جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41360 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • افزایش نرخ ارز در بازار غافلگیرکننده است | ۳ احتمال درباره جهش قیمت‌‌ها
    20 فروردین 1397 - 11:17
    شناسه : 124179
    0

    یک عضو موسسه مطالعات بازرگانی جهش نرخ ارز در روزهای اخیر را غافلگیرکننده وناشی از ۳ احتمال دانست.

    پ
    پ

    مبادله‌ای - افزایش نرخ ارز در بازار غافلگیرکننده است | ۳ احتمال درباره جهش قیمت‌‌ها - افزیش ارز

    حسن حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص نوسانات شدید نرخ ارز در بازار گفت: پیش‌بینی نرخ ارز برای سال ۹۷ بر اساس ساختار اقتصادی ایران و مدل‌های اقتصادی برای نیمه دوم سال چیزی حدود ۴۸۰۰ تا ۵۲۰۰ تومان بود.

    وی با بیان اینکه جهش نرخ ارز در اوایل سال به نوعی غافلگیرکننده است، افزود: در این رابطه دو احتمال وجود دارد؛ نخست فضای روانی است که به دلیل مسائل سیاسی و بین‌المللی در کشور به وجود آمده و البته منظور من این نیست که احساس ناامنی روانی میان مردم کاذب و غیرواقعی است، در واقع فشارهای سیاسی سایه ابهامی را به فضای اقتصادی کشور تحمیل کرده است.

    حیدری احتمال دیگر را محدود شدن کانال‌های ورود ارز به کشور دانست و گفت: البته در این باره باید مسئولان و افراد مطلع صحبت کنند، در عین حال ممکن است یک یا چند کانال ورود ارز به کشور بسته و انتقال ارز دچار مشکل شده باشد.

    وی با بیان اینکه تجربه جهش نرخ ارز در سال ۹۱ به محدوده ۴۰۰۰ تومان هم وجود داشت و الان هم نرخ ارز ظرف دو روز به  ۵۷۰۰ تومان رسیده است، افزود: در هر صورت فضای به وجود آمده مبهم و تحلیل آن به آسانی امانپذیر نیست.

    حیدری اضافه کرد:احتمال دیگری که دور از انتظار نیست خطای محاسباتی بانک مرکزی در عرضه ارز به بازار است، بدین معنا که قبل از عید به دلیل تقاضاهای فصلی اعم از تجارت و مسافرت‌های خارجی بانک‌ مرکزی ارز بیشتری وارد بازار می‌کرد و با طی شدن این فصل ممکن است عرضه به بازار را کاهش داده و منجر به نوسان شدید قیمت شده باشد.

    عضو  موسسه مطالعات بازرگانی حبابی بودن نرخ سکه و طلا در روزهای اخیر بازار را رد نکرد و افزود: نگرانی از مسائل سیاسی بین‌المللی از ۶ ماهه دوم سال گذشته شروع شد و هنوز هم هست. در عین حال ممکن است جهش قیمت ارز در روزهای اخیر ناشی از عدم تخمین نیاز درست از بازار ارز باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.