دوشنبه, 23 مهر 1403 Monday, 14 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 43872 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2455×
باید با نام‌گذاری سال برخورد شعاری شود | همه دستگاه ها موظف به تبلیغ فرهنگ حمایت از کالای ایرانی هستند
29 فروردین 1397 ساعت: 1:40
شناسه : 125099
1

عصر روز دوشنبه ۲۷ فروردین ماه، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه باران پاسخگوی سوألات مطروحه با موضوع بررسی برنامه ریزی ها برای تحقق شعار سال (حمایت از کالای ایرانی) بود.

پ
پ

1 7 710x498 - باید با نام‌گذاری سال برخورد شعاری شود | همه دستگاه ها موظف به تبلیغ فرهنگ حمایت از کالای ایرانی هستند -

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی گیلان، کیوان محمّدی با بیان اینکه دغدغه مقام معظم رهبری از سال ۹۰ تا امروز دغدغه اقتصاد است گفت: ایشان حول محور اقتصاد مقاومتی هر سال را نامگذاری و امسال نیز «حمایت از کالای ایرانی»را به عنوان شعار سال ۹۷ انتخاب فرمودند.

وی با بیان اینکه نام‌گذاری امسال به‌نام حمایت از کالای ایرانی با هدف توجه به کیفیت، کمیّت وفرهنگ‌سازی در جامعه است که باید در جامعه نهادینه شود ادامه داد: همه دستگاه های ذیربط موظف به تبلیغ این فرهنگ در جامعه هستند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با تأکید بر اینکه نباید با نام‌گذاری سال برخورد شعاری شود افزود: بی‌تردید نظر مقام معظم رهبری این نیست که تولیدکنندگان حقوق مصرف کنندگان را رعایت نکرده و هر کالایی را با هر کیفیتی در اختیار مردم قرار دهند، بلکه همه ما به نوعی مصرف کننده هستیم و هر تولیدکننده صرفا چند کالای محدود را تولید می کند لذا وقتی از «حمایت از مصرف کننده» سخن می گوییم، حمایت از تولیدکننده نیز به عنوان یک فرد از جامعه مد نظر ماست.

وی حمایت از کالای ایرانی را دارای جنبه های متعدد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دانست و تصریح کرد: قانونگذاران حوزه اقتصادی بایستی درخصوص نظام بانکی، نظام مالیاتی، گمرک و… اقدامات لازم را انجام دهند تا این شعار محقق شود.

محمّدی به نقش مثبت و ارزنده مردم در ایجاد اتفاقات مثبت اشاره کرد و افزود: خاطر نشان کرد: قطعاً مردم در هر‌وضعیت منفی و ضعیف کمترین نقش را دارند. متاسفانه مجموعه ای از عوامل وجود دارد که نمی توانیم شاهد تحقق صد درصدی شعار سال ها باشیم، اما همه مسئولان در حال تلاش هستند و نباید امنیت کشور را در شرایط پرآشوب منطقه نادیده بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: با این وجود نسبت به کشورهای منطقه از موفقیت نسبی برخوردار هستیم. به عنوان مثال زمانی که دکتر روحانی دولت را تحویل گرفت، شاهد رشد اقتصادی منفی ۶٫۷ درصد بود، اما امروز به زعم سازمان های جهانی، رشد ۴٫۴ درصد داریم که نشان می دهد روند بهبود را با یک شیب ملایم در جامعه به وجود آورده ایم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان ایجاد زیرساخت ها در حیطه دیپلماسی را یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار تحقق شعار سال برشمرد و گفت: بایستی روابط و تعامل مان را با جهان به درستی تبیین و در آن چارچوب، جایگاه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و واردات و صادرات را تعریف کنیم. شکل، میزان و موارد صادرات و واردات با کشورها در سایه دیپلماسی باید مشخص شود.

وی خواستار اصلاح نظام پولی و بانکی کشور شد و تصریح کرد: مادامی که سیستم بانکی کشور به همین شکل باشد و از تولیدکنندگان سودهای کلان دریافت کند، نمی توانیم از کالای داخلی انتظار رقابت با دنیا را داشته باشیم. همچنین نظام مالیاتی ما باید تغییر کند، زیرا مالیات کارمندان که در صدر پرداخت قرار می گیرد، زیاد نیست و کسانی که در این کشور درآمدهای کلان دارند، باید مالیات مناسب پرداخت کنند.

محمّدی در خصوص مشکلات ناشی از قاچاق کالا در کشور گفت: تعرفه های سنگین گمرکی زمینه قاچاق کالا را فراهم می‌کند که این موضوع می‌تواند بر تولید کالای ایرانی اثرات منفی داشته باشد. لذا نظام گمرکی ما باید تقویت شود تا شاهد یک اقتصاد سالم و تولید ملی قابل رقابت با کشورهای پیشرفته باشیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با تأکید بر اینکه باید فضا را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم شود افزود: با ایجاد فضا سازی سرمایه گذارداخلی وخارجی زمنیه رشد و توسعه اقتصادی و اشتغال فراهم خواهد شد.

وی در ادامه به خط و مشی‌های اقتصادی و توسعه استان با حضور و هدایت دکتر سالاری، استاندار گیلان اشاره کرد و گفت: براساس هماهنگی و جمع‌بندی‌ها در جلسات مختلف با استاندار محترم، پنج محور محیط‌زیست، کشاورزی، گردشگری، صنایع تبدیلی و تجارت را برای توسعه گیلان تعریف کردیم که باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.

محمّدی اولین و مهمترین محور را محیط زیست دانست و اظهار کرد: همه فعالیت های انسان در محیط زیست اتفاق می افتد و اگر این ظرفی که در آن زندگی می کنیم، نامناسب باشد، تمام فعالیت های ما را تحت تاثیر خودش قرار می دهد.

وی، دومین محور را کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: گیلان از لحاظ تاریخی یک استان کشاورزی است و عمده برنج، چای، زیتون و فندق کشور در این استان تولید و به ایران عرضه می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان،با اشاره به تاکید ویژه دکتر سالاری بر رونق گردشگری، از گردشگری به عنوان سومین محور یاد کرد و افزود: با محوریت استاندار، وقت ویژه ای برای این مقوله گذاشته‌ایم و فعالیت های خوبی از جمله زیباسازی و سرمایه گذاری هم تعریف کرده ایم. امیدواریم با کمک بخش خصوصی امسال شاهد به ثمر نشستن ایده های گردشگری گیلان باشیم.

وی ادامه داد: برخی گیلان را مستعد صنعت نمی دانند که نشان دهنده کم لطفی آنان نسبت به پیشینه نه چندان دور این استان و فعالیت کارخانجات بسیار بزرگ از جمله صنایع تبدیلی، صنعت نساجی، صنایع رنگ و شیمیایی و… است لذا صنایع تبدیلی محور چهارم توسعه گیلان محسوب می شود و مزیت های خوب سرمایه گذاری در این بخش داریم. تجارت هم دارای جایگاه ویژه‌ای در گیلان بوده و هست.

محمّدی از موضوع راه آهن سخن گفت و تصریح کرد: پروژه راه‌آهن در حد فاصل قزوین تا رشت به اتمام رسیده که در آینده نزدیک این پروزه عظیم به بهره‌برداری خواهد رسید. از مسئولان، نمایندگان و اصحاب رسانه می خواهیم پیگیر فاز دیگر راه آهن در حد فاصل رشت – انزلی و رشت – آستارا باشند، زیرا این بخش است که موجب فعال شدن تجارت بین الملل می شود و اهداف اقتصادی ما را در حوزه تولید با رویکرد تجارت و صادرات محور محقق می سازد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان در بخش دیگری از سخنان خود به تدوین برنامه ششم توسعه در برش استانی با همکاری ۳۵۰ نفر از دانشمندان، صاحب نظران، بازنشستگان و کارشناسان خبره استان اشاره کرد و گفت: هر سال قسمتی از آن برنامه پنج ساله را حول محورهای پنجگانه توسعه گیلان عملیاتی می کنیم. احیای روستاهای گیلان نیز مد نظر ماست، زیرا اعتقاد داریم که فقط کشاورزی نمی تواند در روستاهای ما شغل ایجاد کند، بلکه بایستی مشاغل جدید روستایی تعریف کنیم، صنایع خرد را به دل روستا ببریم و مراکز خدماتی مانند خانه سالمندان در روستا داشته باشیم. در واقع می توانیم تاسیساتی فراهم کنیم که گیلان یک استراحتگاه مناسب برای همه ایرانیان باشد.

وی با اشاره به وجود مراکز دانشگاهی بسیار خوب در گیلان و برخورداری از محققان ورزیده و مجرب در سطح استان گفت: متاسفانه آنگونه که باید ارتباط قوی و وسیعی بین دانشگاه ها و جامعه برقرار نشده و دانشگاه ما هنوز نتوانسته علم را به کالایی تبدیل کند که بتواند هزینه های تولید را کاهش دهد. امروزه دانشگاه های نسل چهارم خودکفا هستند و بدون اتکا به دولت، می توانند خودشان را اداره کنند و لذا دانشگاه های ما نیز باید به همان سمت برود. البته وضعیت ما در منطقه خاورمیانه و آسیای غربی مطلوب است، اما در عرصه بین المللی باید تلاش کنیم.

محمدی در پایان با بیان اینکه به عنوان یک ایرانی همواره سعی کرده ام از کالاهای تولید داخل استفاده کنم، یادآور شد: هر ایرانی اعم از مردم و مسئولان باید «حمایت از کالای ایرانی» را از خودش شروع کند تا این فرمایش مقام معظم رهبری محقق شود و شاهد برکات آن برای کشور باشیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.