×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

نظریه بازی ها و رو دست روحانی به ترامپ در برجام - نظریه بازی ها و رو دست روحانی به ترامپ در برجام - ایمان رنجکش

ایمان رنجکش:امروزه گریز به نظریه بازی‌ها برای پیش بینی، سنجش و ارزیابی رخدادهای سیاسی و تجاری جهان ابزار مهمی پنداشته می شود. چه آن موقع که بروس مسکیتا محقق و استاد دانشگاه نیویورک با تکیه بر این ابزار به تحلیل انتخابات و وقایع سیاسی ایران می نشست و چه اکنون که بازار داغ واکنش ها نسبت به خروج ترامپ از توافقنامه برجام نقل محافل است.

هفته‌ای که گذشت به دلهره آورترین شکل ممکن سپری شد و دونالد ترامپ زیر ساعت ها مذاکرات و رایزنی های طولانی بین دولت روحانی و باراک اوباما زد و به تنهایی کشورش را از برنامه جامع اقدام مشترک خارج کرد.

با کنارهم چیدن این اتفاقات و با نگاهی به نظریه بازی ها، اینطور استنباط می شود که روحانی از یک چیکن گیم که با محوریت ترامپ تله گذاری شده بود به سلامت عبور کرده است. شیوه برخورد تاجرمسلکی ترامپ با مسائل مختلف حکایت از این دارد که وی با بحران آفرینی بر روی هر مسئله حتی کوچکی، سعی در تصاحب کاسبی های خاص خود را دارد. بحران هایی که یکی از ریشه های اصلی آن از طریق توییت های مکرر او نشات میگیرد و با چیدن سناریوهای اینچنینی به کسب منافع خود میپردازد.

چیکن گیم یا بازی ترسوها یکی روش های او در برخورد با مسائل است. بعنوان مثال در این بازی دونفر در اتومبیل‌هایشان با سرعت به طرف یکدیگر می‌رانند، بازنده کسی است که اوّل فرمان اتومبیلش را بچرخاند و از جاده منحرف شود. بنابراین: اگر یکی بترسد و منحرف شود دیگری می‌برد؛ اگر هر دو منحرف شوند هیچ‌کس نمی‌برد اما هر دو باقی می‌مانند؛ اگر هیچ‌کدام منحرف نشوند هر دو ماشین‌هایشان (و یا حتی زندگیشان را) می‌بازند.

اما اینجا شاید پیش بینی ها بر طبق میل ترامپ رقم نخورد و او زودتر از روحانی فرمان را چرخاند و از میدان بازی خارج شد. تیم دیپلماسی ایران هم با اشراف کامل خود بر نیت ترامپ که به قصد واژگون ساختن همه دستاوردها سیاست گذاری میکند و در حالی که ترامپ انتظار داشت در ادامه روحانی هم با دلواپسی های موجود دچار انحراف شود و با خروج ایران از برجام، میدان خالی شده و به خواست خود همانطور که در سخنرانی اش اشاره کرد دست یابد ، اما روحانی بدون هراس بر پدال گاز پافشاری کرد و ادامه حضور ایران در برجام با ایستادگی مثلت اروپایی (انگلیس، فرانسه،آلمان) و همراهی روسیه و چین و منجرشدن به منزوی کردن و خرد شدن قدرت آمریکا در جامعه جهانی، گواه تناسب این مثال و ادامه مسیری است که باید تداوم یابد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.