×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

فرار ترامپ از برجام بهانه ای کامل برای ناامنی در بازار - فرار ترامپ از برجام بهانه ای کامل برای ناامنی در بازار -

علی علی پور نیاول*:

اینکه کشور ایران از اوایل تشکیل انقلاب اسلامی همواره از نابسامانی اقتصادی رنج می برد حرفی قابل قبول، چرا که وجود جنگ از همان اوایل انقلاب خسارات جبران ناپذیری بر پیکره انقلاب وارد کرد. البته باید روی کارآمدن مدیران فاقد تخصص را نیز اضافه کرد. چرا که انقلابی شکل گرفته بود و طی آن ٬ مبازراتی سخت .در اینجا بود که آنانکه مبارزات بیشتری داشتند مدیریت کشور را بر عهده گرفتند نه آنانکه متخصص تر بودند. (به گفته غرضی من هیچ تخصصی از سمت محوله نداشتم) پس از همان ابتدا برخی تخصص لازم را برای اداره امور کشور نداشتند و حتما با هم هم عقیده هستیم که جنگ گرفتاریها و مصیبت های خاص خودش را دارد و موجب عقب ماندگی خواهدشد و از سوی دیگر عدم مدیریت صحیح٬ بر بسیاری از زیرساخت ها ضربه خواهد زد. ضمن آنکه رابطه بر ضابطه مستولی خواهد شد و همه اینها بر پیکره اقتصاد ضربه خواهد زد. البته در این راه نباید ماده تبصره قانون های کثیر در مصوبات مجلس شورای اسلامی را از یاد برد که موجبات فرار از قانون را برای متخلفین و ترجیح رابطه را بر ضابطه به وجود می آورد. ناگفته نماند انقلاب اسلامی زمینه ساز استقلال برای مردم شد و این مسئله به مذاق ابرقدرتها خوشایند نبود و همه اینها باعث شد تا ایران اسلامی با وجود همه ثروت های خدادادی در زمینه اشتغال ،ناهنجاری اجتماعی، توزیع عادلانه ثروت و فراهم نمودن رضایتمندی حداکثری کارنامه خوبی بر جای نگذارد. باید تاکید شوم مردم همواره همراه این انقلاب بوده و هستند اما تقریبا بعد از دولت سازندگی و اصلاحات، از زمان دولت احمدی نژاد و روحانی سطح انتظار مردم تغییرکرد چرا که جنگ و دوران سازندگی و پس لرزه های آن تمام شده است .اما بجای تغییر سطح معیشتی مردم ،سطح معیشت مدیران ترفیع یافت .مردم شاهد اختلاس های بزرگی شدند(شاید درگذشته هم اختلاس بود اما فضای رسانه ای مهیا نبود) و خاوری که چفیه برگردن می انداخت و علیه کشورهای بیگانه شعار سر میداد با سه هزارمیلیارد تومان متواری می شود و حکومت هیچ اقدام علیه وی نمی کند اینجاست که فاصله مردم و مسئولین زیادمی شود و اینجاست که وقتی ترامپ از برجام خارج می شود مردم بجای همراهی با این انقلاب که ثمره خون هزاران شهید است حتی برای کالاهایی همچون سبزی خوردن هم کلمه دلار بالا رفته است را بیان می کنند و دولت در اداره و کنترل بازار تنها می شود.
صد البته باید پذیرفت که تحریم امریکا و نهایتا افزایش دلاری موجب افزایش قیمت خواهد شد و باید پذیرفت که کشورهای اروپایی مبادلات تجاری بین خود و بازار امریکا درسال۲۰۱۶ ،۶۰۸میلیارد دلار می باشد را به میزان مبادلات تجاری ایران که فقط ۱۴میلیارد دلار هست ترجیح خواهند داد.
اما عدم برآوردن خواسته اولیه از سوی دولت مردان مردم را منافع طلب به بار اورده است برای اینجاست که هر کس به فکر تامین معیشت خود است و برخی ها هم به فکر افزودن اموال خود .به راستی اگر قانون مالیات به درستی اعمال شود و مشخص شود کسانی که بیشتر از یک خانه و خودرو دارند باید مالیات پرداخت کنند شاهد انباشت سرمایه دردست افراد محدودی نخواهیم بود. اگر اقتصاد گیلان بررسی شود٬ مشاهده خواهیم نمود که اصلا به تولیدات داخلی استان یا توجه نشده است یا تفکر تحقیق و توجه را نداشته ایم .چرا که از میزان محصول برنج ٬چای و کرم ابرشیم کاسته شده است.
شاید بوم گردی ٬تنها اقدام قابل توجهی که توسط استاندار گیلان در حال انجام است را بتوان طرح اقتصادی نامید که در صنعت توریسم انجام می شود بدین جهت که باعث تغییر در وضعیت اقتصاد اقشار متوسط جامعه میشود. البته برای اینکه بتوانیم با ترویج بوم گردی موجب تغییر در معیشت روستاها شویم باید زیرساخت ها هم مهیا شود که راه دسترسی و اینترنت مهمترین انها هستند که فعلا روستاهای گیلان فاقد انها هستند و بعید است این طرح با این زیر ساخت جوابگو باشد.

*مدیر مسئول هفته نامه و پایگاه خبری همای گیلان

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.