×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 16 خبر

پوست صاف درمان کک و مک - درمان خانگی کک و مک صورت - درمان خانگی

کک و مک به صورت لکه‌های قهوه‌ای و در پوست‌های روشن به وجود می‌آید به طوری که شاهد هستیم چهره‌های اروپایی بیشتر دچار کک و مک می‌شوند. اگرچه وجود کک و مک در صورت یک اختلال در زیبایی محسوب می‌شود اما می‌توان با استفاده از برخی مواد طبیعی موجود در آشپزخانه آن‌ها را به مرور بی‌رنگ کرد. در این مقاله به معرفی روش‌های خانگی و طبیعی برای رفع کک و مک پرداخته‌ایم. اگر شما هم دوست دارید هر چه زودتر از شر کک و مک خلاص شوید این مطلب را انتها دنبال کنید.

کک و مک صورت چیست؟
کک و مک که به به صورت لگه‌هایی با رنگ قهوه‌اى روشن و تیره در پوست ایجاد مى‌شوند. معمولا در مناطقى از پوست که در معرض نور آفتاب قرار مى‌گیرد، مثل صورت، پشت دست‌ها، ساعد، گردن و سینه به وجود مى‌آید. کک و مک در هر سنى ممکن است ایجاد شود ولى بیشتر در سنین بچگى و جوانى در افراد با پوست روشن خصوصا اگر موهاى قرمز داشته باشند، بروز مى‌کند. در فصل بهار و تابستان این لکه‌ها بیشتر بروز پیدا مى‌کنند و یا اگر فرد به آن مبتلا باشد، پررنگ‌تر مى‌شود و در ماه‌هاى زمستان از بین رفته یا رنگ آنها روشن‌تر مى‌شود.
کک و مک به علت فعال شدن سلول‌هاى رنگدانه‌اى پوست در معرض نور ایجاد مى‌شود و به همین دلیل، افراد مستعد باید پوشش کافى در مقابل نور آفتاب داشته باشند و به طور مرتب از کرم‌هاى ضدآفتاب و کلاه استفاده کنند. برخی افراد عقید دارند کک و مکی‌ها صورت‌های بامزه‌ای دارند و همین، زیبایی متفاوتی به آن‌ها بخشیده است اما این امر کاملا سلیقه‌ای است و بستگی به شخص دارد. هر چند درمان قطعی برای این عارضه وجود ندارد اما استفاده از ضد‌آفتاب، پرهیز از قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید و ایجاد پوشش مناسب پوست مثل از انواع حفاظ‌ها (کلاه و عینک)، کرم ضد‌آفتاب و. . . می‌تواند در کاهش آن نقش داشته باشد.

دلایل بروز کک و مک چیست؟
به وجود آمدن کک و مک صورت می‌تواند دو علت داشته‌ باشد یا ژنتیک است یا به دلیل قرار گرفتن زیاد در مقابل آفتاب.
بعضی از افراد بطور ارثی مستعد کک و مک هستند و معمولا همین افراد بعد از قرار گرفتن در آفتاب به راحتی صورت‌شان پر از کک و مک می‌شود و این دقیقا همان دلیلی است که همه جا، استفاده از ضدآفتاب تاکید می‌شود. زیرا همواره تاکید بر پیشگیری است تا درمان.

روش‌های درمانی کدامند؟
اگرچه درمان قطعی و سریعی برای این لکه‌های ناخوشایند وجود ندارد اما کمرنگ کردن آن‌ها هم می‌تواند تا حد زیادی در بازیابی زیبایی فرد داشته باشد:

استفاده از لیزر برای نابودی لکه‌ها
اگر به دنبال این هستید که کک و مک‌هایتان را تا حد امکان کمرنگ کنید یا حتی از بین ببرید، باید از تکنولوژی‌های جدید مثل لیزر استفاده کنید. زیرا اولا لیزر مخصوص درمان کک و مک تقریبا بی‌عارضه است. البته در صورت استفاده از دستگاه‌های خوب و معتبر و مهم‌تر مهارت و تجربه کافی پزشک.  البته از آنجایی که لیزر سطح رویی پوست را می‌سوزاند احتمالا روزهای اول پوست ملتهب خواهد شد که کاملا طبیعی است.

استفاده از روش‌های طبیعی

راه‌حل‌های خانگی وجود دارد که از قدیم برای از بین بردن کک و مک استفاده می‌شده (درمان خانگی کک مک صورت با ماسکهای گیاهی)، در این راه‌حل از موادی استفاده می‌شود که در همه آشپزخانه‌ها وجود دارند و بطور حیرت‌آوری می‌توانند موثر باشند:

شیر : برای این کار باید از شیر ترش شده استفاده کنید. این ماده ممکن است لکه‌ها را کامل از بین نبرد ولی می‌تواند کمک کند رنگ آن‌ها کمی روشن شود و این به علت اسید لاکتیک موجود در آن است. میزان این اسید در شیر ترش شده بسیار بیشتر از شیر ترش نشده است. به این منظور روزی یک بار صورت خود را با شیر ترشیده بشویید و اجازه بدهید که، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوستتان باقی بماند. اگر پوستتان خشک است، شیر را با یک دستمال مرطوب از روی صورتتان پاک کنید و اگر پوست چربی دارید، پس از شست‌وشوی آن با آب ولرم، کمی صورت خود را با آبلیموی ترش و تازه ماساژ دهید و با آب ولرم، آن را دوباره بشویید.

لیمو ترش :  اسید سیتریک ماده فعال موجود در لیمو ترش است. این اسید در واقع نوعی روشن‌کننده طبیعی است. در حقیقت معمولا آب و عصاره انواع مرکبات در مراقبت‌های پوستی به کار می‌روند چون می‌توانند چربی‌های پوست را متعادل کنند و لک‌ها و رنگدانه‌های پوستی را کاهش دهند.

ماسک میوه : استفاده از ماسک میوه‌های فصل مانند ماسک زردآلو یا توت‌فرنگی تازه، برای از بین بردن موقت کک‌ و مک، بسیار موثر است.

پیاز : پیاز قرمز را حلقه‌حلقه کنید و روی پوست صورتتان بگذارید. این کار را روزی ۲ بار انجام دهید تا رنگ لکه‌های پوست کمرنگ شود.

جعفری : آب جعفری را بگیرید و آن را با آبلیموی تازه، مخلوط کنید. شما می‌توانید روزی ۲ بار محل کک‌ و مک‌هایتان را با این ترکیب، بشویید.

ماست : اگر روزی ۲ تا ۳ مرتبه ماست ترش روی صورتتان بمالید، کک‌ و مک‌هایتان کمرنگ می‌شوند.

سرکه : گر روزی یک مرتبه صورت خود را با آب و سرکه بشویید، می‌توانید به کمرنگ شدن لکه‌های پوستتان به مرور زمان، امیدوار باشید.

گوجه فرنگی : هر روز به‌خصوص در روزهای گرم که امکان تشدید کک و مک وجود دارد، گوجه‌فرنگی بخورید. ترکیب‌های موجود در گوجه‌فرنگی می‌تواند از بروز یا تشدید کک‌ و مک، پیشگیری کند.
روغن کرچک : پیش از خواب، کمی روغن کرچک روی پوست صورتتان بمالید. ترکیب‌های موجود در روغن کرچک می‌توانند باعث کمرنگ شدن لکه‌های کک‌ و مک بشوند.

ستاره سلامت

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.