جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41365 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • پول را از کاسپین صید کنیم
    09 مرداد 1397 - 11:25
    شناسه : 133842
    0

    دریای کاسپین با سواحل شنی و زیبایی‌هایش سالانه پذیرای میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی است که می‌‌توان با توسعه زیرساخت‌های گردشگری و تفریحی پول را از این دریا صید کرد.

    پ
    پ

    کاسپین آستارا - پول را از کاسپین صید کنیم - اقتصاد

    به گزارش شبستان، صنعت گردشگری جزء بزرگترین صنایع در جهان به شمار می‌رود که مهم‌ترین منبع درآمد و ایجاد فرصت‌های شغلی برای بسیاری از کشورهای دنیاست که از این صنعت به عنوان موتور توسعه نام برده می‌شود و پس از نفت و خودرو سازی در رتبه سوم قرار دارد.

    گردشگری اکنون در حال تبدیل شدن به یکی از ارکان اصلی اقتصاد تجاری در جهان است و از این صنعت می توان به عنوان صنعتی پویا با آینده‌ای روشن و درخشان نام برد.

    کشورمان که دارای جاذبه‌های بی‌شمار گردشگری است؛ می‌توان با سرمایه گذاری در این صنعت علاوه بر جذب گردشگر، کسب در آمد و اشتغال زایی را برای افراد جویای کار فراهم کرد، همچنان که تجربه و تحقیق نشان داده همواره یک سرمایه گذاری مطمئن و پاسخگو بوده است.

    این یاداشت به بررسی نقش گردشگری دریایی حوزه دریای خزر در کسب سرمایه پرداخته است که در سال‌های متمادی همچنان در دست ارگان های متفاوت بی‌نتیجه می‌چرخد و گویا کسی نیست از آب و ساحل این دریا پول را صید کند.

    دریای خزر از منظر توریستی یک منطقه بکر در کشور است که ترافیک فراوان جاده‌های منتهی به شمال کشور در ایام تعطیلات نشانگر علاقه گردشگران به این خطه است اما اغلب گردشگران تنها از ساحل خزر استفاده می‌کنند و امکان گردش دریایی را ندارند.

    بیشتر گردشگرانی که به استان های شمالی کشور سفر می‌کنند خواستار استفاده از جاذبه‌های دریایی و ساحلی دریای خزر هستند بنابراین وقتی هدف اولیه گردشگران برای ورود به استان‌های شمالی کشور استفاده از جاذبه‌های دریا و ساحل است باید همانند سایر کشورهای دنیا ورزش و تفریحات آبی همچون غواصی، اسکی روی آب، قایق‌های سرعتی و کف شیشه ای، جت‌اسکی و ‌موتورسیکلت‌ها، اسکوترها و پاراگلایدرهای آبی را راه اندازی کرد و محلی را برای رالی خانوادگی و تورهای سوارکاری و … ایجاد کرد و با راه اندازی امکاناتی همچون آکواریوم دریایی و ماهیگیری در ساحل و دریا؛ شرایط را برای صید پول و کسب درآمد از دریا فراهم کرد.

    فعال کردن کشتی‌های مسافربری در دریای خزر نیز یکی از راه های جذب گردشگر به این منطقه است همانطورکه روزانه چند صد نفر از اتباع کشورهای خارجی مرز زمینی آستارا را برای تردد انتخاب می‌کنند، این امکان و علاقه میان مردم ایران و جمهوری آذربایجان وجود دارد که بخش از سفرهای خود را از طریق دریا انجام دهند که این نیز فرصت مناسبی برای صید پول و جذب درآمد برای کشور است که باید نهایت بهره را برد و در این راه بهره گیری از سرمایه گذاران اقدام خوبی است اما به دلیل تخصصی بودن کار بهتر است سرمایه گذاران را به افراد متخصص معرفی و توانایی‌های آنان را در این زمینه سنجید تا نتیجه مثبتی حاصل شود.

    علاوه بر این موارد باید مسیرهای استاندارد و مناسب برای دسترسی گردشگران به دریا و ساحل، رستوران دریایی و هتل‌های خوب نیز ایجاد شود تا گردشگری که به این مناطق می‌آید در محیطی آرام و دلنشین خاطرات خوبی را از ساحل و دریای خزر به یادگار ببرد.

    اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و بازی‌های بومی و محلی، برگزاری مسابقات ورزش‌های ساحلی در سطح ملی و بین المللی نیز در رونق گردشگری دریایی در ساحل دریای خزر می‌تواند موثر واقع شود، در سال‌های اخیر و همچنین امسال شاهد برگزاری جشنواره‌های مختلف در سواحل هستیم که این برنامه‌ها در سال های گذشته با موضوع آسیب‌های اجتماعی برگزار که با استقبال خوب شهروندان شهرهای ساحلی و گردشگران همراه بود که باید تداوم داشته باشد؛ علاوه بر این در طرح‌های ساحلی باید نیروهایی به کار گرفته شوند که با اخلاقی خوب و آراسته در جذب گردشگر نقش ایفاء کنند.

    دریای خزر بواسطه قرار گرفتن در کنار جاذبه‌های بکر طبیعی، توریستی و تاریخی و نزدیکی به فرودگاه‌های بین المللی و قرار گرفتن در کنار امکاناتی همچون حمل و نقل دریایی، زمینی و هوایی و داشتن آب و هوای مناسب این ظرفیت را دارد که اگر به رونق گردشگری در این دریا توجه شود شاهد افزایش حضور گردشگران داخلی و خارجی بیش از گذشته در این دریا و ساحلش خواهیم بود و این باعث می‌شود بخشی از گردشگران داخلی از کشور خروج نکرده و علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، درآمد بسیاری را به دنبال داشته باشد و هم موجب حضور گردشگران خارجی و ورود ارز قابل توجهی به کشور شود.

    صنعت گردشگری متاسفانه در دریای خزر همانند مرواریدی در صدف تاکنون پنهان مانده و فقط به طرح‌های ضعیف سالم سازی با امکانات کم و یا چندین طرح جدید در منطقه آزاد انزلی و طرح سالم سازی سفیر امید آستارا و برخی موارد دیگر و راه اندازی قایق‌های سواری در شهرهای ساحلی اکتفاء شده و آنطور که باید و شاید به صنعت توریسم در دریای خزر و ساحل آن توجه نشده است. باید به یاد داشته باشیم در ایجاد طرح‌های سالم سازی و زیرساخت‌ها در سواحل متناسب با معیارهای معماری همان منطقه، پروژه‌ها اجرایی شوند.

    کشورهای حاشیه دریای خزر همچون جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و … به خوبی توانسته‌اند از ظرفیت دریای خزر برای توسعه گردشگری دریایی بهره بگیرند ولی متاسفانه برنامه جامعه‌ای برای رونق این صنعت درآمد زا در کشور ما وجود ندارد و علاوه بر این موضوع اشغال سواحل از سوی بخش‌های دولتی، حضور کمرنگ بخش خصوصی در گردشگری دریایی و عدم دسترسی آسان به دریا از جمله مشکلاتی است که توسعه گردشگری در دریای خزر و ساحل آن را گریبان گیر خود کرده و کسی نیز به دنبال راه حل قطعی برای حل این موانع پیش رو جهت توسعه گردشگری دریایی نیست.

    بهره‌گیری از تجارب کشورهای اسلامی که در حوزه دریا و ساحل کار کرده‌اند نیز می‌تواند به ما در جذب گردشگران خارجی کمک کند و همچنین در بخش بانوان نیز باید در ساحل کار جدی و متفاوتی انجام دهیم و طرح های چند منظوره را اجراء کنیم، کشیدن چادرهای برزنتی و تفکیک فضا به معنی اجرای طرح‌های گردشگری در سواحل نیست، با همین آداب اجتماعی که در دین اسلام وجود دارد می‌توانیم گردشگری ساحلی باکیفیتی داشته باشیم اما باید طرح‌های کارشناسی شده و با کیفیتی را در سواحل اجراء کنیم.

    نیم نگاهی به جزیره کیش می‌تواند به متولیان امری که می‌خواهند در حوزه صنعت گردشگری دریایی در دریای خزر کار کنند کمک شایانی کند در این جزیره امکانات و تجهیزات تفریحی و ‌ورزشی ویژه بانوان راه اندازی شده است و همچنین کلاس‌های مختلف ورزشی مثل ایروبیک، پیلاتس و یوگا مخصوص بانوان برگزار می‌شود. در کنار این‌ها دوچرخه‌ سواری و موتور‌سواری در پیست‌های مخصوص هم از ورزش‌های پرطرفدار و دوست‌ داشتنی برای زنان ایرانی است.

    در راستای صنعت گردشگری دریایی همچنین باید با شناسایی نقاطی که در آن مناطق شاهد حضور زیاد گردشگران داخلی هستیم آن مناطق را مطابق سلایق و معیارهای این نوع گردشگران طراحی کنیم همچنین علاوه بر توجه به علایق گردشگران داخلی باید شاخص‌های حضور گردشگران خارجی نیز در طراحی سواحل مورد توجه قرار بگیرد.

    گردش و تفریح در سواحل زیبا و دریای یکی از مرسوم‌ترین اشکال گردشگری در جهان است. درواقع از سال‌های دور گردشگری معطوف به دریا و ساحل همواره موردتوجه توده‌های گردشگر بوده است وباید به این صنعت در سواحل شمالی کشورمان توجه کنیم تا علاوه بر جذب گردشگر و ایجاد اشتغال؛ پول را از دریا و ساحل زیبای دریای خزر صید کنیم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.