×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

image 2018 8 14 10 52 8 507 IAr 1 749x498 - رفع معضل بیکاری گیلان با رونق گردشگری/با همکاری مردم می‌توان جایگاه گیلان را درگردشگری به نقطه مناسبی رساند -

مصطفی سالاری، استاندار گیلان در جریان بازدید از روزنامه ایران در تهران، با اشاره به اینکه تلاشی گسترده‌ برای رفع موانع توسعه و رشد استان برداشته شده، گفت: گیلان دارای ظرفیت‌های فراوانی در بخش گردشگری است که اگر بتوان به خوبی از آنها بهره برد، این بخش به تنهایی قابلیت رفع معضل بیکاری استان را دارد.

ایجاد اشتغال

استاندار گیلان با اشاره به اینکه ساماندهی و توسعه اقامتگاه‌ها، مراکز خرید و معرفی آثار و دیدنی‌های استان در جذب هر چه بیشتر گردشگران که سالانه گیلان مقصد میلیون‌ها نفر از آنان است نقش بسزایی دارد، گفت: در کنار معرفی تولیدات و صنایع دستی استان می‌توان به راه‌اندازی بازارچه‌های فروش تولیدات گیلان اقدام کرد که این کار اگر با مدیریت و ساز و کار خاص خود انجام شود ضمن درآمدزایی در کاهش نرخ بیکاری استان نیز مؤثر واقع خواهد شد.

وی افزود: مردمی که از اقصی نقاط کشور برای دیدن جاذبه‌های طبیعی و گردشگری گیلان به این منطقه سرسبز سفر می‌کنند دوست ندارند با همان شیوه زندگی شهری در این استان مواجه شوند که توسعه اقامتگاه‌های بومگردی می‌تواند در رونق گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

جایگاه گردشگری

استاندار گیلان با اعلام این مطلب که در حوزه گردشگری استان۳۲ محور تعریف شده که با اجرایی کردن آنها همه استان می‌تواند مقصد گردشگری باشد، اظهار داشت: امسال با راه‌اندازی راه‌آهن قزوین – رشت می‌توانیم شیوه ارائه خدمات به گردشگری را متنوع کنیم؛ یعنی اگر گردشگر با پرواز یا قطار به گیلان سفر می‌کند می‌توانیم با اجاره خودروهای بدون راننده به آنان ضمن ایجاد درآمد برای مردم استان به گردشگران این اجازه را بدهیم که بدون دغدغه آمد و شد، به نقاط مختلف استان سفر کنند و از جاذبه‌های گردشگری و مناظر طبیعی آن لذت ببرند. همچنین درخصوص پذیرایی از گردشگران ۴ محور از ۳۲ محور را تعریف کرده‌ایم که در حال مشاوره هستیم تا در جاهایی مراکز پذیرایی را راه‌اندازی کنیم که گردشگران بیشتری را به خود جلب می‌کنند و سپس به جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی اقدام کنیم. همچنین در حال ساخت ۲ ظرفیت گردشگری دریایی هستیم که کاملاً متناسب با فرهنگ و ساز و کار منطقه باشد.

وی با تأکید بر اینکه استان این ظرفیت را دارد که در ۲ یا ۳ سال آینده به جایگاه مناسبی در جهت گردشگری دست یابد، افزود: زیرساخت‌های گردشگری در استان در حال تعریف است و با همکاری مردم می‌توان جایگاه گیلان را در این جهت به نقطه مناسبی رساند.

واردات برنج مقرون به صرفه نیست

سالاری با اشاره به اینکه درخصوص برنج امسال اتفاقات خوبی در گیلان در حال انجام است و به موضوع خوشبین هستم، تصریح کرد:‌ با توجه به اینکه قیمت ارز رسمی با قیمت ارز ثانویه تفاوت دارد، این امر باعث می‌شود تا میزان واردات برنج به همان اندازه باشد که دولت مجوز آن را داده، چرا که برای واردکننده به صرفه نیست که برنج بیشتری با ارز ثانویه وارد کند. هر سال ما معادل مقداری که مجوز واردات برنج را می‌دادیم، به همان اندازه یا بیشتر نیز برنج به صورت غیررسمی وارد کشور می‌شد و چون عوارض گمرکی هم داده نمی‌شد برنج وارداتی برای واردکننده ارزان‌تر هم تمام می‌شد. اما هم‌اکنون به‌دلیل تفاوت بالای ارز رسمی و ثانویه دیگر اصلاً مقرون به صرفه نیست که برنج بیش از مقدار مجوز داده شده وارد شود.
وی گفت: پیش‌بینی ما این است که قیمت برنج امسال افزایش خواهد داشت و در همین چند روز گذشته نیز مختصری افزایش داشته که این موضوع به نفع کشاورز خواهد بود.

استاندار گیلان به برند‌سازی برنج گیلان اشاره کرد و افزود: امسال تمرکز خود را برای بسته‌بندی و برندسازی برنج قرار داده‌ایم که در این خصوص در حال آماده‌سازی لگویی که معرف برنج شمال باشد و کیفیت آن را با برنج‌های خارجی متمایز کند، هستیم.

سالاری موفقیت در این زمینه را مستلزم همکاری ۲ هزار شالیکوبی، کشاورزان و اتحادیه برنج استان دانست که در نهایت به نفع همگان تمام خواهد شد و اظهار داشت: در حال حاضر با شرکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ در این خصوص وارد مذاکره شده‌ایم که بیایند و بسته‌بندی انجام دهند و با برند خودشان، اما با لگوی ما که مشخصه برنج گیلان است، برنج ما را خریداری کنند.

وی افزود: این کار بزرگی است که جلوی اختلاط برنج را می‌گیرد و نشانگر برند معتبر داخلی در مقابل برند غیرمعتبر خارجی است. ممکن است این طرح امسال به نتیجه نرسد، اما از سال آینده قصد داریم به نحوی حرکت کنیم که بارکدهایی که می‌گذاریم از مبدأ برنج را معرفی و کیفیت آن را مشخص کند.

لزوم توجه جدی به زباله

استاندار گیلان با تأکید بر اینکه مشکل پسماند در کل استان وجود دارد، اما مشکل اصلی در شهر رشت است، گفت: این شهر در حوزه رودخانه‌های گوهررود و زرجوب مشکل اساسی دارد چرا که محل دفن زباله رشت و محدوده میانی استان در بالادست قرار دارد و شیرابه آن وارد این رودخانه‌ها می‌شود. البته محلی که برای دفن زباله در منطقه سراوان در نظر گرفته شده، در بالادست قرار دارد و خود به خود شیرابه به پایین دست سرازیر شده و باعث آلوده شدن رودخانه‌ها و غیره می‌شود. از طرفی، فاضلاب رشت هم از دو طرف این شهر وارد این رودخانه‌ها می‌شود که مشکل را دو چندان می‌کند.

وی افزود: برای حل معضل زباله در گیلان باید بحث زباله‌سوزی جدی تلقی شود یعنی بخشی از زباله با تفکیک، بخشی با کمپوست و در نهایت سوزانده شود.

استاندار گیلان تصریح کرد: امسال قرار بود ۲ میلیارد دلار برای ردیف پسماند کشور با اولویت استان‌های شمالی در نظر گرفته شود که قبل از رسیدن به مجلس این ردیف که بخشی از لایحه بودجه بود، لغو و اعلام شد که سیاستگذاری کلی در مجلس بوده است. اگر بخشی از این بودجه امسال به گیلان اختصاص می‌یافت مشکل عمده زباله و پسماند استان حل می‌شد. وی تأکید کرد که برای رفع بحران رودخانه‌های رشت، باید بحث زباله سراوان و این شهر حل شود، وگرنه این مشکل همچنان باقی خواهد ماند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.