چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41347 تعداد نوشته های امروز : 16 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • به جای رژیم گرفتن، این کار را بکنید تا لاغر شوید
    29 مرداد 1397 - 15:02
    شناسه : 135600
    0

    اگر از رژیم‌های کنونی برای کاهش وزن‌تان نتیجه نگرفته‌اید، بهتر است برای از دست دادن وزن اضافی ساعات بیشتری را به خوابیدن اختصاص بدهید.

    پ
    پ

    لاغری - به جای رژیم گرفتن، این کار را بکنید تا لاغر شوید - با مردم

    اگر از رژیم‌های کنونی برای کاهش وزن‌تان نتیجه نگرفته‌اید، بهتر است برای از دست دادن وزن اضافی ساعات بیشتری را به خوابیدن اختصاص بدهید.

    شواهد روزافزونی وجود دارند که ارتباط میان وزن مناسب و خواب کافی را اثبات می‌کنند. به گزارش تایم، یکی از تازه‌ترین آنها که در کنفرانس سالانه انجمن سلامت آمریکا ارائه شده، نشان می‌دهد محرومیت از خواب کافی فرد را به سمت پرخوری سوق خواهد داد و باعث می‌شود او روزانه ۵۰۰ کالری بیشتر از نیازش مصرف کند. این در حالی است که متابولیسم او ثابت خواهد ماند.

    نیازی به محاسبات ریاضی پیچیده نیست تا ببینیم این همه کالری اضافه به سادگی به اضافه وزن تبدیل خواهند شد. با توجه به اینکه مصرف هر ۷۰۰۰ کالری اضافه می‌تواند ۱ کیلوگرم وزن فرد را افزایش دهد، او تنها پس از یک دوره کوتاه ۱۴ روزه کم‌خوابی ۱ کیلوگرم اضافه‌وزن پیدا خواهد کرد.

    ویرند سامرز، پزشک و متخصص درمانگاه مایو برای انجام این تحقیق، زمان‌های استراحت و میزان کالری مصرف‌شده توسط ۱۷ داوطلب سالم با فعالیت بدنی اندک را برای ۱۱ روز متوالی و در تمامی ساعات شبانه‌روز کنترل کرد. داوطلبان برای رسیدن به نتیجه بهتر موافقت کردند این ۱۱ روز را در محیط درمانگاه بگذرانند و تمامی مواد غذایی که مصرف می‌کنند و فعالیت‌های بدنی که انجام می‌دهند، به دقت محاسبه شود. در نتیجه سامرز و همکارانش به دقت توانستند میزان کالری مصرفی هر فرد و سوخت‌وساز بدن او را محاسبه کنند.

    در ۳ روز ابتدایی آزمون تمامی داوطلبان مجاز به خوابیدن و استفاده از موادغذایی مطابق عادات پیشین خود بودند اما پس از آن به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول بی‌هیچ تغییری می‌توانستند هر زمان که نیاز به استراحت دارند و به هر میزان که می‌خواهند، بخوابند اما گروه دوم برای خوابیدن با محدودیت مواجه بوند و روزانه ۸۰ دقیقه کمتر از میزانی که به آن نیاز داشتند، می‌خوابیدند. نتایج نشان می‌داد افراد این گروه به‌طور میانگین پس از هر شب کم‌خوابی، ۵۴۹ بیشتر از نیازشان مصرف کرده‌اند، در حالی که کالری‌های دریافت‌شده توسط گروه اول ثابت مانده بود.

    سامرز می‌گوید: «این مطالعه نشان می‌دهد افرادی که کمتر از نیاز بدنشان می‌خوابند در معرض خطر چاقی هستند. بدن آنها کالری بیشتری دریافت می‌کند اما سوخت‌وساز ثابت خواهد ماند. این مطالعه می‌تواند نشان دهد چرا افرادی که در شیفت شب کار می‌کنند و روزها می‌خوابند، نسبت به کسانی که روزها کار می‌کنند مستعد اضافه‌وزن بیشتری هستند. احتمالا به هم خوردن الگوهای خواب، فرد را به سمت بیشتر خوردن سوق خواهد داد».

    اما چرا خواب ناکافی باعث می‌شود فرد شروع به پرخوری کند؟ سامرز می‌گوید: «از دیدگاه فیزیولوژی می‌دانیم که خواب زمان ترشح بسیاری از هورمون‌های بدن است. در این زمان بدن خودش را ترمیم می‌کند، خاطرات ثبت و هورمون‌های رشد ترشح می‌شوند. کم‌خوابیدن می‌تواند تمامی این فعالیت‌های طبیعی را که شامل ترشح هورمون‌های درگیر در کنترل اشتها هم می‌شود، تحت‌تأثیر قرار دهد».

    البته نتایج به دست آمده از آزمون سامرز نشان می‌دهد سطح هورمون لپتین – هورمون کنترل اشتها که توسط سلول‌های چربی و در طول شب ترشح می‌شود- در افرادی که کمتر خوابیده‌اند، به جای کاهش، افزایش پیدا کرده و او احتمال می‌دهد این تغییر به دلیل افزایش تعداد سلول‌های چربی باشد.

    او می‌گوید: «واضح است که ارتباط پیچیده‌ای میان ساعات خواب و افزایش وزن وجود دارد. ما می‌توانیم به کمک این ارتباط و با داشتن ساعات خواب کافی میزان دریافت کالری بدن و سوخت‌وساز آن را کنترل کنیم. علاوه بر این وقتی که خوابیم نمی‌توانیم به خوردن در ساعات شب که بدن ما اغلب انرژی دریافت شده را به چربی تبدیل می‌کند و سوخت‌وساز را به پایین‌ترین سطح خود رسانده، ادامه بدهیم. یادتان باشد این تحقیق نشان می‌دهد با هر شب کم‌خوابی، آن‌هم در حد یکی‌دو ساعت، ۵۰۰ کالری بیشتر مصرف خواهیم کرد و این مقدار کالری اضافه رقم قابل‌توجهی است. هنوز نمی‌دانیم در درازمدت چه اتفاقی می‌افتد اما وقتی به اندازه کافی نخوابیم، کالری‌های اضافه از راه می‌رسند».

    منبع: خبرآنلاین

    blank

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.