سه شنبه, ۲۱ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 9 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41238 تعداد نوشته های امروز : 6 تعداد دیدگاهها : 2365×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • مشاهده سیاه چاله‌های فضایی مانند در کف رودخانه‌های گیلان
    31 مرداد 1397 - 1:34
    شناسه : 135854
    0

    نماینده ولی فقیه در گیلان گفت: برداشت های بی رویه شن و ماسه حفره هایی بزرگ در برخی رودخانه ها ی استان بوجود اورده اند و باید گفت شبیه به سیاه چال های فضایی شده اند .

    پ
    پ

    112202 - مشاهده سیاه چاله‌های فضایی مانند در کف رودخانه‌های گیلان -

    به گزارش ایسنا، آیت الله فلاحتی امروز در نشست بررسی وضعیت معادن استان گیلان گفت: باید از معادن محققانه برداشت شود.

    وی  با اشاره به اینکه برداشت شن و ماسه ابعاد مختلفی دارد و به نهادهای مختلفی از جمله سازمان صنعت، آب منطقه ای،محیط زیست، منابع طبیعی، انبوه سازان، دستگاه قضا و همچنین به مردم عادی مرتبط می‌شود، گفت: ما باید در پروژه‌هایی که به سامانه های کلان اجتماع مرتبط می شود، با هم همفکر باشیم.

    نماینده ولی فقیه در استان گیلان با تاکید به اینکه شن و ماسه نیاز استان است، ادامه داد: باید جلوی برداشت‌های بی‌رویه را بگیریم بی‌نظارتی باعث شد برداشت های بی رویه به حفره هایی بزرگ تبدیل شود  که الان دیگر باید گفت سیاه چاله‌های فضایی شده است . رودخانه‌ای که وجودش می تواند فضای عمومی را تلطیف کند، بستری برای آب های گندیده و آلوده شیرابه ها شده است.

    وی گفت: امروز بستر رودخانه با زندگی مردم جنگلها، منابع و مراتع طبیعی با محیط زیست گره خورده است. باید در انجام امور، جامع نگری داشته باشیم و از بخشی نگری جدا پرهیز شود و این کار نباید با سطحی نگری انجام شود.

    فرهاد دلق پوش،رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان در ادامه نیز با ارائه گزارشی به وظیفه قانونی سازمان صنعت،معدن و تجارت در نظارت بر بهره برداری از معادن گیلان اشاره کرد و گفت:  سازمان صنعت، معدن و تجارت در گذشته بیشترین آسیب را در عدم رعایت قوانین معدنی به دلیل رویه‌هایی که بود دیده است.

    وی ادامه داد: قانون فصل الخطاب است، چه این قانون ضرر داشته باشد و چه منفعت باید رعایت و اجرا شود.

    دلق پوش درباره اهمیت بحث منابع شن و ماسه خاطرنشان کرد: پیش تر بحث خاک فروشی مطرح بود که خاک ما را می‌بردند امارات و جاهای دیگر می فروختند. به هر حال ما برای حفظ این آب و خاک می جنگیم و شهید هم می دهیم، بنابراین ارزشمند است و مال افراد خاصی هم نیست. لذا قانون مشخص کرد؛ هر گونه برداشت مواد معدنی باید با نظارت و مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت باشد و حقوق متعلقه به آن ماده معدنی هم پرداخت شود و مستقیما به خزانه دولت وارد شود.

    وی تصریح کرد: هر گونه ماده معدنی اگر خارج از ضوابط برداشت شود، جرم مشهود است. حتی خاک کشاورزی هم کسی اگر بخواهد برداشت کند، باید جهاد سازندگی به ما اعلام کند این میزان خاک را فردی برای این پروژه می خواهد هزینه کند و شما مجوز دهید و باید مراحل قانونی آن طی شود .

    رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان گفت: با لحاظ همه شرایط ما گفته ایم برای اختصاص شن و ماسه، اولویت ما واحدهای دانه‌بندی و پروژه های عمرانی است. و با وجود کمبود جدی که در شن و ماسه رودخانه‌ای وجود دارد از ارائه مجوز برداشت به اشخاص حقیقی خودداری می شود.

    وی تشکیل شورای معادن استان به ریاست استاندار را گامی مهم در جهت حل اختلافات معدنی برشمرد و اظهار کرد: ما باید برای آینده معادن استان تدبیر کنیم تا روندها به گونه‌ای نشود که بعد بگوییم یک عده‌ای منفعت بردند اما استان گیلان ضرر کرد و استراتژی بر این است از منفعت طلبی و زیاده خواهی در انفال جلوگیری کنیم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.