×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

فیروز فاضلی 1 - شتاب گرفتن اجرای پروژه های فرهنگی گیلان با نگاه ویژه دولت تدبیر و امید -

فیروز فاضلی متولد سال ۱۳۴۴ و فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی در مقطع دکتری از دانشگاه تهران است. وی پیش از انتصاب در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳بعنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، بعنوان دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان مشغول فعالیت بود و علاوه بر تصدی مناصب متعدد در دانشگاه گیلان، ریاست دانشگاه پیام نور مرکز گیلان را نیز در کارنامه دارد.

همزمان با هفته دولت گفت و گویی ترتیب داده ایم تا ضمن تشریح وضعیت اقدامات صورت گرفته در حوزه فرهنگ و هنر در گیلان، دغدغه های موجود را نیز از زبان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان جویا شویم.

در زمانی که مسئولیت هدایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان را عهده دار شدید چه دغدغه هایی در این حوزه داشتید و چه برنامه هایی را برای خدمات رسانی بهتر در این حوزه پیش بینی می کردید؟

من از همان ابتدا اعتقادم بر این بود که تصدی امور فرهنگی و هنری باید به فعالین این حوزه واگذار شود و ما تنها بعنوان متولی نقش آفرینی کنیم و اقدامات حمایتی لازم را ترتیب دهیم. یکی از دغدغه های دیگر من اعتدال فرهنگی بود که دولت نیز این مهم را بعنوان یک هدف دنبال می کند. جامعه نیازمند افراد میانه رویی است که نتوان آن ها را به هر سمت و سویی کشاند. مدیریت فرهنگی عملاً نیازمند یک فرهنگ مدیریت است و این نیز از دغدغه های اساسی من بود. گیلان دارای مردمانی فرهنگ دوست است که همواره حضور فعالی در مجامع فرهنگی دارند.

ارتقاء سطح فرهنگ جامعه و برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری از جمله وظایف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به شمار می آید. مجموعه تحت امر شما در راستای اجرای این وظایف و همچنین برقراری نشاط اجتماعی چه اقداماتی انجام داده است؟

به منظور برقراری نشاط اجتماعی که از جمله اهداف دولت تدبیر و امید است، آمار موجود در زمینه صدور مجوز برای اجرای برنامه هایی که به تحقق این هدف منجر می شوند، حکایت از رشدی چشمگیر دارد. جشن های مختلف، جنگ شادی، اجرای صحنه ای موسیقی و تولید فیلم های سینمایی در داخل استان همگی از فعالیت هایی هستند که در راستای دستیابی به نشاط اجتماعی صورت گرفته است. ما در این زمینه مجموعا ۳۳.۳ درصد رشد داشتیم. علاوه بر اینها، نوآوری هایی را نیز در سطح استان گیلان شاهد بودیم که تعزیه گیلکی از جمله آنهاست. اساسا تعزیه ریشه در آل بویه و آل کیا دارد و در این زمینه گیلان از وجود اساتید برجسته ای مانند استاد صمصام که در واقع پیشینه تعزیه استان است بهره مند می باشد. با توجه به اینکه خواستگاه اصلی تعزیه، گیلان بوده، از طریق انجمن موسیقی به ثبت و ضبط تعزیه استان پرداختیم که قطعاً یکی از شاهکارهای ماندگار در تاریخ است.

از دیگر اقدامات صورت گرفته از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان می توان به حمایت از موسیقی فولکلور اشاره کرد؛ بدین ترتیب که ما اعلام کردیم هر هنرمندی که مایل باشد در قالب گویش های سنتی استان از جمله تالشی و گیلکی اجرای موسیقی داشته باشد، ما سالن رایگان در اختیارش قرار خواهیم داد و تاکنون ۳ اجرا برگزار شده است.

در واقع هدف از این کار تربیت نسلی است که برای حفظ و ترویج موسیقی بومی استان تلاش می کند.علاوه بر اینها، شاخص هایی نیز از سوی وزارتخانه و استانداری مطرح می شود که از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان دنبال می شود. پایتخت کتاب و عیدانه کتاب از جمله این برنامه ها هستند. در یارانه هایی که به حوزه کتاب تخصیص پیدا می کند نیر همواره در سطح کشور پیشرو بوده ایم. نامگذاری یک روز به نام گیلان در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در دو سال پیاپی نیز از افتخارات این اداره کل محسوب می شود.

مسئولیت صدور مجوز در بخش های مختلف فرهنگی و هنری از جمله وظایف ذاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است. استان گیلان در زمینه شاخص های مربوط به این حوزه چه وضعیتی دارد؟

از سال ۹۳ تا کنون رشد ۲۶ درصدی را در صدور مجوز چاپ کتاب های کودک و نوجوان در استان شاهد بودیم. در آن زمان گیلان تنها ۸ پایگاه خبری دارای مجوز داشت که امروز این رقم به ۱۱۷ پایگاه رسیده است. این نکته را هم باید عرض کنم که ما در جهت شناسنامه دار کردن فضای مجازی نیز وظایفی داریم و مطابق قانون در راستای عمل به این وظایف حرکت کرده ایم. هم اکنون گیلان به لحاظ برخورداری از پایگاه های خبری مقام دوم را پس از تهران در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

در مورد قاریان و حافظان قرآن نیز نسبت به سال ۹۳، ۳۶ درصد رشد داشته ایم.

کانون های فرهنگی و هنری مساجد نیز همانطور که می دانید زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند. با وجود ۹۰۱ کانون در حال حاضر در مقایسه سال ۹۶ نسبت به سال ۹۲ رشد ۶۳ درصدی را شاهد هستیم.

اگر تعداد کتب منتشر شده در گیلان را با سال ۹۲ بسنجیم، در پایان سال ۹۶ آمارها حکایت از رشد ۱۰۶ درصدی دارند.همچنین در زمینه موسسه فرهنگی و هنری نیز گیلان با ۸۲ موسسه ۵۲ درصد پیشرفت داشته است. مجوزهای صادر شده برای اجرا در آغاز دولت ۲۰۷ مورد بود که اکنون با افزایش ۱۲۵ درصدی به ۴۶۷ مورد رسیده است. افزایش تعداد فیلم های تولید شده هم یکی دیگر از نتایج حاصل شده در این مدت است که آمارها حکایت از رسیدن تعداد مجوزها در این حوزه از ۱۹ به ۸۸ مورد دارند.

در سطح شهرستان ها علاوه بر وجود ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجتمع های فرهنگی نیز فعالیت دارند. چه تعداد از این مجتمع ها در گیلان وجود دارد و چه خدماتی ارائه می دهند؟

به تعداد شهرستان های گیلان مجتمع فرهنگی وجود دارد. چنانچه در شهرستانی خلاء احساس شود نیز سالن آمفی تئاتر ادارات ما در شهرستان ها به خدمت رسانی می پردازند. بعنوان مثال در بعضی از شهرستان ها گلایه داشتند که سینما نداریم و ما طرح “سینما سلام” که در واقع اکران فیلم در آمفی تئاتر ها بود را به کمک انجمن سینمای جوان استان که مشاور جوان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان آن را بر عهده دارد، کلید زدیم. یعنی عملا فضایی مهیا شد که از سالن های آمفی تئاتر بصورت بهینه استفاده شود. حتی برای اجراهای صحنه‌ای مثل تئاتر و موسیقی نیز از این سالن ها بهره گرفتیم زیرا معتقد هستیم که از تمام فضاها و ظرفیت های موجود باید برای نشاط و امید اجتماعی استفاده کرد.

چقدر تلاش شده با سازمان های مردم نهاد، مجامع فرهنگی و موسساتی که در این حوزه فعالیت می کنند تعامل برقرار شود و دغدغه ها و مشکلاتشان مورد پیگیری قرار بگیرد؟

ما ناگزیر به تعامل با این تشکل ها هستیم چراکه فرهنگ و هنر یک مقوله جمعی است. ما دغدغه های فعالین این عرصه را می شنویم و با مدیریت مبتنی بر امکانات برای رفع آن ها تلاش می کنیم. در واقع دغدغه های فعالین فرهنگی به ما چشم انداز می دهد و ما باید با این چشم انداز بصورت برشی و برنامه مدار برخورد کنیم. تعدد سازمان های مردم نهاد و مجامع فرهنگی عملا نوعی رقابت بین آن ها ایجاد کرده است و از آنجا که در هیچ رقابتی نمی توان پیروز شد مگر با نوآوری، این سازمان ها برای پیشی گرفتن از یکدیگر عملکرد خلاقانه را در دستور کارشان قرار می دهند.

ما همواره سعی داریم از دخالت در امورات انجمن ها و بخش های تحت نظارت مانند خانه مطبوعات پرهیز کنیم. بعنوان مثال من رئیس جشنواره استانی تئاتر هستم اما مسئولیت دبیری بر عهده کسی است که خودش از اهالی تئاتر استان می باشد و بدین نحو ما تنها به وظیفه تولی گری می پردازیم و در تصدی گری دخالتی نداریم.

تالار مرکزی رشت یکی از پروژه هایی بوده که چند سال از شروع پروژه ساخت آن می گذرد و در سفر رئیس جمهور به گیلان در سال ۹۴ اعتبار خوبی به آن اختصاص داده شد که موجب خروج این پروژه از حالت رکود گردید.در حال حاضر پیشرفت تالار مرکزی رشت را چطور ارزیابی می کنید؟

در اینجا باید از زحمات تمام دست اندرکاران اجرای این پروژه بویژه دکتر سالاری استاندار گیلان تشکر کنم که پیگیر جذب اعتبار این پروژه شدند. ما در ساخت تالار مرکزی رشت از نظر اهالی فرهنگ و هنر بهره گرفتیم زیرا این مکان متعلق به آنها است. ما تا کنون ۲۳۷ گزارش از روند احداث تالار مرکزی رشت ارائه داده ایم. استاندار گیلان همواره بر تسریع پروژه احداث تالار مرکزی رشت تاکید داشته و دارند. افتتاح این پروژه ۱۲ هزار متر مربع به فضای فرهنگی ما اضافه می کند.تالار مرکزی رشت هم اکنون ۹۲ درصد پیشرفت دارد و همانطور که استاندار مد نظر داشتند، تلاش می شود این پروژه بصورت تمام عیار به اجرا برسد و همزمان با افتتاح شاهد بهره برداری از آن نیز باشیم چون گاهی این دو با هم همراه نیستند در صورتیکه دولت تدبیر و امید به دنبال افتتاح نمایشی پروژه ها نیست. لازم به ذکر است که این پروژه در ابتدای حضور من در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان (اردیبهشت ۱۳۹۳) ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

چه پروژه های دیگری در سطح استان در دست اجرا دارید؟

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با احتساب تالار مرکزی رشت مجموعا ۷ پروژه در دست اجرا دارد که هر کدام از اینها پیشرفت قابل ملاحظه ای دارند. سینما زیتون را به پایان رساندیم و سالن آمفی تئاتر آستارا با ۷۰۶ صندلی نیز پیشرفت خوبی دارد. مجتمع های فرهنگی منجیل، لاهیجان و آستارا با پیشرفت فیزیکی به ترتیب ۴۰، ۸۲ و ۷۸ درصد از دیگر اقدامات ما هستند. همچنین در سراوان نیز در حال احداث مجتمع فرهنگی هنری روستایی هستیم. اقدامات اولیه ساخت مجتمع فرهنگی پره‌سر شهرستان رضوانشهر صورت گرفته است.

چه تعداد مجوز برای فعالیت کانون های تبلیغاتی در گیلان صادر شده و چه میزان نظارت بر عملکرد آن ها وجود دارد؟

در حال حاضر ۳۶۳ کانون تبلیغاتی در گیلان فعالیت می کنند که معاونت فرهنگی و امور رسانه بر عملکرد آن ها نظارت می کند.

با توجه به اینکه گیلان بعنوان استان اولین ها در کشور مطرح است و در زمینه های مختلف فرهنگی و هنری از وجود پیشکسوتان بزرگی بهره مند می باشد، بعنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان چقدر با این سرمایه های فرهنگی ارتباط برقرار کردید؟

ما همواره به مناسبت های مختلف از وجود این عزیزان بهره مند می شویم. بعنوان مثال برای معرفی هیئت جدید نظارت بر نمایش استان در منزل استاد پورسیفی از پیشکسوتان این عرصه حاضر شدیم. در سایر حوزه های فرهنگی و هنری ضمن دیدار با پیشکسوتان تلاش شده از پیشنهادات و راهنمایی های آنان استفاده شود.

یکی از راهکارهای تسریع و تسهیل خدمات رسانی به جامعه، الکترونیکی کردن امور است که دولت تدبیر و امید نیز توجه ویژه ای به این امر دارد. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان چه خدماتی در این بستر ارائه می کند؟

تقریبا تمام امورات مجموعه ما بصورت الکترونیکی ارائه می شود. پرتال روابط عمومی اداره کل تمامی دستورالعمل های مربوطه را منتشر می کند و عملیات ثبت درخواست و صدور مجوز در حوزه های مختلف نیز الکترونیکی انجام می شود. برای ارائه بهتر خدمات، مجموعه ما پیش از اینکه موضوع میز خدمت مطرح شود، به این کار اقدام نمود و معاونین و همچنین در مواردی خود بنده با حضور پشت میز خدمت به مراجعه کنندگان پاسخگو هستیم.

دکتر سالاری استاندار گیلان بخشنامه ای مبنی بر بکارگیری بانوان و جوانان در مناصب مدیریتی استان صادر کردند. چقدر این بخشنامه در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان اجرایی شد؟

ما مجموعا در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ۲۶ پست مدیریتی داریم. ۷ نفر از این تعداد از جمله جوانان مجموعه ما هستند و زیر ۴۰ سال سن دارند. از معاونت هنری سینمایی تا ریاست ادارات آستانه، آستارا، شفت، رضوانشهر و همچنین ریاست اداره حراست مجموعه به جوانان واگذار شده است. به علاوه، ۱۲ درصد از پست های مدیریتی اداره کل نیز در دست بانوان قرار دارد.

با توجه به اینکه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی از گستردگی خاصی در جامعه برخوردار هستند ، چقدر با این فضا و نیز شبکه های اجتماعی ارتباط دارید؟

من در فضای مجازی فعال هستم زیرا حوزه کاری من این را ایجاب می کند. فضای مجازی با مفهومی به نام قدرت پیوند می‌خورد و این قدرت به سه شاخه فردی، اجتماعی و تصوری قابل تقسیم است. در حیطه های فردی و اجتماعی دچار مشکل نیستیم اما مشکل اصلی به شاخه تصوری فضای مجازی مربوط می شود. به عنوان مثال شما یکبار من را استاد دانشگاه می‌بینید و بار دیگر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالیکه من یک شخصیت واحد هستم. اینجا نیاز به سواد رسانه ای داریم. کار کردن با فضای مجازی و پایگاه های خبری با مجموعه ما پیوند خورده است. من اولین شرط مدیریت را دریادلی و صبوری می دانم . ما در زمینه شناسنامه دار کردن فضای مجازی جزو استان های موفق در سطح کشور هستیم.

چقدر نسبت به عملکرد خودتان و دستگاه تحت امرتان انتقادپذیر هستید؟

من انتقاد را به دیده منت می پذیرم. انتقاد از مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز چنانچه منصفانه، دلسوزانه و راهگشا باشد حتما استقبال می کنیم. ما علاقه مند هستیم که افراد مختلف چه در داخل و چه در خارج از مجموعه به ما کمک کنند و راهکار ارائه دهند . در سال های گذشته عملا تجلیل از مقام خبرنگار به ۱۷ مرداد محدود می شد اما در دولت تدبیر و امید شاهد هستیم که به مناسبت های مختلف این اقدام صورت می گیرد.

و کلام آخر …

آنچه لازم می دانم با مردمان فرهیخته گیلان مطرح کنم اینست که ما ۲۶ نهاد فرهنگی در سطح کشور داریم. در استان گیلان با کارگروه های ۴۸ گانه ای که از سوی استاندار گیلان تعیین شده و یکی از آن ها مربوط به فرهنگ و هنر است، همه ما در تلاش هستیم بهترین تصمیم گیری و سیاستگذاری را در این حوزه ها داشته باشیم.

در پایان می گویم خداوندا به ما قدرتی بده که آنچه میشکنیم دل نباشد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.