چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41349 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • ۶ نفر از متهمین مفاسد اقتصادی به اعدام محکوم شدند/ حکم ۳۱۱ نفر از افراد مرتبط به فساد اقتصادی تعیین شد
    05 شهریور 1397 - 11:00
    شناسه : 136427
    0

    سخنگوی دستگاه قضا از محکومیت ۳۱۱ نفر از افرادی که در رابطه با فساد اقتصادی دست داشتند خبر داد.

    پ
    پ

    محسنی اژه‌ای - ۶ نفر از متهمین مفاسد اقتصادی به اعدام محکوم شدند/ حکم ۳۱۱ نفر از افراد مرتبط به فساد اقتصادی تعیین شد -

    به گزارش خبرگزاری دانشجو، غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه در ابتدای سخن ضمن تبریک عید غدیر آرزو کرد همگان رهروان قابلی برای حضرت علی علیه السلام باشند.

    وی در ادامه این نشست خبری در خصوص شعار‌هایی که در مدرسه فیضیه قم داده شد، گفت: دستگاه قضا در مواجهه با این شعارات و دست نوشته‌ها به عنوان مدعی العموم وارد شد و دادسرای ویژه روحانیت در حال پیگیری موضوع است تا قضیه روشن شود و تصمیم مقتضی اتخاذ شود.

    محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی در همین خصوص پیرامون اینکه آیا توهین و تهدید مقامات کشور جرم محسوب نمی‌شود؟ گفت: توهین به مقامات کشور مطابق آنچه در متن قانون مشخص شده است جرم است که یکی از این افراد رئیس جمهور است. بر این اساس مدعی العموم وارد داستان شد.

    سخنگوی دستگاه قضا در خصوص تهدید رئیس جمهور توسط یکی از مداحان نیز گفت: تهدید هم جرم محسوب می‌شود و در خصوص پرونده قم دادسرای ویژه روحانیت تشکیل شده و طبعا تحقیقات میدانی انجام می‌شود و اگر نیاز باشد افراد احضار می‌شوند.

    وی در خصوص اینکه بعضی از افراد عنوان می‌کنند در سخنان سخنران مراسم فیضیه رگه‌هایی از جرم وجود داشته است، گفت: آنچه من در سخنرانی سخنران مراسم دیدم عنوان مجرمانه‌ای وجود نداشت البته من کل سخنرانی را نشنیدم.

    ۶ نفر از متهمین مفاسد اقتصادی به اعدام محکوم شدند/ حکم ۳۱۱ نفر از افراد مرتبط به فساد اقتصادی تعیین شد

    محسنی اژه‌ای در خصوص مجرمان مفاسد اقتصادی نیز گفت: ۳۱۱ نفر از کسانی که در رابطه با فساد مالی محکوم شدند احکام شان مشخص شده است که ۶ نفر محکوم به اعدام به عنوان مفسد فی الارض شده بودند که دو نفر از آن‌ها پس از اعتراض به حکم، حکم شان به ۲۰ سال زندان تبدیل شد و ۴ نفر دیگر محکومیت اعدام دارند که یک نفر از آن‌ها اجرا شد و دو نفر هم درخواستی کرده بودند که این درخواست در حال بررسی است بر این اساس یک نفر به ۲۵ سال حبس محکوم شد، ۱۴ نفر به ۲۰ سال حبس، ۹۵ نفر به ۵ تا ۱۰ سال حبس، ۳۶ نفر به ۱۰ تا ۱۵ سال حبس، ۱۲۴ نفر به یک تا پنج سال حبس و ۳۴ نفر نیز به یک سال حبس و کمتر از آن محکوم شدند.

    سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: براساس این حکم ۵۴ نفر به انفصال دائم از مشاغل دولتی و ۹۳ نفر به انفصال موقت از مشاغل دولتی محکوم شدند. همچنین ۹ نفر به یک تا هفت سال تبعید محکوم شدند و ۷۰ نفر نیز محکوم به شلاق شدند.

    وی در خصوص فساد صورت گرفته در برخی ارکان قوه قضائیه نیز گفت: قوه قضائیه ضمن تشکر و سپاس از خدمات شبانه روزی قضات خدوم خود، اما در قبال فساد برخی از قضات نیز چشم پوشی نخواهد کرد. بر این اساس رئیس شعبه ۱۰۵ دادگاه کیفری ۲ اصفهان فردی به نام محمود سعادت فرزند حسینعلی به اتهام فساد اخلاقی در دادگاه قضائی پرونده دارد و به انفصال دائمی از مسئولیت قضائی محکوم شده است. این حکم در ۲۲ مرداد ماه سال جاری قطعی شد. همچنین مجید شکایی فرزند خسرو، رئیس شعبه ۱۰۲۴ دادگاه کیفری ۲ تهران به دلیل اخذ رشوه محکوم شد و به سلب مسئولیت قضائی و بازخریدی محکومیت پیدا کرد.

    محسنی اژه‌ای در خصوص متهم سکه موسوم به سلطان سکه گفت: این پرونده قرار مجرمیت آن صادر و دادگاه آن در طول یکی دو هفته آینده تشکیل خواهد شد. این فرد وحید مظلومی فرزند حبیب الله است البته این پرونده ۱۸ متهم دارد که برخی از آن‌ها به عنوان مفسد فی الارض شناخته شدند.

    سخنگوی دستگاه قضا در خصوص جزئیات این پرونده گفت: نام برده در سال ۹۱ نیز به اتهام اخلال در بازار سکه دستگیر شده بود و برای او به عنوان مفسد فی الارض کیفر خواست صادر شد، اما بانک مرکزی و حراست این بانک عنوان کردند اقدامات این فرد با نظر ما بوده است لذا دادگاه هیچ حکمی صادر نکرد نام برده امسال نیز به خرید و فروش دو تن سکه مبادرت ورزید.

    وی تصریح کرد: متهم بعدی محمداسماعیل قاسمی معروف به محمدسالم فرزند غلامعلی که او نیز در گذشته به اتهام اخلال در بازار سکه دستگیر و حمایت‌های فوق از او به عمل آمد. فرد بعدی محمدرضا مظلومی است که او نیز امسال دستگیر شده بود و این بار قوه قضائیه وساطت و پادرمیانی بانک مرکزی را نپذیرفت.

    محسنی اژه‌ای در خصوص تشکیل دادگاه مسئول دفتر رئیس جمهور دولت قبل که روز گذشته صورت گرفت نیز گفت: آن‌ها اعلام کرده بودند اگر دادگاه علنی نباشد ما در آن حضور نخواهیم یافت براین اساس قرار بود ساعت ۹ صبح در دادگاه حاضر شوند که متهم براساس گزارش گفته بود در این ساعت حاضر نخواهد شد و صبح اول وقت فردی به دادگاه مراجعه می‌کند و می‌گوید من از طرف دو وکیل قبلی این فرد وکیل هستم که اعلام کنم دو وکیل قبلی وکالت شان عزل شده و من وکالت را برعهده دارم.

    سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: در خصوص این روند متهم در جلسات قبلی دادگاه که برای مطالعه کیفرخواست آمده بود شخصا می‌نویسد و امضا می‌کند که حضور دو وکیل قبلی موضوعیت ندارد لذا آقایان مذکور از وکالت درپرونده خود عزل می‌نمایم.

    وی در خصوص سوالی در خصوص اینکه آیا تغییری در وضعیت ممنوع التصویری رئیس دولت اصلاحات پیش آمده است یا خیر گفت: تغییری در وضعیت نام برده رخ نداده است.

    محسنی اژه‌ای در خصوص آخرین وضعیت پرونده بورسیه‌ها نیز گفت: رئیس دیوان عدالت اداری اعلام کرد ظرف یکی دو هفته آینده این موضوع را رسیدگی خواهد کرد، اما کسانی که در این پرونده شکایت کردند همه شاکی بورسیه نیستند عده‌ای به بورسیه شکایت کردند و عده‌ای به سایر مسائل مثلا برخی عنوان می‌کردند در بورسیه پذیرفته شدند، اما در بخش اشتغال به کار به مشکل برخورده اند.

    سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت متهمان فساد مالی که در دستگاه‌های دولتی مسئولیت‌هایی داشته اند از جمله احمد عراقچی نیز گفت: به طور کلی دادگاه‌های مسائل مالی نوعا علنی برگزار می‌شود و تفاوتی که نسبت به گذشته دارد این است که قبلا اگر علنی هم بود اجازه انتشار عکس و نام افراد نبود، اما الان هر دادگاه علنی قابلیت انتشار و عکس فرد را نیز دارد. در خصوص پرونده نام برده نیز باید گفت: هنوز کیفرخواستی صادر نشده و چنانچه به مرحله صدور کیفرخواست و دادگاه برسد طبیعتا محاکمه خواهد شد.

    وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه گفته می‌شود در شرایط سران فتنه تغییراتی به وجود آمده گفت: هیچ اتفاق خاصی در مورد سران فتنه نیافته و شرایط آن‌ها مثل سابق است البته برخی از گشایش‌ها نسبت به بستگان نزدیک محصورین به وجود آمده که جدید نیست و مربوط به گذشته است، اما تصمیم شورای عالی امنیت ملی کماکان به قوت خود باقی است.

    محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چرا حکم بابک زنجانی اجرا نمی‌شود؟ گفت: برخی از اموال او در حال شناسایی است و وکالتی داده اند که برخی از اموال وی در خارج از کشور مطالبه شود برخی از اموال او برای رد مال شناسایی نشده وی چندین بار گفته من موجودی در کشور‌های خارجی دارم که البته اثبات نشده است.

    سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: تا الان کسی موفق نشده از موجودی شخصی او که در مورد ادعایش است اطلاعاتی کسب کند.

    بگذارید حکمت عدم تعقیب احمدی نژاد باقی بماند

    وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه با توجه به سخنان اخیر احمدی نژاد و انتشار فایل صوتی و هجمه‌هایی علیه قوه قضائیه و تبلیغ ضد نظام و اقداماتی علیه امنیت ملی چرا از حاشیه امن برخوردار است و اینکه شما گفته اید این قضیه حکمت و مصلحتی دارد که او تعقیب نمی‌شود اگر مردم غریبه نیستند بفرمائید حکمت عدم تعقیب وی چیست؟ گفت: سوال شما را تایید می‌کنم مردم و شما غریبه نیستید، ولی بگذارید حکمتی که عرض کردم باقی بماند.

    blank

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.