×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

زالو - خون آشامی که خون می مکد و سلامتی تزریق می کند ! -

به گزارش صدا و سیما، به ظاهر کوچک وارفته اش نمی آید که بتواند خون یک انسان را بین ۲۰ تا ۹۰ دقیقه یک نفس بمکد؛ با وجود اینکه لزج وچندش آور است اما این روزها خیلی ها مشتاقـند که این خون آشام سیاه ِ کوچک مثل کـَـنِه به آنها بچسبد و حالشان را خوب کند.

موجودی نرم تن و آبزی که تا دیروز خیلی از شالیکاران از ترس چسبیدن به پاهای شان از آن فرار می کردند، امروز خیلی ها را به سمت خود کشانده است. از پزشک و طبیب گرفته تا جویندگان کسب و کار پُر رونق و بهره برداران حوزه شیلات، در پی زالو هستند.

آنطور که از گفته های متولیان طب سنتی گیلان بر می آید اگرچه آمارهای رسمی از میزان استقبال گیلانی هایی از زالو درمانی در دست نیست اما مشاهدات عینی حاکی است تعداد زیادی از مردم این استان، برای کاهش درد و درمان بسیاری از بیماری های شان به این شیوه درمانی روی آورده اند و از طرفی نگاهی به آمارهای سازمان نظام مهندسی کشاورزی گیلان نشان می دهد با وجود نوپا بودن صنعت پرورش زالو در کشور،  ۳ واحد پرورش زالو با ظرفیت۱۰۰هزار قطعه در گیلان فعال است و ۴ واحد نیز در نوبت دریافت تسهیلات هستند.

مدیر طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه حدود ۶۰۰ نوع  زالو وجود دارد که فقط ۱۵ نوع آن در پزشکی کاربرد دارد می گوید : بیش از ۱۰۰نوع ماده درمانی در بزاق زالو وجود دارد که یکی از این مواد اثر بخش، ماده ضد انعقادی “هیرودین” است که موجب رقیق شدن خون، باز شدن عروق تنگ و افزایش خون و اکسیژن رسانی به عضو می ‌شود.

خون آشام های کوچک شفا بخش و سود آوردکتر مسرور چهر در تشریح روش درمان مکمل زالو درمانی گفت : بطور معمول پس از شناسایی نقاط درد ، زالو برای مکیدن خون روی عضو قرار می گیرد و ضمن مکیدن خون، مواد درمانی بزاقش را وارد آن می کند.

وی افزود : زالو در درمان بیماری هایی از جمله واریس، ضایعات پوستی، آرتروز ، هموروئید، کاهش التهابات عضلانی و مفصلی ، سر درد و به تازگی هم برای بهبود گردش خون در اعضای پیوند شده کاربرد دارد.

آن روی سکه زالو درمانی، مفید یا مضر، مسئله این است ؟!

آنطور که مدیر طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی گیلان می گوید : زالو درمانی مورد تایید وزارت بهداشت و کاملا قانونی است اما به شرطی که در مراکز مجاز و توسط افراد آموزش دیده و متخصص به کار گرفته شود.

دکتر مسرور چهر عدم آگاهی مردم از این شیوه، استفاده سرخود و مراجعه به افراد غیر متخصص، ابهام سلامت زالوهایی که مورد استفاده قرار می گیرد و نیز کمبود مرکز تکثیر و پرورش زالوی تخصصی در گیلان را از مهم ترین مشکلات و موانعی می داند که در مسیر استفاده از شیوه مکمل زالو درمانی قرار دارد.

خون آشام های کوچک شفا بخش و سود آور

وی می گوید : استفاده بدون آگاهی از این شیوه درمانی نه تنها بیماری افراد را درمان نمی کند بلکه ممکن است بر اثر استفاده و تجویز نادرست، انتخاب اشتباه یک عضو، استفاده از زالوهای آلوده و نداشتن تخصص در این شیوه، بیماری جدیدی را به فرد مراجعه کننده انتقال دهد.

مدیر طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیماری های عفونی و پوستی، کم خونی، ضعف عمومی و خونریزی شدید از مهم ترین عوارض استفاده نادرست از زالو درمانی دانست و گفت: افراد زیر ۱۸ سال، زنان باردار، مبتلایان به بیماری های کم خونی، خود ایمنی و کسانی که داروهای ضد انعقادی مصرف می کنند، نباید از زالو درمانی استفاده کنند.

دکترمسرور چهر با بیان اینکه زالوهایی که استفاده می شوند باید امحاء شوند گفت : متاسفانه در برخی مواقع این زالوها در مراکز غیر مجاز و از سوی  افرادی که تخصص چندانی در این باره ندارند، دوباره استفاده می شود ؛ زالوهایی که می توانند منشا و انتقال دهنده انواع آلودگی ها و بیماری ها باشند.

وی افزود : از طرفی ، حرکت دادن زالو هنگام مکش خون، به این موجود استرس وارد کرده و باعث می شود محتویات روده آن وارد خون شود و عفونت های شدید و گاها کشنده ایجاد می کند.

خون آشام های کوچک شفا بخش و سود آوراین فارغ التحصیل دکترای تخصصی طب سنتی ایران  با بیان اینکه  فقط ۳ مرکز مجاز در گیلان بطور قانونی در کنار ارائه خدمات طب سنتی، زالو درمانی انجام می دهند گفت : تعداد انگشت شماری از پزشکان عمومی هم که دوره های تخصصی طب سنتی را گذرانده اند ، بطور تخصصی این کار را انجام می دهند و بسیاری از افراد بخاطر متقاضیان زیاد و درآمد خوبی که این کار دارد، با تبلیغات کاذب بیماران را جذب و بطور غیر مجاز زالو درمانی انجام می دهند.

به گفته ی دکتر مسرور چهر هزینه گذاشتن هر زالو در هر جلسه درمانی، ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان است که عموما در هر جلسه چند زالو در نقاط درد گذاشته می شود.

وی البته  می گوید : در حال حاضر ۵ پزشک عمومی در حال گذراندن دوره طب سنتی که زالو درمانی جزو شاخه های آن است هستند اما با وجود متقاضیان زیاد،  دوره های طب سنتی در گیلان برگزار نمی شود و بسیاری از پزشکان عمومی مجبورند برای گذراندن دوره های طب سنتی به استان های تهران، همدان و خراسان رضوی بروند که برای شان چندان مقدور نیست.

مدیر طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی گیلان می گوید : با وجود نظارت های دانشگاه علوم پزشکی گیلان، بسیاری از این افراد فعالیت خود را بطور زیر زمینی و چراغ خاموش به دور از چشم بازرسان بهداشتی در خانه های شان ارائه می دهند.

خون آشام های کوچک شفا بخش و سود آوردکتر مسرور چهر البته به مشکل کمبود مراکز پرورش زالو در گیلان هم اشاره می کند و می گوید : این مشکل باعث شده متخصصان این طب در مراکز مجاز، زالوهای مورد نیازشان را از تهران وارد کنند.

وی افزود : مراکز غیرمجاز هم یا از زالوهای وارداتی که سلامت شان با ابهاماتی همراه است استفاده می کنند و یا  زالوهایی را که در طبیعت و برکه ها وجود دارد صید  و استفاده می کنند این درحالیست که زالوهایی که در محیط طبیعی رشد می کنند در معرض بسیاری از آلودگی ها قرار دارند.

آنطور که مدیر طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی گیلان لازم است شهروندان دقت و حساسیت بیشتری در انتخاب مراکز زالو درمانی داشته باشند وهنگام مراجعه به این مراکزئ حتما به پروانه فعالیت صاحبان آن توجه کنند.

گفتگو با چند نفر از شهروندانی که از طب مکمل زالو درمانی استفاده کرده اند، حکایت از رضایت شان از این شیوه درمانی دارد .

این افراد می گویند : درمان های زیادی را امتحان کرده اند اما هر بار که زالو می گذارند تا مدت ها از درد شان خبری نیست.

برخی ها هم اعلام کردند : اگرچه مشتقاند از این شیوه درمانی استفاده کنند اما از عوارض آن می ترسند و معتقدند اگر این شیوه درمانی در مطب های پزشکان عمومی انجام شود، با خیالت راحت تری از آن استفاده می کنند.

خون آشام های کوچک شفا بخش و سود آورصنعت پرورش زالو ، سودآور اما نوپا و تازه نفس

بررسی ها حاکیست با وجود نیاز طب سنتی به زالوهای سالم و فراهم بودن شرایط لازم برای پرورش در گیلان، این صنعت به علت نو پابودن و البته مشکلاتی چون تعدد متولی هنوز در اول راه است.

آنطور که پیداست، شیلات متولی سیاستگذاری و تدوین دستورالعمل های فنی و قوانین امور پرورش ، سازمان نظام مهندسی کشاورزی متولی صدور پروانه بهره برداری ، سازمان نظام دامپزشکی متولی صدور پروانه بهداشتی تاسیس و اداره کل دامپزشکی متولی نظارت بر اصول بهداشتی  و سلامت پرورش این آبزی است. البته باید به این فهرست تقریبا بلند بالا، ورود اداره کل منابع طبیع و آبخیزداری و حفاظت محیط زیست در استعلام زیست محیطی را هم افزود.

آنگونه که معاون آبزی پروری شیلات گیلان می گوید: بخش اعظمی از وظایف صنعت پرورش زالو تا ۵ سال پیش بر عهده شیلات بود اما وزارت جهادکشاورزی با هدف اجرای سیاست برون سپاری آن را بین نهادهای مختلف  تقسیم کرد که البته سردرگمی و منصرف شدن بهره برداران مشتاق این صنعت را به دنبال داشته است.

خون آشام های کوچک شفا بخش و سود آور

آقای قناعت پرست افزود : شیلات با تهیه طرح توجیهی و مشخص کردن حجم سرمایه گذاراری توانست برای نخستین بار ، این صنعت را به عنوان یکی از مشاغل پربازده ابزی پروری به بانک های عامل معرفی و  اعتبار ویژه ای برای تسهیلات این صنعت تعیین کند که ۳ متقاضی در مرحله معرفی به بانک های عامل هستند.

وی می گوید : برای جلوگیری از قاچاق زالو که در سلامت آنها اما و اگرهایی وجود دارد مکاتباتی با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و گمرکات استان انجام داده ایم که بنا شده از این پس نظارت های سفت و سخت تری به ویژه در حوزه تجارت چمدانی برای جلوگیری از واردات غیر مجاز زالو از کشورهای همسایه انجام شود.

اما در حالیکه گفتگو با نهادهای متولی صدور پروانه ومجوز فعالیت پرورش زالوی گیلان حاکی از تلاش این نهادها برای پا گرفتن صنعت پرورش زالو در استان است، تعدادی از بهره بردارانی که در صف دریافت این مجوزها هستند از سخت گیری ها و سنگ اندازی های این نهادها گلایه دارد که البته نهادهای بهداشتی علت اصلی آن را تضمین سلامت زالو های پرورشی که درنهایت تضمین کننده سلامت مردم است می دانند.

خون آشام های کوچک شفا بخش و سود آوربهره بردارانی هم که از این شغل سودآور راضی اند با بیان اینکه پرورش و تجارت زالو بازار خوبی دارد، خواستار حمایت بیشتر از این صنعت و ایجاد تشکل های تعاونی پرورش این آبزی بودند.

آنطور که این پرورش دهندگان زالوی گیلان می گویند : از فروش هر زالو که پرورش آن در هر دوره فقط ۷۰۰ تومان برای شان هزینه بر است در بازارهای داخلی ۳ هزار و۵۰۰ تا ۵ هزار تومان در آمد کسب می کنند و از طرفی از هر زالوی مولد ۱۲ زالو به دست می آید.

اگرچه مکشکلاتی برسر راه صنعت پرورش زالو وجود دارد اما نباید فراموش کرد که این صنعت در کشور نوپاست  و بهره برداران آن امید دارند، با تعامل بیشتر متولیان و ازطرفی حمایت های بیشتر از جمله اختصاص اعتبارات ویژه، از سال های آینده این صنعت رونق بیشتری بگیرد و در پی آن طب مکمل زالو درمانی هم با زالوهای پرورشی سالم و بهداشتی ، اصولی تر انجام شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.