پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41350 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • پرداخت بیش از ۴ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی در رضوانشهر
    24 شهریور 1397 - 17:28
    شناسه : 137925
    0

    فرماندار رضوانشهر با بیان اینکه تا کنون حدود ۲۵۰ طرح در این شهرستان برای دریافت تسهیلات اشتغال روستایی به بانک معرفی شده است، گفت: در مجموع ۴ میلیارد و ۴۶۷ میلیون تومان تسهیلات پرداخت گردید.

    پ
    پ

    حسنی پور - پرداخت بیش از ۴ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی در رضوانشهر -

    پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان در گفت و گویی اختصاصی با فرماندار رضوانشهر، دستاوردهای دولت تدبیر و امید در این شهرستان را بررسی کرده است. گفت و گوی عسکر حسنی پور را در ادامه می خوانید.

    ابتدا معرفی کوتاهی از خود و سوابق کاریتان داشته باشید.

    متولد سال ۱۳۴۴ و دارای مدرک کارشناسی جغرافیای طبیعی هستم. ابتدا در آموزش و پرورش به استخدام درآمدم و سپس در سال ۷۶ وارد مجموعه وزارت کشور شدم و به عنوان بخشدار مرکزی در شهرستان رضوانشهر خدمت کردم. معاون سیاسی فرماندار رضوانشهر، معاون سیاسی فرماندار آستارا ، سرپرست فرمانداری آستارا و مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان از جمله سوابق من تا پیش از قبول مسئولیت فرمانداری رضوانشهر است.

    دی ماه سال ۱۳۹۴ به عنوان خدمتگزار مردم شهرستان رضوانشهر منصوب شدم. مردمان این شهرستان شامل اقوام تالش، گیلک و آذری هستند که بخشی از آن ها را اهل تسنن تشکیل می دهند و سال های طولانیست که در کنار یکدیگر با همدلی و صمیمیت زندگی می کنند.

    وقتی به این سمت منصوب شدید چه دغدغه هایی برای شهرستان رضوانشهر داشتید؟

    شهرستان رضوانشهر مزیت های بسیار زیادی دارد که یکی از آن ها قرار گرفتن در مسیر ترانزیت است. نیروگاه سیکل ترکیبی پره‌سر که بیش از هزار کیلووات برق تولید می کند و سد شفارود که بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد از دیگر ظرفیت های شهرستان هستند.

    قرار گرفتن در مسیر راه آهن رشت- آستارا و برخورداری از ۲۱ کیلومتر نوار ساحلی نیز موقعیت ممتازی را برای رضوانشهر رقم زده است.

    بهبود فضای کسب و کار، کاهش نرخ بیکاری و افزایش امید در این شهرستان از مهمترین دغدغه های من در زمان قبول این مسئولیت بود.

    شاخص های بهره مندی از خدمات مختلف نظیر آب شرب روستایی در شهرستان رضوانشهر چه تغییری نسبت به ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید یافته است؟

    دولت در ۵ ساله گذشته تلاش کرد علیرغم وجود تنگناهای مالی، بهترین خدمات را ارائه کند. سال ۹۲ شاخص بهره مندی از برق در این شهرستان ۹۳ درصد بود که اکنون به ۹۸ درصد ارتقاء یافته است. در زمینه برخورداری از گاز روستایی نیز شاخص بهره مندی شهرستان از ۸۳ به ۹۳ درصد رسید. همچنین سال ۹۲ شاخص برخورداری از آب شرب روستایی در شهرستان رضوانشهر ۵۵ درصد بود که اکنون این شاخص ۷۸ درصد است. شاخص بهره مندی از آب شرب شهری نیز ۹۹٫۷ درصد به ثبت رسیده که در مقابل شاخص ۹۹٫۹ درصدی استان فاصله قابل توجهی ندارد. در زمینه آسفالت راه روستایی، سال ۹۲شاخص بهره مندی شهرستان رضوانشهر۳۷ درصد بود که اکنون به رقم ۷۲ درصد ارتقاء یافته است.

    عملیات احداث سد شفارود ۲۴ ساعته در حال انجام است و مطابق برنامه ریزی های صورت گرفته در سال ۹۹ قابل بهره برداری است. لازم به ذکر است که به همت این دولت مسائل زیست محیطی سد شفارود رفع شده و تنها پروژه سدسازی کشور محسوب می شود که از فاینانس استفاده می کند.

    این سد علاوه بر تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت، با دو توربین قابلیت تولید برق نیز دارد و همچنین می‌تواند در رونق گردشگری نیز اثرگذار باشد.

    اعطای تسهیلات اشتغالزایی یکی از سیاست های دولت برای رونق اقتصادی و رفع مشکلات معیشتی مردم است. در گیلان نیز طرح های بوم گردی به عنوان یکی از محورهای اصلی اشتغالزایی از سوی استاندار مورد تاکید قرار گرفت. در شهرستان رضوانشهر چه اقداماتی در این زمینه انجام شده است؟

    با توجه به تاکیدات استاندار گیلان ما تلاش کردیم در هر دو حوزه پرداخت تسهیلات اشتغالزایی و اجرای طرح های بوم گردی به طور موازی پیش برویم.

    ۹ میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان اعتبار برای اعطای تسهیلات اشتغال روستایی رضوانشهر در نظر گرفته شد که با توجه به جمعیت و نرخ بیکاری شهرستان تعیین شده است.

    در مجموع تا کنون ۴ میلیارد و ۴۶۷ میلیون تومان تسهیلات پرداخت کرده ایم. امیدواریم بتوانیم کل سهم شهرستان را جذب کنیم و علاوه بر آن در خواست سهم مازاد کنیم.

    یکی از ابتکارات دولت تدبیر و امید تشکیل کارگروه رفع موانع تولید است. این کارگروه در شهرستان رضوانشهر چه آثاری داشته و چقدر توانسته به حمایت از تولید کنندگان و رونق فعالیت آن ها کمک کند؟

    کارخانه چوکا که در این شهرستان واقع شده و بزرگترین کارخانه چوب و کاغذ کشور است، در مقطعی در خاورمیانه نمونه بود. در این کارخانه که بیش از ۴۰ سال عمر دارد، ۹۰۰ نفر مشغول کار هستند.

    امروز معوقات کارخانه به شدت کاهش پیدا کرده و محصولات خود را به کشورهایی نظیر ترکیه، عراق و امارات صادر می کند.

    شرکت جنگل شفارود نیزحدود ۵۵۰ نفر نیرو دارد و در راستای رفع دغدغه‌های کارگران این شرکت نیز اقداماتی انجام شده و در حال انجام است.

    همچنین از اداره کل امور مالیاتی، اداره کل تامین اجتماعی، شرکت برق و شرکت گاز که مطالباتی از چوکا داشتند، مساعدت گرفتیم و قرار شد فعلا چوکا بهای مصرف جاری را پرداخت کند.

    در کارگروه رفع موانع تولید تمام تلاشمان را می کنیم تا مشکلات تولید کنندگان رفع شود.

    طرح تحول نظام سلامت در سال ۱۳۹۳ به ابتکار دولت یازدهم اجرایی شد. در شهرستان رضوانشهر اجرای این طرح چه وضعیتی دارد؟

    یکی از آرزوهای دیرینه مردم رضوانشهر تاسیس بیمارستان در این شهرستان بود و در فروردین ۹۶ با حضور وزیر بهداشت بیمارستان ۳۲ تختخوابی شهدای رضوانشهر رسما افتتاح شد. این بیمارستان ۴ بخش دارد که در حال حاضر دو بخش فعال است و در تلاش هستیم دو بخش دیگر را تجهیز کنیم.

    در نتیجه‌ی تدبیر دولت، اکنون بیش از ۹۹ درصد مردم رضوانشهر از بیمه سلامت برخوردار هستند و تامین اجتماعی شهرستان نیز خدمات خوبی ارائه می دهد. در حال حاضر تامین اجتماعی بالغ بر ۹ میلیارد تومان حقوق و مستمری به جامعه تحت پوشش در رضوانشهر پرداخت می کند.

    سرانه فضای ورزشی در رضوانشهر چه وضعیتی دارد و چه اقداماتی در راستای تاکیدات استاندار گیلان مبنی بر استفاده از فضاهای روباز در روستاها برای افزایش این سرانه انجام دادید؟

    به طور کلی وضعیت مطلوبی در این زمینه داریم اما با توجه به اینکه رضوانشهر استعدادهای ورزشی زیادی دارد، به این وضع قانع نیستیم و به دنبال ارتقاء سرانه هستیم.

    اخیرا با شهرداری و شورای شهر رایزنی کردیم که سالنی برای تمرین کشتی مهیا شود . بیش از ۶ سالن سرپوشیده ورزشی در شهرهای پره سر و رضوانشهر داریم . دو سالن ورزشی سپاه نیز در شهرستان مورد استفاده جوانان قرار دارند.

    اخیرا استاندار گیلان دستور احداث ۱۰۰ زمین ورزشی در روستاهای استان را دادند که در حال پیگیری برای شناسایی ظرفیت های موجود هستیم.

    علیرغم بحران کم آبی ، با مدیریت خوبی که در استان صورت گرفت سال زراعی خوبی را پشت سر گذاشتیم. در شهرستان رضوانشهر چه تدابیری برای مدیریت بحران آب کشاورزی اتخاذ کردید؟

    متاسفانه رضوانشهر در زمینه آب بسیار آسیب پذیر است. ۱۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در این شهرستان داریم که حدود ۲ هزار هکتار آن از کانال آبی فومن استفاده می کنند.

    با تدبیر ویژه استاندار گیلان، اقدامات مناسب شرکت آب منطقه ای و همکاری کشاورزان، مدیریت آب به خوبی انجام شد و توانستیم بهره برداری بهینه کنیم.

    در سال زراعی جاری بیش از ۷ چاه عمیق احداث و تجهیز شد. بیش از ۱۲ چاه توسط جهاد کشاورزی احداث گردید و در اختیار کشاورزان قرار گرفت. البته این چاه ها نیز با مشکلاتی مواجه بودند که آب منطقه ای تعمیر آن ها را متقبل شد. مجموعا در شهرستان رضوانشهر بیش از ۲۰ چاه احداث و تعمیر شد و مورد بهره برداری قرار گرفت. برای چاه هایی که توسط مردم حفر شده و فاقد مجوز بودند نیز مجوز بهره برداری موقت صادر شد. به لطف الهی با تعاملات انجام شده و بارش های به موقع، تامین آب کشاورزی به خوبی صورت گرفت.

    در راستای استفاده از ظرفیت های گردشگری شهرستان رضوانشهر چه کردید؟

    پیگیری اجرای طرح های بوم گردی یکی از اقدامات ما در حوزه گردشگری است و بخش عمده این طرح ها در مناطق ییلاقی شهرستان پیش بینی شده اند.

    در مناطق جنگلی پونل یک هتل ۴ ستاره در دست احداث داریم و در کنار آن تله کابین تدارک دیده ایم که در حال اجراست.

    در حوزه ساحلی نیز طرح های متنوعی تدارک دیده شده است. امیدواریم بتوانیم با استفاده از توان بخش خصوصی از ظرفیت های گردشگری شهرستان رضوانشهر بیشتر بهره بگیریم.

    چقدر برای افزایش سطح نشاط اجتماعی، امید و اعتماد در شهرستان رضوانشهر تلاش کردید؟

    نشاط و امید در جوامعی که در حال حرکت به سمت توسعه هستند شاخص هایی مهم تلقی می شوند چراکه در غیر اینصورت تحقق اهداف تعیین شده میسر نخواهد بود.

    برگزاری مسابقات ورزشی و جشنواره های متنوع فرهنگی یکی از راهکارهای ایجاد نشاط و امید در جامعه است که در سطح شهرستان رضوانشهر به خوبی در حال انجام است.

    از برگزاری نشست با تشکل های مردم نهاد، جوانان و احزاب سیاسی هم غافل نبودم چراکه به لزوم فعالیت احزاب باور دارم و آن را در ایجاد نشاط اجتماعی تاثیر گذار می دانم.

    یک گروه شامل بانوان و آقایان نخبه شهرستان رضوانشهر را نیز تشکیل دادیم و از بین آن ها یک نفر را به عنوان مشاور جوان انتخاب کردیم. در واقع تلاش می کنیم با ایجاد همگرایی و انسجام در جامعه، زمینه نشاط اجتماعی را فراهم کنیم.

    با توجه به اینکه هفته دولت را پشت سر گذاشتیم، چه پروژه هایی در شهرستان رضوانشهر طی این هفته به بهره برداری رسید؟

    مجموعا سال ۹۵ همزمان با دو مناسبت هفته دولت و دهه فجر ۱۱۵پروژه با اعتبار حدود ۴۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۱۳۰ نفرافتتاح کردیم که البته پروژه های استانی و ملی را نیز شامل می شدند و بخشی از آن ها با سرمایه گذاری بخش خصوصی به اجرا در آمد.

    سال گذشته مجموعا ۱۱۱ پروژه با ۵۵ میلیارد تومان اعتبار در رضوانشهر افتتاح شد که از این میان ۵۰ پروژه با ۴۱ میلیارد تومان اعتبار و ظرفیت اشتغالزایی برای ۱۴۱ نفر در هفته دولت به بهره برداری رسید.

    هفته دولت امسال نیز ۶۴ پروژه با اعتباری بالغ بر ۲۲ میلیارد تومان در این شهرستان مورد افتتاح و بهره برداری قرار گرفت. این پروژه ها در قالب ۱۴ کیلومتر آسفالت راه روستایی و ۷ کیلومتر آسفالت بافت روستایی، برق رسانی، آموزشی و فرهنگی، آب روستایی، خدمات شهری، اشتغال و خودکفایی، ۱۰ واحد مسکن مددجویی،کشاورزی و شیلات، ساختمان اداری هلال احمر و گاز روستایی می باشد. با افتتاح و بهره برداری از این پروژه ها برای ۲۳۹ نفر اشتغال دائم و ۱۳۴ نفر اشتغال موقت ایجاد شده است.

    و سخن پایانی…

    دشمنان نظام برای اینکه ملت ایران را دچار ناامیدی کنند و یأس و نارضایتی را ترویج دهند، برنامه ریزی دارند و ما باید از رسانه ها برای برقراری تعامل و انسجام در جامعه یاری بگیریم و از نقدهای منصفانه و سازنده برای پیشبرد امور استفاده کنیم همانطور که سیاست دولت تدبیر و امید بر این اساس است.

    blank

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.