×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

اولین نشست استاندار با مدیران مسئول رسانه‌های استان گیلان 28 - ثبات بازار ارز قاطعیت دولت را می طلبد -

علی علی پور نیاول*:

افزایش بی رویه قیمت دلار طی ماه‌های اخیر باعث اختلال در زندگی مردم گردید و فاصله طبقاتی میان قشر ضعیف و مرفه جامعه را به حداکثر رساند. تبدیل شدن قشر متوسط جامعه به قشر ضعیف و شرایط بسیار بحرانی قشر ضعیف جامعه موجب کاهش امید به زندگی و بی اعتمادی بیش از پیش به دولت شد. اما دو سه روزی است که بازار پرتلاطم ارز از تک و تا افتاد وبه ثباتی نسبی نزدیک شده و همین موضوع موجب زنده شدن امید در مردم شده است

درخششی که دوام آن البته بسته به هنرمندی و عزم و اراده مسئولان بانک مرکزی و تصمیم گیران بودجه‌ای و ارزی کشور است. باید اذعان داشت هنوز درابتدای راه هستیم ودلالان ورسانه های معاند همچنان تلاش خود را در زمینه بالا نگه داشتن قیمت دلار دارند و کماکان این سوال پرسیده می شود که آیا قیمت دلار باز هم کاهش خواهد یافت و در قیمت آن ثباتی حاصل خواهد شد یا کاهش دلار مقطعی بوده است؟

 به طور حتم آنچه مهم‌ترین عامل در کاهش قیمت دلار به حساب می آید برخورد قاطعانه ی سه قوه با صرافانی است که با پایین کشیدن کرکره ها و امتناع از فروش دلار همچنان در مقابل کاهش قیمت و خواسته های مردم مقاومت می کنند لذا دولت باید تدبیری کند تا پول های سرگردان را که تبدیل به دلار شده‌اند به سمت وسوی  صنعت ، تولید و ساخت وساز سوق دهد . تحقق این فرآیند نتایج مطلوبی مانند ایجاد اشتغال ، حمایت از تولید داخلی و خودکفایی است

 ملت ایران طی چند ماه گذشته روزهای دشوار و ناامنی را پشت سر گذاشتند اما بحمداله سرانجام نشست شورای امنیت حکم برد را برای ما داشت و دستاوردهایی چون حمایت کشورهای اروپایی ازایران، تقبیح سران امریکا توسط کشورهای جهانی به دلیل خروج ازبرجام ، برقراری مبادله تجاری اروپا با ایران با فروش یک میلیون بشکه نفت به یورو را نصیب ما کرد تا ایران با ۲۸ کشور اروپا معامله کند و این امر در نهایت موجب کاهش وابستگی ایران به دلار خواهد گردید.

از دیگر سو، اقدام دولت در ارائه سبد کالا در بین مردم و قشر آسیب پذیر نیز می تواند به ایجاد ثبات بیشتر در بازار منجر گردد.

 ضمن آنکه تاییداقدام مالی و مبارزه با پولشویی در بازار جهانی (FATF)وخروج نام ایران

 در (لیست سیاه) توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی بسیار می تواند در میزان کاهش قیمت دلار اثرگذار باشد البته اگر دلالان ارز و دلواپسان اجازه دهند.

بهرحال این فرصت خوبی برای دولت به حساب  می آید تا شاید اعتماد مجدد مردم را بدست آورد.

ضمن اینکه دولت با خرید دلار می تواند کارشکنی صرافانی که مانع کاهش قیمت دلار هستند را خنثی کرده و نقش قاطع خود را در ثبات ارزی کشور ایفا کند. البته این پیش بینی نیز وجود دارد که با توجه به مقاومت صرافان در فروش دلار ممکن است تا پایان مهر و شاید اواسط آبان شاهد کاهش محسوس و تاثیرگذار نرخ دلار نشویم اما با خرید ارز توسط دولت و تصویب FATF در یکی دو ماه آینده قیمت دلار کاهش خواهد یافت….

 اما برکسی پوشیده نیست که ورود بانک مرکزی به بازار ارز به بازگشت آرامش به بازار کمک شایانی کرد. یک مسئول ارشد اقتصادی نیز گفته است: در مصوبه جلسه سران قوا به بانک مرکزی اجازه داده شد برای مدیریت و کنترل نرخ ارز در بازار فعالانه وارد شود و با توجه به تقویت ذخایر بانک مرکزی این امکان فراهم بود. به گفته این مسئول ارشد اقتصادی، به تدریج و در صورت نیاز بانک مرکزی حضوری جدی‌تر داشته و حجم معاملات را افزایش خواهد داد و با ادامه این روند نرخ در بازار در سطح طبیعی خود که در تطابق با مولفه‌های تعیین کننده نرخ ارز است، قرار می‌گیرد.

 مداخله موفق آمیز بانک مرکزی در بازار ارز نشان داد که دولت با ورود زودهنگام تر به ماجرا از مدت ها قبل می توانست روند افزایش دلار در کشور را کنترل کند. همچنانکه احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم گفت: اگر بانک مرکزی قادر به پایین آوردن نرخ ارز با استفاده از تدابیر خاص خود بود، چرا در عرض این چند ماه اقدامی نکرد، و در این هفته آخر به فکر افتاد!

دلار می تواند به زیر ۴۰۰۰ تومان هم برسد!

در همین حال حجت الله عبدالملکی از کارشناسان مشهور اقتصادی نیز طی توییتی نوشته است: بیش از ۲۵ میلیارد دلار دست مردم است.

در نهایت اگر روند عرضه به همین ترتیب پیش برود امکان کاهش قیمت دلار حتی به مرز ۴۰۰۰ تومان نیز وجود دارد.

*مدیر مسئول هفته نامه و پایگاه خبری همای گیلان

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.