جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41365 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • نیازمند پیمان دفاعی در حوزه سایبری هستیم /تفکر بهره‌برداری هوشمندانه از فضای سایبری مهم است
    15 آبان 1397 - 18:09
    شناسه : 141885
    0

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم و همچنین سالروز رحلت رسول اکرم و شهادت حضرت امام حسن (ع) و امام رضا (ع) گفت: موضوعات نظام سایبری موضوعات بسیار مهمی است که بر اساس فناوری اطلاعات و سایبری با […]

    پ
    پ

    محمدپور - نیازمند پیمان دفاعی در حوزه سایبری هستیم /تفکر بهره‌برداری هوشمندانه از فضای سایبری مهم است -

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم و همچنین سالروز رحلت رسول اکرم و شهادت حضرت امام حسن (ع) و امام رضا (ع) گفت: موضوعات نظام سایبری موضوعات بسیار مهمی است که بر اساس فناوری اطلاعات و سایبری با سرعت زیادی در حال توسعه است به شکلی که می توان گفت سرعت پیشرفت فناوری ها از سرعت دستگاه های اجرایی و ساختارهای دولتی بسیار بیشتر است تا جایی که فاصله ای میان مقررات نویسان و پیشرفت فناوری ها به وجود آورده که در کشورهای پیشرفته این فاصله کم و در کشورهای کمتر توسعه یافته این فاصله بیشتر به چشم می خورد.

    دفاع سایبری می تواند تضمین کننده استقلال در تمام مولفه های امنیت باشد
    وی با تاکید بر ضرورت بازنگری در سند فضای توسعه سایبری اظهار کرد: ما در حال حاضر با چهره دیگری از تهدیدات مواجه هستیم که در قالب توسعه فناوری آنها را می بینیم که در ظاهر یک قالب بسیار زیبا از آنها مشاهده می کنیم و اگر دقت نظر نداشته باشیم و تهدیدات این فناوری ها را از فرصت ها جدا نکنیم با مشکلات بسیاری در کنار تهدیدات در فضای سایبری مواجه می شویم و اجازه اشغال بیگانگان را در این فضا فراهم کرده ایم.
    امیر محمدپور اظهار کرد: اینکه همه چیز را در قالب توسعه و فناوری ببینیم و اجازه اشغال به دشمنان دهیم این همان هدف دشمن دندان تیز آمریکاست. باید در فضای سایبری از استقلال کشور دفاع کنیم، این استقلال شامل استقلال سیاسی، اقتصادی، دفاعی، نظامی و در تمام ابعاد است.

    وی خاطرنشان کرد: دفاع سایبری می تواند تضمین کننده استقلال در تمام مولفه های امنیت باشد.

    دبیرشورای پدافند غیرعامل استان گیلان تصریح کرد: اگر می خواهیم از فضای سایبری استفاده کنیم باید رویکرد ملی‌سازی را در زیرساخت ها در دستور کار قرار دهیم؛ ملی باشند یعنی دستاورد خودمان باشند. امروز امنیت ملی صرفا در حوزه فیزیک نیست اما یکی از شروط دفاع سایبری ملی سازی زیرساخت های سایبری کشور است.

    نیازمند پیمان دفاعی در حوزه سایبری هستیم
    وی با بیان اینکه باید در فضای سایبری روابط هم افزا و مشخص باشد، اظهار کرد: ما نیازمند پیمان دفاعی در حوزه سایبری هستیم، کشورهای زیادی هستند که نمی خواهند تحت تسلط فناوری آمریکا در فضای سایبری باشند. ما می توانیم از طریق تشریک مساعی در این حوزه با کشورهای همسو و همفکر همکاری کنیم تا منافع ملی خود را در فضای سایبری حفظ کنیم و گام بعدی این است که نخبگان را به باور و فهم عمومی از موضوع تهدیدات سایبری برسانیم.

    مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان خاطرنشان کرد: آیا به نظر شما این نگاه عاقلانه است؟ که در قطاری vip بنشینیم و از مبلمان زیبای آن و دکوراسیون آن لذت ببریم و ندانیم ریل گذاری این قطار به کجا می انجامد و ندانیم که مقصد قطار کجاست و ما را به چه آسیب های جدی می رساند.
    استراتژی جدید آمریکا برای تسلط بر جهان از طریق فضای سایبری است
    محمدپور با اشاره به سیاست و استراتژی جدید آمریکا برای تسلط بر جهان از طریق فضای سایبری خاطرنشان کرد: توسعه فناوری و سایبری و جمع آوری اطلاعات جزو اولویت های اول و استراتژی آمریکایی ها ست که با اشراف و تسلط کامل بر حوزه سایبری بر این موضوع تاکید دارند و این موضوع را در ساختار سازمان های جاسوسی زیر نظر CIA‌ مورد توجه قرار داده اند و اولویت آنها در این حوزه زنان، جوانان و کارآفرینان است و تلاش می کنند با پشتیبانی مالی از این افراد حمایت کنند که پشتیبانی مالی این موضوع را در سند مالی CIPتبیین کردند و در قالب حمایت از NGO ها حمایت مالی گسترده ای را مدنظر قرار دادند.

    مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان خاطرنشان کرد: آمریکایی ها برای چگونگی اجرای استراتژیک تسلط بر جهان ساختار تولید می کنند.

    وی با اشاره به توانمندی های حوزه نظامی و دفاعی کشورمان یادآور شد: به دلیل ساختار منسجم و توانمندی های دفاعی، پیام این توانمندی برای آمریکا عدم تهاجم نظامی است که البته همواره ما با تهدیدات آمریکا در این حوزه نیز مواجه بودیم اما آمریکایی ها می دانند این کار راه حل جدی نیست، بر همین اساس تمرکز جدی خود را بر حوزه سایبری قرار داده اند و تلاش می کنند در حوزه زیرساخت ها شرکت های تولیدکننده زیرساخت ها را تحت حمایت مالی و سیاسی خود قرار دهند و بر همین اساس تلاش دارند شرکت های اصلی تولیدکننده زیرساخت ها در تمام عرصه ها را تابع پروتکل امنیتی خود قرار دهند. وابستگی امنیتی این شرکت ها به آمریکا موجب می شود تا آمریکایی ها در اجرایی کردن استراتژی تسلط بر جهان موفق باشند.

    امیر محمدپور تصریح کرد: در لایحه ۲۰۱۷ آمریکایی ها به ارتش آمریکا در حوزه پدافند غیرعامل ابلاغ شده است که سالی ۱۱۷ یگان سایبری را برای تهاجم سایبری در کشورهای مختلف سازماندهی کنند و تاکید این دستور در حوزه زیرساخت هایی مانند هسته ای، پولی، ارتباطات، برق و سایر زیرساخت های زیستی است تا بتوانند از این راه کشورهایی را که برای خود تهدید می داند، مورد تهاجم قرار دهد.

    دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان ادامه داد: با تعریف این استراتژی اشغالگری سایبری آمریکا تعریف می شود و بر اساس شبکه سازی در حوزه فضای مجازی بسیاری از فعالیت های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ما را سازماندهی می کند و می تواند در قالب این فضا بسیاری از ایده های ناب ایرانی را به سمت خود جذب کند و سازماندهی این ایده ها را بر عهده بگیرد.

    تفکر بهره‌برداری هوشمندانه از فضای سایبری مهم است
    وی تصریح کرد: با تسلط اطلاعاتی در حوزه سایبری دشمان می توانند با به راه انداختن جریان های آبی و قرمز و یا حمایت و تشویق از یک جریان در تصمیم گیری های سیاسی کشور دخالت کنند و این همان چهره زیبا در ظاهر از تهدیدات است که در قالب توسعه فناوری و سایبری به چشم می خورد.

    تنها نگاه فرصت محوری در فضای سایبری اشتباه است
    مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان اظهار داشت: در فضای سایبری ما با ترکیبی از فرآیند تهدید و فرصت مواجه هستیم و نمی توانیم تنها نگاه فرصت محور به فضای سایبری داشته باشیم، از طرفی باید با شناخت آسیب ها و تهدیدات یک نگاه جامع به این حوزه داشته باشیم و نگاهی هوشمندانه را تعقیب کنیم و از طرف دیگر باید در حوزه فناوری به موضوع ملی و بومی کردن زیرساخت ها توجه کنیم.
    وی با بیان اینکه هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی القای تفکر بهره‌مندی هوشمندانه از فضای سایبری است، افزود: فضای سایبری و تحولات آن شرایط را به گونه‌ای پیش برده تا بتوانیم از این فضا استفاده بهتری داشته باشیم؛ به عبارت دیگر فضای امروز کشور نشان می‌دهد این فضا علاوه بر داشتن فرصت‌های متعدد برای بهره‌مندی از آنها، تهدید‌زا هم است پس شما عزیزان بعنوان چشمان بیدار دفاع سایبری و اولین خاکریز مقابله با این تهدیدات وظیفه سنگینی برعهده دارید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.