×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 16 خبر

چای دمنوش - جلوگیری از ذخیره چربی در کبد با مصرف مداوم این چای - چای

طبق مطالعه منتشر شده در مجله تغذیه و متابولیسم، چای، به ویژه نوع سبز و سیاه آن، می‌تواند از ذخیره‌سازی چربی در کبد و کاهش قند خون جلوگیری کند.

این مطالعه توسط گروهی از محققان دانشگاه تونس و پاریس انجام شد؛ تیم تحقیقاتی اثرات مصرف طولانی مدت چای سبز و چای سیاه را بر هضم چربی موش‌هایی که دارای رژیم غذایی با چربی بالا بودند، بررسی کردند.

به موش‌هایی که در این آزمایش مورد بررسی قرار گرفتند، به مدت ۱۰ هفته، چای سبز دم کرده، چای سیاه و دارونما داده شد و میزان چربی دفع شده در مدفوع، میزان چربی کبد، وزن بافت چربی شکم، میزان مصرف غذا و افزایش وزن بدن موش‌ها را اندازه‌گیری کردند.

نتایج نشان داد که مصرف ۱۰ هفته چای سبز و چای سیاه با افزایش دفع لیپید‌ها از راه مدفوع همچنین دفع تری گلیسیرید باعث کاهش هضم لیپید‌ها و بافت چربی می‌شود.علاوه بر این، مصرف چای، کاهش وزن بدن موش‌های تغذیه شده با رژیم غذایی پرچربی را به دنبال داشت؛ در همین زمینه چای سیاه در مقایسه با چای سبز موثرتر عمل کرده است.این تیم تحقیقاتی معتقد است که این نوشیدنی‌ها با داشتن مقادیر زیاد TPC و کافئین می‌توانند جایگزین طبیعی برای جلوگیری از چاقی باشند.»

چای سبز در مقابل چای سیاه
هر دو چای سبز و چای سیاه از گیاهی به نام کاملیا سیننسیس ساخته می‌شوند اما فرایند تبدیل شدن به این ماده به چای متفاوت است و فرایند پردازش برگ چای سبز کمتر است؛ این در حالی است که چای سیاه تحت فرایند اکسیداسیونی به نام تخمیر قرار می‌گیرد؛ هر ۲نوشیدنی خواص زیادی را دارند؛ گرچه ممکن است تفاوت‌هایی جزئی با هم داشته باشند.

هنگامی که پای خواص ضد سرطان در میان باشد، چای سبز بیش از چای سیاه حرف برای گفتن دارد؛ چای سبز نسبت به چای سیاه حاوی مقادیر بیشتری کاتچین‌ها، مانند EGCG است؛ EGCG فعالیت ژن را در سلول‌های سرطانی تنظیم می‌کند و می‌تواند با رشد سرطان مبارزه کند.

هر ۲ چای سیاه و سبز در تامین سلامت قلب و عروق نقش دارند؛ براساس یک مطالعه منتشر شده در مجله شیمی بیولوژیکی، فعل و انفعالات مقادیر فراوان EGCG در چای سبز در کنار سلول‌های تشکیل دهنده عروق خونی و سلول‌های اتوفاژی انجام و در نهایت موجب محافظت از سلول‌ها می‌شود.

این خاصیت چای سبز همچنین به تنظیم میزان کلسترول خون کمک می‌کند؛ به گفته موسسه لینوس پالینگ، چای سیاه باعث تقویت عملکرد رگ‌های خونی در افراد مبتلا به بیماری قلبی عروقی می‌شود.سطح کافئین چای سبز و سیاه متفاوت است؛ چای سیاه حاوی کافئین بالاتری است و کافئین چای سیاه بین ۴۲ تا ۷۲ میلی گرم در هر فنجان است. این در حالی است که چای سبز حاوی ۹ تا ۵۰ میلی گرم کافئین در هر فنجان است.کافئین را به طور موقت افزایش می‌دهد، باعث افزایش بهره‌وری می‌شود و به کاهش وزن کمک می‌کند همچنین کافئین می‌تواند یک فرد را در طول شب بیدار نگه دارد به همین دلیل مصرف کافئین باید محدود شود.

منبع: پزشکان بدون مرز

برچسب ها : , , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.