×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

23310 - عذرخواهی وزیر از نماینده سراوان تکذیب شد / پای یک لکسوس در میان است! - نماینده سراوان

عذرخواهی در کار نیست؛ دیروز وزیر اقتصاد روایت‌های جلسه غیرعلنی مجلس در مورد عذرخواهی‌اش از نماینده سراوان را تکذیب کرد و گفت که در این جلسه حتی فرصت نشده که صحبت کند. این درست نقطه مقابل روایتی است که روز سه‌شنبه بر عذرخواهی وزیر اقتصاد بابت این موضوع تاکید داشت. روایتی که بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس مطرح کرده بود. نعمتی دیروز هم در صحن علنی مجلس یک بار دیگر تاکید کرد که «دژپسند از نماینده سراوان و مجلس عذرخواهی کرده است.»

اهمیت تایید یا تکذیب این عذرخواهی آنجاست که به نظر می‌رسید در جلسه غیرعلنی روز سه‌شنبه توپ به زمین کارمندان گمرک افتاده و آنها مقصر ماجرا هستند. تا آنجا که محمد باسط درازهی در سخنانی که فیلم آن در فضای مجازی منتشر شد، تاکید می‌کند که در صورت عدم برکناری رئیس گمرک او از سمت نمایندگی خود استعفا خواهد داد. حالا با تکذیب عذرخواهی وزیر اقتصاد حداقل معلوم شده که چنین برکناری در کار نخواهد بود.

 رد عذرخواهی توسط وزیر
فرهاد دژپسند دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت با رد شایعات مطرح شده درباره عذرخواهی او از نماینده سراوان اعلام کرد که درباره آنچه در ساختمان گمرک اتفاق افتاده، بررسی و اعلام نظر می‌کنم. درازهی نماینده سراوان و حامیان او در مجلس پیش‌تر مدعی بودند که این نماینده قبل از درگیری لفظی با کارمند گمرک که فیلم آن پخش شده است، بیش از ۴۵ دقیقه معطل شده و مورد توهین‌هایی نیز قرار گرفته بود.

درازهی خود گفته است که به دلیل «بلوچ» بودن و «سنی» بودن مورد توهین قرار گرفته و البته فیلم منتشر شده نیز تقطیع شده و دستکاری شده بوده است. در فضای مجازی، یعنی همان‌جا که این موضوع در ابعاد ملی مطرح شد اما کمتر کاربری بود که این سخنان را پذیرفته باشد.

در عین حال خبر عذرخواهی وزیر اقتصاد هم که توسط سخنگوی مجلس در روز سه‌شنبه اعلام شده بود بر دامنه اعتراض‌ها به این ماجرا افزود. تقریباً کاربران تمام سلایق سیاسی در فضای مجازی تاکید داشتند که انداختن توپ به زمین کارمندان گمرک به نوعی انحراف ماجرا از مسیر اصلی آن است.

انحرافی که با عذرخواهی دژپسند، او هم به عنوان یکی از افراد دخیل در آن معرفی شد. خصوصاً اینکه ۴۰ نماینده هم همزمان طرح استیضاح وی را امضا کردند تا این گمانه در میان افکار عمومی تقویت شود که وزیر اقتصاد برای رهاندن خود از مخمصه حامیان درازهی، قصور گمرک را بپذیرد. حالا اما تکذیب این عذرخواهی توسط وزیر اقتصاد نشان می‌دهد که بخشی از این برداشت غلط بوده؛ هر چند در مجلس تلاشی پیگیر برای تبرئه نماینده سراوان جریان دارد اما حداقل در مجموعه وزارت اقتصاد، بالاترین مقام این وزارتخانه وارد مسیری نشده که اتهامات را متوجه کارمند گمرک و دیگر بخش‌های این مجموعه کند.

حداقل پیام اقدام دژپسند این است که از نظر او هنوز معلوم نیست قصور اصلی در این ماجرا با چه کسی بوده. چنانکه خود او هم مشخص شدن این موضوع را به بررسی‌های بیشتر موکول کرده است. این می‌تواند تا اینجا برای مجموعه گمرک و کارمند این نهاد که از سوی بخشی از مجلس در مظان اصلی اتهام قرار داشتند خبر خوبی باشد که وزیر اقتصاد علی‌رغم تهدید به استیضاح برای جستن از این فشار، با معترضان خود در بهارستان همصدا نشده و آنها را قربانی بازی سیاسی نکرده است.

روایت امیری از بررسی فیلم درگیری
دیروز معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری نیز با اشاره به برگزاری جلسه‌ای در مجلس برای رسیدگی به ماجرای انتشار فیلم درگیری نماینده مردم سراوان در اداره گمرک با یک ارباب رجوع تاکید کرد که هیچ عذرخواهی توسط دژپسند انجام نشده. حسینعلی امیری هم  با اشاره به جلسه روز سه‌شنبه مجلس گفته که «در این جلسه مقرر شد نسبت به کارمند، ارباب رجوع و نماینده محترم مجلس بر اساس قانون برخورد شود.» امیری همچنین به جلسه‌ای در بعدازظهر روز سه‌شنبه اشاره می‌کند که با حضور او، مسعود پزشکیان و اعضای هیات نظارت بر رفتار نمایندگان تشکیل شده و در آن فیلم کامل درگیری نماینده سراوان بازبینی شده بود.

او درباره این فیلم گفته است: «مدت این فیلم نسبت به آنچه که در فضای مجازی منتشر شده خیلی طولانی‌تر بود و بر اساس آنچه که ما مشاهده کردیم نماینده محترم سراوان به گمرک مراجعه می‌کند و در آنجا برای آنکه هماهنگی‌های لازم انجام شود دقایقی جلوی در معطل و سپس وارد قسمت پذیرش می‌شود. از این لحظه به بعد وقایع در کلیپ موجود است.» به گفته حسینعلی امیری در پایان این جلسه هم اظهارات نماینده سراوان توسط اعضای حاضر در جلسه شنیده شده است. او گفته است: «قرار شد که نسبت به کارمندی که در فیلم مشاهده می‌شود و ارباب رجوع که با نماینده درگیر می‌شود و نسبت به نماینده محترم بر اساس قانون رفتار شود؛ چرا که همه ما در کشور در برابر قانون مساوی هستیم.»

 پای یک لکسوس در میان است
از جلسه روز سه‌شنبه مجلس این تنها عذرخواهی دژپسند نبود که تکذیب شد. دیروز خبرگزاری‌ها روایتی از یک منبع آگاه را هم منتشر کردند که تکذیب کننده روایت درازهی از حواشی وقوع آن اتفاق در گمرک بود. آن طور که خبرگزاری‌های مهر، فارس و دانشجو در روایت خود نوشته‌اند مدت معطلی نماینده سراوان در دفتر گمرک نه ۴۵ دقیقه، بلکه زیر ۱۰ دقیقه بوده است.

بر اساس این روایت «نماینده سراوان ابتدا با یک خودروی لکسوس و با عنوان تضمین ضمانت کالای یک واردکننده و گره‌گشایی از کار مردم به پارکینگ گمرک مراجعه می‌کند. انتظامات به وی متذکر می‌شود که ورود به پارکینگ نیاز به هماهنگی داشته و جهت انجام امور باید منتظر بماند، در نتیجه آقای درازهی از این انتظار ۱۰ دقیقه‌ای عصبانی شده و به کارمند گمرک توهین و فحاشی می‌کند.»

خبرگزاری مهر نوشته که در این مراجعه یک وارد کننده خودرو نیز نماینده سراوان را همراهی می‌کرده که خودروی لکسوس یاد شده متعلق به آن فرد بوده است. این منبع آگاه گفته که درازهی بدون هماهنگی قبلی به گمرک مراجعه کرده و البته در زمان مراجعه او نیز رئیس کل گمرک حضور نداشته است. در همین حال گمرک نیز دیروز طی اطلاعیه‌ای درباره مشاجره لفظی نماینده مردم سراوان در مجلس و یکی از کارکنان گمرک و انتشار فیلمی کوتاه از این اتفاق در فضای مجازی، ابراز تاسف کرد.

 جلسه غیر علنی برای دومین فیلم
اینها همه در شرایطی است که صبح دیروز نیز برای دومین بار مجلسی‌ها درباره همین موضوع جلسه غیرعلنی تشکیل دادند. دلیل تشکیل این جلسه البته فیلمی بود که از جلسه غیرعلنی روز سه‌شنبه مجلس منتشر شده بود. این فیلم را یکی از نمایندگان مجلس ضبط و پس از آن منتشر کرده بود که اعضای هیات رئیسه نسبت به این کار معترض بودند.

انتشار فیلم یاد شده در فضای مجازی موج جدیدی از انتقادات را علیه مجلس به راه انداخت چرا که در آن به نظر می‌رسد هیات رئیسه مجلس مترصد برخورد با کارمند گمرک و همین طور شخصی هستند که با درازهی درگیر می‌شود. بر اساس تصمیم دیروز هیات رئیسه، قرار است با بررسی حراست مجلس روشن شود که کدام‌یک از نمایندگان اقدام به تهیه این فیلم و انتشار آن کرده است.

منبع: روزنامه ایران

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.