×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 5 خبر

امین مهرآور - چه کسی شهردار رشت می‌شود؟ - امین مهرآور

امین مهرآور:

لیست گزینه های جدید اعضای شورای شهر برای تصدی کرسی شهرداری رشت معرفی شد، در میان گزینه ها برخی نام ها مانند رضا ساغری و مسعود موسوی تکراری و شاید تا حدی انحرافی هستند، گزینه هایی که در بهترین حالت آرای آن ها به ۴ هم نخواهد رسید. اما از سوی دیگر مطرح شدن نام حجت جذب به عنوان یک نفر از میان فراکسیون اکثریت و محسن باقری نشان دهنده شروع ماراتنی جدید برای انتخاب شهردار است.

در ماه های اخیر فراکسیون اکثریت شورا متشکل از سه عضو اصلاح طلب(رمضانپور، حاجی پور و زاهد) و گروه سه نفره (عبدالهی، جذب و علیپور) با انسجامی مثال زدنی و مقاومت در برابر هرنوع فشار از سوی جریان های خارج از شورا که  تلاش کردند با اقتدارگرایی و تحمیل فشار روانی و سیاسی نابجا این فراکسیون را در هم شکسته و گزینه های مطلوب خود را به شورا تحمیل کنند، نشان دادند که برای برداشتن یک گام مثبت در مسیر توسعه و آبادانی شهر آمادگی لازم برای پرداخت هزینه های آن و ایستادن در برابر باندهای خارج از شورا را دارند. چه آن جا که رسانه های نزدیک به جریان اصولگرا شدیدترین هجمه ها را به حجت جذب و محمدحسن علیپور را وارد کردند تا آن ها را از این جمع جدا کنند و چه آن جا که فعالان رسانه ای و مجازی اصلاح طلب رمضانپور و زاهد را مورد شدیدترین حملات خود در فضای مجازی قرار دادند تا شاید در این صف شکافی حاصل شده و گزینه مطلوب‌شان به شهرداری رشت برسد.

جذب در دوراهی مجلس و شهرداری

حجت جذب اگر تصمیم نهائی و جدی برای قبول شهرداری رشت بگیرد باتوجه به همگرایی و اتحاد فراکسیون شش نفره شانس اول تصدی کرسی شهرداری خواهد بود. علاوه بر این قرابت ها در جریان اصولگرایی موجب خواهد شد تا او بتواند روی برگه رای محمد حسن عاقل منش نیز حساب کند، از سوی دیگر فاطمه شیرزاد که به هیچ وجه علاقه ندارد در گروه بازنده ها باشد و با تکیه بر همان خاستگاه اصولگرایی احتمالا به جذب رای خواهد داد. از سوی دیگر امیرحسین علوی که از ابتدای شورای پنجم در کنار جذب یکی از اعضای شورایی است که احتمال کاندیداتوریشان در مجلس مطرح می شود با رای دادن به جذب تلاش خواهد کرد خودش را اگرچه در وقت اضافه اما به طیف برندگان اضافه کند و از سوی دیگر در کنار از سر راه برداشتن یک رقیب جدی که در میان نیروهای ارزشی و مذهبی شهر با وی سبد رای مشترک دارد در انتخابات مجلس از حمایت شهردار احتمالی (حجت جذب) بهره مند شود. حتی شاید از آن جا که بهراد ذاکری علی رغم اصلاح طلب بودن معمولا آرایی نزدیک به علوی داشته در این انتخاب هم همراه وی به حجت جذب رای بدهد که در این صورت این عضو شورا می تواند با ده رای به عنوان شهردار رشت انتخاب شود.
دوستی اصلاح طلبان در فراکسیون ۶ نفره یک طرفه است؟

محسن باقری چناری یکی از گزینه هایی است که نام وی در میان شش نامزد نهائی شورا دیده می شود. باقری از جانبازان دفاع مقدس است که در کنار تجربه مدیریتی قابل توجه و سابقه فعالیت های سیاسی خویش ارتباطات گسترده ای با مقامات دولتی و فعالان سیاسی سرشناس ملی دارد که این می تواند زمینه ساز تحقق حضور یک شهردار بومی با ارتباطات و وجهه ملی باشد.
کارنامه پربار مدیریتی و سوابق فعالیت های او در دفاع مقدس می تواند تکیه گاهی برای آرامش خاطر اعضای شورا به ویژه فراکسیون اکثریت باشد تا با انتخاب وی به شهروندان اثبات شود که تلاش آن ها (فراکسیون ۶ نفره) و مقاومتشان در مقابل مخالفین عبداللهی در مسیر انتخاب اصلح بوده و حال که فرصت خدمت به شهر به عبداللهی داده نشد اعضای فراکسیون به جای آن که دنبال انتقام گیری و منافع باندی بروند و به انتخاب یک نفر از خودشان اصرار ورزند که هزینه های اجتماعی فراوانی خواهد داشت به یک انتخاب مناسب و اصلح اقدام کنند. این اقدام می تواند پاسخی باشد به همه ادعاهایی که این شش نفر را افرادی فرصت طلب معرفی می کرد و مدعی بود که عبداللهی با تلاش برای کرسی شهرداری به رای مردم خیانت کرده و سایر رای دهندگان به او تنها به منافع شخصی خود فکر کرده اند و مصلحت شهر را به پای قول و قرارهای شخصی قربانی نموده اند.
از سوی دیگر در جریان پروسه انتخاب عبداللهی طیفی از درون شورا با همراهی برخی اصلاح طلبان خارج شورا تلاشهای فراوانی انجام داده و تمام انرژی و توان خود را مصروف این ساخته اند تا از طریق فشار سیاسی با تکیه بر کلید واژه هایی مانند جامعه مدنی و با تکیه بر تئوری فشار از پائین و چانه زنی از بالا و با تاکتیک گزینه تراشی های پیاپی مانند مطرح شدن نام فاطمه مقیمی و بعد جمشید رسایی ائتلاف شش نفره در هم شکسته و مانع انتخاب عبداللهی شوند. اذهان عمومی و به ویژه خود حامد عبداللهی هرگز فراموش نمی کنند که چه تهمت ها، انگ ها و توهین هایی نسبت به رمضانپور و زاهد روا داشته شد، تنها به دلیل رای آن ها به عبداللهی و البته این دوستی نمی تواند و نباید یک طرفه باشد. دور رفت این اتحاد انتخاب عبداللهی بود و حالا شاید نوبت عبداللهی، جذب و علیپور باشد که در دور برگشت با سه متحد خود یعنی رمضانپور، زاهد و حاجی پور همراه شده و محسن باقری شهردار منتخبشان باشد. این انتخاب پیام روشن و مشخصی را به اذهان عمومی منتقل می کند که تشکیل فراکسیون صرفا بر پایه منافع شخصی و گروهی نبوده بلکه بر اساس منافع و مصلحت شهر انجام شده تا با انتخاب شهرداری توسعه گرا، توانمند، پرتلاش و با سابقه گامی در مسیر توسعه شهر و کاهش مشکلات و معضلات مجموعه مدیریت شهری بردارند.


پایگاه خبری تحلیلی با مردم : انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود و مسئولیت آن برعهده نویسنده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.