×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 17 خبر

ندیمی 1 - نمی‌توان اقتصاد را با اخلاق اداره کرد / قوانین ناکارآمد اصلاح شود - اقتصاد

ایرج ندیمی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره وضعیت افسارگسیخته قیمت‌ها و بازار رها شده، با اشاره به این واقعیت که دشمن با ما در حال جنگ است، اظهار داشت: همه ما باید به چند عنصر توجه کنیم نخست اینکه در شرایط جنگی مدیریت عادی جواب نمی‌دهد و بر همین اساس باید در رابطه با نظام نظارت استفاده از همه ابزارهای یک حکومت و نه یک قوه؛ با همراهی، همدلی و همپوشانی مدنظر باشد. از این رو اگر همه کارها را به یک قوه واگذار کنیم قطعاً به نتیجه‌ای نمی‌رسیم.

وی در ادامه این مطلب افزود: اصلاً فسلفه قوا این نیست که یکی انجام بدهد و یکی تماشا کند، بلکه فلسفه وجود قوا به توزیع قدرت همپوشانی است نه بی‌ارتباطی. بنابراین اگر قبول کنیم که فلسفه ارکان قوا همراهی است همه ارکان قوا باید با هم همدل باشند و به همین دلیل رهبر معظم بخشی از این وظایف را به سران سه قوه واگذار کردند.

* نمی‌توان اقتصاد را با اخلاق اداره کرد

ندیمی با اشاره به اینکه  نمی‌توان از راه اخلاق اقتصاد را اداره کرد، بیان داشت:‌ اخلاق حتماً لازم است، اما قانون باید حاکم باشد و بدون قانون نمی‌شود کاری کرد و نمی‌توان با درخواست، نصحیت و خواهش مقابل زیاده‌خواهان، گران‌فروشان، محتکران و مفسدین را گرفت، بلکه باید از راه قانون این کار انجام شود و قانون هم از ابزارهایی مانند بازرسی نظارت کالا، تعزیرات، دادستانی که از طریق مدعی‌العموم ورود پیدا می‌کند بهره‌ می‌گیرد.

نماینده مجلس نهم شورای اسلامی گفت:‌ به هر صورت این موضوع هم درون قوه‌ای است و هم برون قوه‌ای، بخشی هم مربوط به مجلس است در تشدید مجازات کسانی که از این فرصت‌ها سواستفاده می‌کنند. همچنین اصلاح قوانین ناکارآمد از نظر میزان جرایم و نحوه برخورد و زمان برخورد و دیگر امور؛ مثلاً قانون حمایت از مصرف‌کنندگان در دوره ما تصویب شد، اما با توجه به اینکه بسیاری از مسائل و روش‌ها عوض شده و تغییراتی که امروزه به وجود آمده دیگر جواب نمی‌دهد باید تغییرات داشته باشیم.

وی افزود: آنچه مهم است اینکه ما باید یک بازنگری نسبت به نگاه‌مان و حاکمیت و خارج از مرز و عرضه‌کنندگان کالا داشته باشیم. به تعبیر روشنتر اولاً باید قبول کنیم که در شرایط جنگی مدیریت لازم است و نیز قبول کنیم به عهده یک قوه نباید باشد و اینکه با اخلاق صرف هم نمی‌شود کاری کرد و باید مسائل را از راه قانون پیش برد و قانون هم نیاز به اصلاحات دارد.

ندیمی تصریح کرد: مجلس باید طرح سه فوریتی بدهد برای این امور و در آن طرح دو یا سه فوریتی تعریف کند که این مواد، این جرایم، این برخوردها و این روش‌ها در این زمان پاسخ خواهد داد. بنابراین از نظر بنده حق با تمام کسانی است که در شرایط کنونی بسیاری از کالاها و خدمات نیازی به ارز نداشته‌اند اما گران شده و کالاهایی هم که گران شده هیچگاه به نقطه اول برنگشتند و هیچ نوع بحث مدیریت هم از جانب سه قوه اعمال نمی‌شود در حالیکه این کار، کار سه قوه است؛ بخشی از آن قضایی، بخشی تقنینی و بخشی مدیریتی است و این نظارت و قانون نیازمند همدلی و همراهی است.

وی افزود: متأسفانه برخی فکر می‌کنند تفکیک قوا به معنای بی‌ارتباطی است، یا فکر می‌کنند یک قوه می‌تواند این کار را انجام بدهد، یا همه مسائل را می‌شود با تحریم اقتصادی توجیه کنند.

* حکومت وسیله‌ای برای مدیریت دینی و انقلاب است

وی با تأکید بر اینکه حکومت وسیله است، عنوان کرد:‌ ما باید از ابزارهای حکومتی استفاده کنیم برای مدیریت دینی و مدیریت انقلابی آن هم در چهلمین بهار آزادی که خانواده‌های شهدا و مردم مطالبه دارند و باید از نظر پیشرفت، حاکمیت، عدل، انصاف، تقویت قدرت خرید طبقه متوسط جامعه عملیات داشته باشیم نه فقط سخنرانی.

* دولت رابطه اتاق‌ها و سازمان بازرسی با وزارت صمت و جهاد کشاورزی را تقویت کند

ندیمی با بیان اینکه اگر بخواهیم در این زمینه کاری انجام شود حال به تفکیک قوا و وظایف و نقش هر کدام در این امور اظهار داشت: مجلس باید نخست صریحاً با قید دو یا سه فوریت قوانین مربوط به این حوزه را از نظر قوت قدرت بازنگری کند، دوم اینکه دولت باید سازمان بازرسی و رابطه اتاق‌ها مثل اتاق اصناف و اتاق بازرگانی را با صنعت، معدن و جهاد کشاورزی تقویت کند، موضوع بعدی نیز وزارتخانه‌هایی که مسئولیت واردات، خرید، تضمین و… را دارند، هستند. مثل وازرتخانه‌هایی که نام برده شد و در مواردی هم دیگر وزارتخانه‌ها باید برنامه‌ریزی و مدیریت لازم را داشته باشند.

* همدلی سه قوه در قانون‌گذاری، نظارت و مدیریت عامل موفقیت است

وی اضافه کرد: نکته بعدی دستگاه قضایی است که باید سرعت عمل در برخورد به اشد مجازات رساندن کسانی که از جیب مردم غارت می‌کنند یعنی سود برنمی‌دارند بلکه می‌دزدند به عنوان سارق و غارتگر با آنها برخورد کند. طبیعی است که اگر همدلی سه قوه باشد ما هم در قانون‌گذاری، هم نظارت و هم  در مدیریت موفق خواهیم شد. البته سازمان‌های تعزیراتی، بازرسی، حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، دستگاه‌های تجاری و تولیدی هم مسئولیت‌های جداگانه‌ای دارند.

ندیمی در پاسخ به این سؤال با توجه به سابقه تقنینی و اجرایی که دارید آیا اقداماتی در راستای رفع مشکلات حال حاضر جامعه و بازار صورت خواهد گرفت  و این خوش‌بینی را به آینده دارد یا نه، عنوان کرد: متأسفانه طبق آنچه که در حال حاضر می‌بینیم ما در حقیقت بازار را به حال خودش رها کرده‌ایم. بازار باید مدیریت شود. مدیریت یعنی اینکه هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان و هم عرضه‌کنندگان کالا و خدمات با هم دیده شوند و تولید، صنعت، تجارت با هم دیده شود.

وی افزود: ما در راستای مباحث تولید، صنعت، تجارت یا تولیدکننده، مصرف‌کننده و عرضه کننده کالا و خدمات باید برنامه داشته باشیم. من با عنوان کسی که  در طول این ۳۰ -۴۰ سال سابقه مدیریتی، تقنینی و اجرایی دارم معتقدم الان علائمی وجود ندارد به صورت قاطع بگوید که می‌خواهد وضعیت اصلاح شود، نظارت می‌خواهد بشود یا برخورد صورت گیرد. در حالیکه هر سه مورد که گفتم یعنی هم برخورد، هم اصلاح و هم مدیریت باید باشد و فقط اصلاح کنیم کافی نیست، یا اگر مدیریت به همراه اصلاح باشد باز هم جواب نمی‌دهد  بلکه برخورد و نظارت هم باید باشد.

* باید هزینه‌ها را برای جلوگیری از احتکار و بازار سیاه بالا برد

وی تأکید کرد:‌ باید هزینه‌های سواستفاده، گرانفروشی، کم‌فروشی، بازار سیاه، احتکار و… به گونه‌ای باشد و هزینه را آنقدر بالا برد که افراد جرأت انجام چنین کارهایی را نداشته باشند.

نماینده مجلس نهم ادامه داد: در هر صورت باید قبول کنیم که اعتماد به حاکمیت در پرتوی داشتن برنامه است. اینکه ما فکر کنیم با اجتماعات مردم اعتماد پیدا ‌می‌کنند، اینطور نیست. مردم عمیقاً انقلابی هستند و به هر صورت مشکلات و تداوم این چهل سال هم به دوش مردم بوده است.

ندیمی در پایان گفت: مسئولان باید به اندازه مردم در صحنه باشند یعنی یک روزی ما باید مسئولان را حفاظت می‌کردیم تا کشته نشوند الان باید مسئولان را حفاظت کنیم تا وظیفه‌شان را انجام دهند. باید اضافه کنم مسئولیت تنها مربوط به یک قوه نیست بلکه حکومت یک واحد است و ما واقعاً اگر همان تفکر جدایی ارکان و قوا را ببینیم به نتیجه نمی‌رسیم. بنابراین باید قبول کنیم که مسئولان باید وظیفه‌شناس و زمان شناس باشند و باید بدانند که معیشت امروز جزو مهم‌ترین عامل ناراضی‌ساز مردم است و این جفای در حق مردم است که ما حقوق‌شان را رعایت نکنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، مخاطبان گرامی با ثبت سوژه‌ای در بخش «فارس من» با عنوان «دولت کی میخواهد مشکل نظارت بربازار راحل کند؟ارتباط این مسئله باافزایش دلاروتحریم ها چیست؟!» و «پیگیری گرانی چند برابری اجناس» خواستار پیگیری این موضوع شدند که بر همین اساس این مصاحبه گرفته شده است.

برچسب ها : , , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.