×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

مجتمع فرهنگی لاهیجان 1 - سرنوشت مبهم مجتمع فرهنگی لاهیجان/ آهن‌پاره‌هایی که زوزه سگ و دود مواد مخدر را اکران می‌کنند - با مردم

به گزارش «بامردم»، چندتکه آهن‌پاره که به مدد پیچ‌ها برهم سوار شده و در خود دیوارهای بلوکی و آجری را جای‌داده‌اند، ۱۸ سال آزگار است که در کنج خیابان قیام لاهیجان جا خوش کرده و عنوان مجتمع فرهنگی را به دوش می‌کشد.

آهن‌پاره‌هایی که در گذر این سال‌ها به خانه اشباح تبدیل‌شده و بجای شنیده شدن حکایت‌ها و تئاترها و موسیقی‌های هنرمندان، پایگاه و جایگاهی شده برای معتادان و کارتن خوابان و گذرگاه انواع احشام و هر شب از دل آن صدای زوزه سگ بگوش می‌رسد.

داستان این مجتمع هم چونان قصه هزارویک‌شب سری دراز دارد و شهرزاد قصه گوی آن، هنرمندان نا امید از ساخت این پروژه هستند. هنرمندانی که هر بار با وعده‌های مدیران و دیگر مسئولان جانی تازه می‌گیرند که سرانجام سرای امیدشان ساخته می‌شود اما دیری نمی‌پاید که با تغییر آن مدیر و یا نبود اعتبار، یأس چندباره را تجربه می‌کنند.

آخرین امید هنرمندان، وعده معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تیرماه سال ۹۷ در بازدید از این پروژه در حالی رقم خورد که وی در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که مرحله اول و فضای جانبی این مجتمع در سال ۹۷ راه‌اندازی می‌شود.

علی‌اصغر کار اندیش گفته بود که برای تکمیل این مجتمع به ۷۰ میلیارد ریال دیگر اعتبار نیاز است و در سال جاری بیش از ۳۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته‌شده که ۱۰ میلیارد ریال آن اختصاص داده‌شده است.

این در حالی است که در دی‌ماه سال گذشته هم علی‌اصغر کاراندیشان معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از بازدید از این پروژه اظهار داشت: اعتبار تجهیزات این مجتمع نیز خارج از اعتبارات جاری، از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأمین خواهد شد.

نگار نادری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان هم در تیرماه ۹۷ نیز دراین‌باره گفته بود: روند اختصاص اعتبارات این مجتمع در حال سیر مراحل قانونی و اداری است که طی این مراحل به پیمانکار واگذار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بنا بر اعتبارات اختصاص داده‌شده، امیدواریم این طرح تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد و در اختیار اهالی هنر قرار گیرد افزود: به‌محض کامل شدن آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی دارد که نسبت به تجهیزات آن در اسرع وقت اقدام کند.

پروژه مجتمع فرهنگی هنری لاهیجان با زیربنای ۴۴۰۰مترمربع در سال ۱۳۸۰ توسط دستگاه مسکن و شهرسازی استان عملیات اجرایی خود را آغاز نمود و با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی در مرحله اسکلت به علت کمبود اعتبارات عمرانی رها گردید. در سال ۱۳۹۳ با اقدامات نماینده وقت مجلس شهرستان (ندیمی) و پیگیری به‌عمل‌آمده، در دستگاه اجرایی این پروژه تغییر مجری صورت گرفت و از سازمان مسکن و شهرسازی به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی انتقال یافت.

در تاریخ ۲۰ مهر ۹۳ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نسبت به تقسیم پروژه در دو فاز شامل: فاز یک سالن و فضاهای جانبی آن و فاز دوم قسمت اداری و فرهنگی و هنری اقدام نمود که به جهت نیاز شدید شهرستان به فضای سالن نمایش جهت انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری و با نظر به تعداد صندلی‌های طرح که ۲۶۰ صندلی بود و این تعداد از صندلی‌ها پاسخگوی نیازهای فعلی آن شهرستان نبود، اداره کل مبادرت به تغییر و افزایش تعداد صندلی‌ها و توسعه سالن نمایش تا حد امکان با ظرفیت ۵۰۳ صندلی و مقاوم‌سازی و رفع عیوب موجود سازه‌ای که با گذشت بیش از ۱۳ سال به‌صورت نیمه‌کاره رهاشده بود اقدام نمود و در حال حاضر ۷۰ درصد فاز یک آماده است.

به نظر می‌آید برای به سرانجام رسیدن این پروژه که برای شهرستان لاهیجان با دارا بودن هنرمندانی خوش‌ذوق و صاحب‌نام، این‌گونه بازدیدها و پیگیری‌های استامینوفن گونه فایده‌ای نداشته و عزم جزم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را می‌طلبد.

امید که با عنایت و توجه ویژه مدیران بلندپایه فرهنگی کشور، هنرمندان لاهیجان هم صاحب‌خانه شده و از خانه بدوشی رها شوند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.