×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 16 خبر

لاهوتی نماینده لنگرود (3)

رئیس مجمع نمایندگان مجلس گیلان گفت:برخی از برنجکاران در حال حاضر تنها با هفت میلیون تومان درآمد سالانه روزگار سپری می‌کنند.

به گزارش «بامردم»، مهرداد بائوج‌لاهوتی گفت:اگر نتوان با تحقیقات علمی، کشاورزی را اقتصادی کرد، باید در آینده فاتحه کشور را خواند و از تمام آرزوها قطع امید کرد.

وی با اشاره به اینکه امروز وضعیت اقتصادی اکثر کشاورزان کشور شرایط مطلوبی ندارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مراکز تحقیقاتی در بخش، تلاش‌های بی‌وقفه‌ای را برای اقتصادی کردن کشاورزی انجام می‌دهند، اما هنوز دست عده‌ای که تنها به دنبال منافع خود می‌گردند و حتی بعضی از آنها در دستگاه‌های دولتی نفوذ دارند، از سفره کشاورز کوتاه نشده است.

رئیس مجمع نمایندگان مجلس گیلان ادامه داد: در این راستا دو مانع بیشتر وجود ندارد؛ یا درک درستی برای تبدیل دانش به ثروت فراهم نشده یا مانعی پشت آن قرار گرفته که منافع عده‌ای سودجو در آن نهفته است.

به گفته بائوج‌لاهوتی، طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی، نیاز سالانه برنج در کشور، حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن است، اما تولید داخلی می‌تواند دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن از کل نیاز را فراهم کند؛ بنابراین تنها به ۴۰۰ هزار تن از این محصول احتیاج داریم. حال پرسش اینجاست که چرا نمی‌توان همین مقدار را از داخل تأمین کرد در صورتی که با تغییر کوچک در بذر برنج، رسیدن به این مقدار دور از دسترس نیست.

وی تصریح کرد:با توجه به تغییر شرایط آب و هوایی دنیا شاید در آینده نتوان حتی با در اختیار داشتن پول و ثروت کافی، مواد غذایی را از کشورهای دیگر تهیه کرد. به همین دلیل، نگرانی از جایی شروع می‌شود که نیم نگاهی نیز به آینده کنیم.

نماینده مردم شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از برنجکاران در حال حاضر تنها با هفت میلیون تومان درآمد سالانه روزگار سپری می‌کنند، یادآور شد: متأسفانه امروز بسیاری از کشاورزان ما مشکلات مالی فراوانی دارند و وضعیت آنها از نظر مالی بسیار آشفته است، در حالی که گره چنین مسائلی با دستان پرتوان محققان کشور، قابل گشایش خواهد بود.

بائوج‌لاهوتی وضعیت کلی کشاورزی کشور را نامطلوب دانست و تأکید کرد: تاکنون ۳۲ هزار هکتار از باغ‌های چای از بین رفته؛ در حالی که تا قبل از آن تولید داخلی این محصول به ۵۰ هزار تن در سال می‌رسید. این موضوع در مورد نخ ابریشم نیز صدق می‌کند. زیرا تولید آن از هزار تن در سال، به زیر ۱۰۰ تن در حال حاضر رسیده است.

وی معتقد است: تمام این اتفاقات در صورتی است که ما باید طی سال‌های گذشته نه‌تنها این ظرفیت‌ها را از دست نمی‌دادیم، بلکه باید تولیدمان به چند برابر افزایش می‌یافت. حال رخ ندادن این اتفاق، یک درد بزرگ است که درمان آن فقط با دستان توانمند پژوهشگران امکان‌پذیر خواهد بود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.