×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

مقبره کاشف‌‌السلطنه - اطراف آرامگاه کاشف السلطنه لاهیجان به بوته های چای آراسته شد - کاشف السلطنه

حسین عابد چافی روز شنبه به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نبود بوته های چای در فضای سبز اطراف آرامگاه پدر چای ایران (موزه چای کشور) یکی از ایراداتی بود که شهروندان لاهیجانی و بازدیدکنندگان نسبت به این موزه داشتند که به همین دلیل کاشت نهال چای در اطراف موزه در سال ۹۶ با همکاری شورا، شهرداری شهر لاهیجان و پژوهشکده چای کشور آغاز شد.

وی نبود بوته های چای در اطراف آرامگاه کسی که چای ایران با نام او شناخته می شود را یک نقص دانست و خاطرنشان کرد: از ۴۰۰ متر مربع نهالکاری در محوطه موزه چای ایران که فاقد بوته های چای بود ۳۰۰متر مربع آن در سال ۹۶ و کاشت بوته های چای در یکصد متر مربع آن هم در نیمه دوم سال ۹۷انجام شد که مورد استقبال مردم و گردشگران ایرانی و خارجی قرار گرفت .

وی اظهار داشت: در نیمه دوم امسال نیز نهالکاری بوته های چای در بخش جلوی آرامگاه کاشف السلطنه (موزه چای ایران ) انجام خواهد شد.

مدیر موزه تاریخ چای ایران یادآورشد: طرح مرمت موزه چای ایران با کف سازی داخل آرامگاه نیز در حال انجام است تا معماری سنتی آن حفظ شود و آجرکاری کف بیرون آرامگاه هم در سال گذشته شروع شده بود که تا پایان ماه جاری به پایان رسید.

به گفته عابد اعتبارات مرمت کف داخل و بیرون موزه از منابع مالی داخلی میراث فرهنگی استان گیلان تامین می شود.

عابد یادآور شد: شش هزار نفر در نوروز امسال و در مجموع تاکنون هفت هزار نفر از موزه چای ایران در لاهیجان بازدید کردند که تعدادی از آنان را گردشگران خارجی تشکیل می دهند.

وی تصریح کرد: همچنین به مناسبت هفته میراث فرهنگی نمایشگاه عکس به مدت ۱۰روز در این موزه دایر است و سه شنبه هفته جاری نیز با هماهنگی اداره آموزش و پرورش لاهیجان مسابقه نقاشی توسط دانش آموزان لاهیجانی در این موزه برگزار می شود.

آرامگاه کاشف السلطنه (موزه چای ) در سال ۱۳۳۵ توسط انجمن ملی مفاخر کشور ساخته شد و در سال ۱۳۷۰ در اختیار سازمان میراث فرهنگی کشور قرار گرفت و تا سه سال بعد به عنوان بخش اداری اداره کل میراث فرهنگی محسوب می شد اما در سال ۱۳۷۵ طی تفاهم نامه ای بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان گنجینه تاریخ چای ایران، مرمت و بازسازی و به عنوان اولین گنجینه چای ایران افتتاح شد .

در این مقبره اسناد مربوط به چای و چایکاری که در گیلان رواج دارد، در معرض دید عموم گذاشته شده و بیش از ۳۰۰ قلم از اشیایی که در داخل موزه ایران باستان و گنجینه رشت قرار داشت، به این موزه انتقال یافته است و بخش کوچکی از این اشیا نیز اهدای مردم محسوب می شود.

از نظر کارشناسان معماری مقبره کاشف السلطنه بنایی منحصربفرد در ایران به شمار می رود و تنها موزه چای ایران نیز محسوب می شود.

لاهیجان در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.