سه شنبه, ۲۱ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 9 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41235 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2365×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • باتوجه به ارزش افزوده بالا و بی خطر بودن پسماند ،مافیای پسماند پتروشیمی درتلاش است تا محصول به گیلان منتقل نشود
    04 خرداد 1398 - 10:37
    شناسه : 152682
    0

    پس ازانتشار اخباری مبنی برورود موادپسماند پتروشیمی به استان گیلان و شفاف سازی این مسئله جارستان مصاحبه ای رابا مدیرکل محیط زیست استان گیلان دکتر محمدی پورانجام داده است که به اطلاع خوانندگان می رساند: -بعنوان اولین  سوال بفرمائید موضوع انتقال  پسماند پتروشیمی به گیلان  که دررسانه ها منعکس شده است چیست ؟ اجازه میخواهم […]

    پ
    پ

    قربانعلی محمدپور مرداد - باتوجه به ارزش افزوده بالا و بی خطر بودن پسماند ،مافیای پسماند پتروشیمی درتلاش است تا محصول به گیلان منتقل نشود - با مردم

    پس ازانتشار اخباری مبنی برورود موادپسماند پتروشیمی به استان گیلان و شفاف سازی این مسئله جارستان مصاحبه ای رابا مدیرکل محیط زیست استان گیلان دکتر محمدی پورانجام داده است که به اطلاع خوانندگان می رساند:

    -بعنوان اولین  سوال بفرمائید موضوع انتقال  پسماند پتروشیمی به گیلان  که دررسانه ها منعکس شده است چیست ؟

    اجازه میخواهم به این شکل ماجرارا بیان کنم .چندروزاخیر مصاحبه و کلیپ مدیرکل محترم دفتر آب و خاک محیط زیست  بایکی ازرسانه ها بصورت منقطع درفضاهای مجازی منتشرشد مبنی برانتقال پسماندپتروشیمی به استان گیلان واین مسئله شائبه هایی را بوجود اورد.

    لازم به ذکراست تبدیل  پسماند پتروشیمی به مواد قابل بازیافت  درکشور توسط شرکتهایی که دانش وتخصص روز را دارند و مجوزهای زیست محیطی را اخذ کرده اند صورت می پذیرد.ازجمله استانهایی که دراین زمینه فعالیت دارند استان مرکزی،مازندران،قزوین و جدیدا دراستان گیلان شرکتی توسط چندنفرازمتخصصین و جوانان تحصیلکرده این استان با رعایت تشریفات اداری و قانونی و اخذ مجوز ازسازمان صنعت ،معدن وتجارت استان و سازمان محیط زیست استان گیلان درسال ۱۳۹ پروانه فعالیت گرفته است ،می باشند.

    -درواقع شرکت خصوصی متولی این امراست نه سازمان محیط زیست ؟

    بله دقیقا ،مکانیزم کاربه این شکل است که شرکتهای خصوصی پس از ثبت و اخذمجوزهای لازم اقدام به فعالیت می کنند و دراین مورد نیز شرکت مربوطه با اخذ مجوز درسایت تعطیل شده تصفیه دوم روغن درلوشان که استاندرادهای آلایندگی را رعایت نمی کرد و بسته شده بود برای فعالیت و بارعایت استاندرادهای لازم آغاز بکار کرده است.

    -آیا نظارت محیط زیست برفعالیت این شرکتها دائمی است؟

    بله به همین منظور برتمامی فعالیتهای شرکت توسط کارشناسان نظارت دائم ومستمر صورت میگریدودرمحل سایت بیش از ۲۰دوربین نصب شده است که درحال رایزنی بامخابرات جهت نظارت ان لاین برسایت مذکورنیز هستیم.

    -درومورد نحوه نظارت و فعالیت شرکت توضیح بفرمائید؟

    همانطورکه عرض کردم این شرکتها توسط بهترنین، مجربترین و متخصص ترین جوانان تحصیلکرده شیمی دراستان گیلان درسایت تعطیل شده تصفیه دوم روغن درلوشان درسال ۹۷ آغاز بکارکرده است. روند کاراین شرکتها بدین شکل است که ابتدا درمناقصه های شرکتهای پتروشیمی شرکت میکنند و بعد از برنده شدن و اعلام به سازمان های محیط زیست مبدا ومقصد ازبارگیری تاتخلیه با نظارت کارشناسان محیطزیست مبدا ومقصد فعالیت خودرا شروع می کنند.

    همچنین درسایت شرکت، مخازن بتونی که قابل نفوذ نیست و دارای لایه های حفاظت شده است بانظارت همکاران تخلیه می شوند.

    دراین شرکت مواد پسماند بعد ازفراوری به موادارزش افزوده قابل ارائه به بازارمی شوند که درتولید کارت سوخت ،لوله های پلی اتیلن ، پوست کابل های الکتریکی ، ساخت استخر،کانال،برشهای عمودی پنجره و…که درصنایع مختلف قابل بهره برداری است تبدیل می شوند که ارزش افزوده سود بسیا ربالائی دارد و این کار توسط چند جوان متخصص که جزء بهرتین ها هستند انجام میشود.سوال بنده این است که اگر درلوشان و استان ما چندنفرتحصیلکرده و متخصص که جزء بهترین ها هستند شرکتی راتاسیس کردند و بااخذ مجوزهای لازم درحال فعالیت هستند انتشار خبر انتقال پسماند به گیلان باچه نیتی صورت گرفته است؟

    مافیای پسماند چندروز است که باتماس با همکاران قصد دارند این محموله وارد گیلان نشود و برای همین امر با شانتاژ خبری و وارونه جلوه دادن اخبار درصدد تحریک افکار عمومی به این مسِئله هستند چون منافع آنها ایجاب می کند این صنعت نو پا درگیلان پانکیرد.

    – درواقع مباحثی که مطرح شده ازباب نگرانی مساله زیست محیطی نبوده است بلکه رقابت شرکتهای قدیمی با شرکتهای نوپایی است که به گفته جنابعالی با دانش وتخصص روز واستانداردهای لازم درگیلان اغاز به کار کرده است؟

    حتمن همینطوراست مافیای پسماند باحضورشرکت جدید و نوپادرگیلان قصدددارد به هر شکل ممکن از پیشرفت و تقویت شرکت درگیلان به بهانه زیست محیطی جلوگیری کند وبنده بعنوان مسئول مسائل زیست محیطی استان و خادم مردم به همه اطمینان خاطر می دهم که فعالیت این شرکت دراستان کاملا با رعایت موازین زیست محیطی و فراتر ازاستاندارهای ما درحال فعالیت است.

    – جناب دکتربفرمائید که پس از انبارپسماند دربتونهای محافظت شده که قالیت درز ندارد نحوه فرایند بازیافت به چه صورت است؟

    بازیافت مواد پسماند کاملا دررآکتورهای صدردصد ایزوله شده به مواد باارزش تولیدی که ارزش افزوده وسود سرشاری دارد با نظارت همکاران محیط زیست تولید می شوند که گاها مجبوربودیم برای رفع نیاز کشور و صنایع این مواد را قبلا ازکشور قطرواردکنیم و بااینکار علاوه برایجاداشتغال وسود فراوان با توجه به تحریم ظالمانه کشور ازخروج ارز جلوگیری میکند. مضاف براینه این شرکتها سالیان متمادی درکشور ازبدو تاسیس شرکتهای پتروشیمی درکشور که دانش تبدیل به موادبارزش نداشتیم سوزانده میشد و بعدازسالها با کسب دانش این تکنولوزی موفق به تبدیل مواد بارزش شدند.

    – ایا مواد بصورت صددرصد بازیافت می شوند؟

    خیر تا۹۰درصد پسماند پتروشیمی طی فرایندی به مواد ارزشمند و سوداور بتدیل میشوند و تنها ده درصد ا زپسماند باقی می ماند.

    -آیا ده درصد مواد باقی مانده دفن می شوند؟

    خیر این ده درصد مواد ضایعاتی نیز درانبارهای محافظت شده که استحکامات و لایه های محافظتی دارد انبارشده تا به میزان ظرفیت لازم برسد سپس بازهم طبق همان فرایند ورود پسماند پتروشیمی ازمبدا تا مقصد ،مواد ضایعاتی حاصل از تبدیل پسماند نیز با نظارت همکارن محیط زیست ازمبدا تا مقصد یعنی بارگیری تا تخلیه جهت سوزاندن به شرکتهایی که قابلیت سوزاندن دارند نیز کنترل می شوندتا ازاستان خارج شود.

    – یعنی هیچ بخشی ازپسماند پتروشیمی درخاک دفن نشده و بصورت کامل بهره برداری می گرددو مانده پسماند سوزانده می شوند؟

    حقیقت امر همین است و توضیحاتی که دادم سازمان محیط زیست امادگی دارد تا کلیه مسئولین محترم نظارتی و نمایندگان محترم ازسایت مذکور و روند فعالیت ان بازدید داشته باشند.

    وحرف آخر:

    ازهمه رسانه ها و فعالین دلسوز محیط زیست و مسئولین انتظاردارم تا با همراهی نکردن مافیا خدای نکرده این صنعت پرسود وبی خطرمورد کم لطفی قرارنگیرد و ازشما و مجموعه همکارنتان که با سرعت عمل جهت شفاف ساز ی و کمک به روشن شدن قضایا مصاحبه ای را ترتیب دادید سپاسگزای میکنم .

     

    جارستان

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.