×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

پسماند پتروشیمی - افزایش انتقادها به انتقال پسماندهای پتروشیمی به گیلان و قزوین/ تایید و تکذیب مسئولان محیط زیست با وجود صدور مجوز + سند -

به گزارش خبرنگار ایلنا از رشت، هفته گذشته بود که خبر انتقال پسماندهای پتروشیمی از خوزستان به دو استان گیلان و قزوین در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد. خبری که با واکنش‌های متفاوتی از سوی مسئولین و نمایندگان دو استان روبرو بود. روند برخورد با این خبر اما در دو استان کاملا متفاوت بوده است. مطرح شدن این موضوع در شبکه استانی گیلان و پوشش وسیع رسانه‌ای آن موجب شد محیط زیست گیلان اطلاعیه‌ای در این خصوص صادر کند و نمایندگان مردم این استان در مجلس یکی پس از دیگری به این خبر واکنش نشان داده و اعلام کنند که مخالف انتقال پسماندهای پتروشیمی به گیلان هستند.

نهایتا استاندار گیلان در پاسخ نامه معاون عمرانی استانداری که به پیوست توضیحات محیط زیست گیلان در خصوص دلیل موافقت با صدور مجوز برای واحد صنعتی بازیافت پسماند همراه بود از معاون خود خواست با تشکیل هیاتی متشکل از مسئولین، نمایندگان رسانه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد و…  رسیدگی فوری به این موضوع را در دستور کار قرار دهد.

در استان قزوین اما از ابتدا این خبر توسط مدیرکل محیط زیست این استان تکذیب شد. حسن پسندیده می‌گوید خبر انتقال پسماند پتروشیمی به این استان و یا صدور مجوز برای واحد بازیافت پسماند خطرناک کذب است اما مدارکی وجود دارد که شرکت بیلیش در سال ۹۶ و ۹۷ مجوز تولید اتیلن دی کلراید از ضایعات مواد شیمیایی را در هر دو استان اخذ کرده است.

تایید صدور مجوز برای بازیافت پسماند پتروشیمی در گیلان

روابط عمومی اداره کل حفاظت از محیط زیست گیلان در واکنش به این خبر با صدور اطلاعیه‌ای علاوه بر تایید صدور مجوز برای این شرکت در گیلان به فعالیت آن در مرکزی و قزوین نیز صحه گذاشته است. در این اطلاعیه آمده است:

اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در سال ۹۷ با جایگزینی واحد پالایش روغن گیلان با کارخانه تصفیه دوم روغن واریان در حاشیه شهر لوشان موافقت نمود. واحد مذکور دارای مجوز از اداره صمت برای بازیافت پسماندهای شیمیایی است اما با محدودیت ایجاد شده از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان صرفا به بازیافت (EDC اتیلن دی کلراید) از میعانات پتروشیمی محدود شد. این نوع از میعانات جزء پسماندهای دارای ارزش اقتصادی بالا و صادراتی است و به همین دلیل بازیافت می‌شود. یکی از مهمترین مراکز بازیافت این نوع مواد در استان‌های قزوین و مرکزی است که به دلیل مشابهت اقلیمی منطقه لوشان با استان قزوین با تاسیس این واحد در همان محدوده موافقت شد. (متن کامل این خبر را اینجا بخوانید)

نماینده رودبار:

به هیچ وجه نمی‌پذیرم این اتفاق در لوشان بیفتد

منوچهر جمالی نماینده مردم شهرستان رودبار در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ایلنا در رشت، در خصوص انتقال پسماندهای پتروشیمی به لوشان و شهرستان رودبار اظهار داشت: بنده تاکنون در جریان صدور مجوز و انتقال این پسماندها به شهرستان قرار نگرفته بودم.

وی با بیان اینکه با انتقال پسماند زباله‌های پتروشیمی جنوب به لوشان صد درصد مخالف هستم، گفت: به هیچ وجه نمی‌پذیرم این اتفاق در لوشان اتفاق بیفتد.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این موضوع را پیگیری می‌کنم و محیط زیست باید در این زمینه پاسخگو باشد.

واکنش استاندار گیلان به انتقال پسماندهای پتروشیمی

همچنین به دنبال انتشار خبر انتقال ۵هزار تن پسماند پتروشیمی به گیلان برای  بازیافت در کارخانه بازیافت بلیش در لوشان، مصطفی سالاری استاندار گیلان در دستوری خطاب به علی‌اوسط اکبری مقدم معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان نوشت: هیاتی مرکب از مدیران محیط زیست و صنعت، معدن و تجارت استان، یکی از مدیران معاونت عمرانی، دانشگاه علوم پزشکی و نماینده سمن‌ها و اصحاب رسانه از محل بازدید، بررسی دقیق معمول و با توجه به حساسیت محیط زیست در استان، چنانچه کمترین آسیب زیست محیطی متصور باشد فوراً نسبت به توقف کار اقدام شود و در غیر اینصورت مراتب به صورت شفاف و مستدل و کارشناسانه به آگاهی عمومی شهروندان عزیز رسانیده شود. با توجه به اهمیت موضوع، تسریع و در کوتاه‌ترین زمان اقدام شود. (این خبر را اینجا بخوانید)

مدیرکل محیط زیست قزوین:

صدور مجوز برای انتقال پسماندهای پتروشیمی به استان قزوین از اساس کذب است

حسن پسندیده مدیرکل حفاظت از محیط زیست قزوین روز گذشته در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با تکذیب صدور مجوز برای انتقال پسماند پتروشیمی به این استان اظهار داشت: با توجه به اینکه در سایت اداره کل محیط زیست استان قزوین و سایر سایت‌های استانی خبر انتقال پسماندهای پتروشیمی خوزستان تکذیب شده اما برخی دائم به این موضوع دامن زده و آن را تکرار می‌کنند که این امر صحیح نیست.

پسندیده اضافه کرد: حدود ۱۰ روز پیش موضوع پسماندهای پتروشیمی خوزستان را به قزوین بررسی کردیم و متوجه شدیم گوینده خبر یکی از شبکه‌های خبری صداوسیما به نقل یکی از سایت‌ها موضوع را خبری و بیان کرده بود که موجب شد شایعاتی ایجاد شود اما در واقع مقصد پسماندهای خوزستان، استان قزوین نبوده بلکه گیلان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: هر پسماندی که بخواهد وارد استان قزوین شود، به‌طور قطع نیاز به صدور مجوز اداره کل محیط زیست استان قزوین دارد. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

نماینده قزوین:

اجازه انتقال پسماند پتروشیمی به قزوین داده نمی‌شود

انتقال پسماند با پیامدهای زیست محیطی همراه است

داود محمدی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ایلنا در رشت، در خصوص خبر انتقال پسماندهای پتروشیمی به این استان اظهار داشت: با پیگیری‌هایی که انجام شد محیط زیست استان قزوین انتقال پسماندهای پتروشیمی به قزوین را تکذیب کرد اما اینجانب به این تکذیبیه بسنده نکرده و از مبادی دیگر پیگیر موضوع هستم.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه به عنوان خادم و نماینده مردم به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهم پسماند خطرناک یک صنعت در یک استان دیگر بخواهد به استان قزوین انتقال یابد، گفت: قطعا این امر عوارض و پیامدهای زیست محیطی به همراه خواهد داشت و کارشناسان محیط زیست بر عوارض خطرناک بودن آن نیز صحه گذاشته‌اند.

محمدی با بیان اینکه هم اکنون استان قزوین با چالش‌ها و مشکلاتی در حوزه محیط زیست روبرو است که طی جلسات مختلف از مسئولان استان خواسته‌ام این مشکلات را مرتفع نمایند، گفت: قطعا در صورت صحت داشتن این موضوع لطمات جبران‌ناپذیری به محیط زیست استان قزوین وارد می‌شود.

نایب رئیس شورای شهر قزوین:

اجازه ورود پسماند پتروشیمی را به قزوین نمی دهیم

مهدی عبدالرزاقی نایب رئیس شورای شهر قزوین نیز در خصوص انتقال پسماند پتروشیمی به این استان در صفحه شخصی خود نوشت: با توجه به پیگیری انجام شده در خصوص انتشار خبر صدور مجوز ۱۷۰۰ تن زباله پتروشیمی از خوزستان به گیلان و قزوین، تاکنون زباله پتروشیمی وارد مجتمع سایت پردازش محمدآباد قزوین نشده است.

وی افزود: به مردم قزوین اطمینان می‌دهیم که اجازه نخواهیم داد قزوین به زباله‌دان صنعتی شهرهای دیگر تبدیل شود.

شرکت بیلیش مجوز تولید اتیلن دی کلراید را کسب کرده است

درحالیکه مدیرکل محیط زیست گیلان خبر انتقال پسماندهای پتروشیمی به گیلان را تایید و مدیرکل محیط زیست قزوین آن را تکذیب کرده است مدارکی دال بر صدور مجوز برای فرآیند تولید اتیلن دی کلراید در هر دو استان وجود دارد.

اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۹۶ با ارسال نامه‌ای به سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان موافقت خود را با کلیات بهره برداری از واحد بازیافت پسماند پتروشیمی به میزان سالانه ۱۵۰۰۰ تن در سال اعلام کرده است.

Annotation

همچنین واحد مذکور پروانه بهره‌برداری خود را در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۹۶ از سازمان صمت استان قزوین برای فعالیت در شهرک صنعتی حیدریه تاکستان اخذ کرده است.

Annotation (3)

در استان گیلان نیز در تاریخ ۱۴ آبان سال ۹۷ مدیرکل محیط زیست این استان با ارسال نامه‌ای به رئیس سازمان صمت گیلان بهره‌برداری از واحد تولید اتیلن دی کلراید در این استان را بلامانع اعلام کرده که به دنبال آن در تاریخ ۲۲ آبان ۹۷ پروانه بهره‌برداری از این واحد واقع در لوشان در استان گیلان صادر شده است.

govahiname7wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw== - افزایش انتقادها به انتقال پسماندهای پتروشیمی به گیلان و قزوین/ تایید و تکذیب مسئولان محیط زیست با وجود صدور مجوز + سند -govahiname2-1-1024x709

به گزارش ایلنا، پسماندهای آلی کلردار به سه صورت دفن، سوزاندن و بازیافت قابل مدیریت هستند که هم اکنون بخش قابل توجهی از این پسماندها در جنوب کشور سوزانده و امحا می‌شوند اما بازیافت‌پذیر بودن بخش سبک این پسماندها موجب شده است اقداماتی در خصوص تولید سرمایه از این مواد در کشور صورت بگیرد. اما به گفته کارشناسان تنها بخش سبک این پسماندها قابل بازیافت است و بخش سنگین آن باید به صورت دفن و یا در کوره‌هایی با دمایی تا ۱۴۰۰ درجه سانتیگراد نابود شود که به گفته مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست موجب تولید ۱۷ نوع گاز سمی می‌شود.

از سوی دیگر مدیرعامل شرکت بیلیش به رسانه‌ها گفته است این شرکت برنامه‌ای برای امحای این مواد نداشته و قصد بازیافت صد درصدی آن را دارد که با این توصیف وجود کوره‌ای مناسب با شرایط امحا در استان‌های گیلان و قزوین منتفی است. همچنین در صورتی که بازیافت صددرصدی این پسماند خطرناک در گیلان فراهم نباشد و در صورت دفن آن در خاک نگرانی‌های زیست محیطی به دلیل بارندگی‌های مداوم در این استان دوچندان می‌شود.

از سوی دیگر در ماه اخیر انتقادها به مشکلات زیست محیطی در استان گیلان با شروع ساخت سد لاسک و همچنین طرح کاهش میزان عمق لجن تالاب انزلی به روش بایوجمی افزایش پیدا کرده و در کنار مشکلات گسترده این استان از تخلیه زباله در سراوان گرفته تا آلوده شدن رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود و ورود فاضلاب به تالاب انزلی به بحث اول رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی این استان تبدیل و موجب بالا رفتن حساسیت‌های زیست محیطی در این استان شده است .(اینجا و اینجا بخوانید)

حالا و در میان تایید و تکذیب مسئولین محیط زیست و تردید نمایندگان دو استان از سرنوشت بازیافت پسماندهای پتروشیمی در گیلان و قزوین لزوم بررسی کارشناسانه و جامع اثرگذاری این واحدها بر سلامت مردم و محیط زیست امری ضروری به نظر می‌رسد. با دستور به موقع استاندار گیلان به معاون عمرانی استانداری برای بازدید مسئولان علوم پزشکی، کارشناسان محیط زیست، سمن‌ها و نمایندگان رسانه‌ها از محل این کارخانه می‌توان انتظار داشت با انتشار گزارش کارشناسی تکلیف فعالیت این واحد و میزان آلایندگی آن در گیلان مشخص شود.

در استان قزوین اما با وجود صدور مجوز برای بازیافت این پسماندها و از سویی دیگر تکذیب و تردید مدیران و مسئولان استان در فعالیت این واحد و قول پیگیری نماینده شهرستان باید منتظر انتشار جزئیات بیشتری برای جمع‌بندی در این خصوص باشیم.

گزارش: الیاس بشری

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.