×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

 

جذابیت هنگام صحبت کردن - چگونه هنگام حرف زدن جذاب به نظر برسیم؟ - جذابیت

همه می‌دانیم که صحبت کردن خارج از نوبت، بیان حرف‌های نامناسب، سوالات گستاخانه و پریدن وسط حرف دیگران تا چه اندازه زشت و ناپسند است. تحمل کردن افرادی که چنین اشتباهاتی را مکررا تکرار می‌کنند برای اطرافیان چندان آسان نیست.

برخی اشخاص ممکن است بدون اینکه خودشان متوجه باشند، جزو کسانی باشند که همیشه با سرعت حرف می‌زنند و اجازه نمی‌دهند دیگران حتی یک کلمه هم صحبت کنند، یا ناگهان وسط حرف دیگران می‌پرند و دیگر نمی‌توان آن‌ها را ساکت کرد و باعث خراب شدن جو و سر رفتن حوصله دیگران می‌شوند.

برای اینکه جزو این آدم‌ها نباشید و اطرافیان از هم‌صحبتی با شما لذت ببرند بهتر است نکات زیر را همیشه گوشه‌ی ذهن خود داشته باشید.

مکث کردن را بیاموزید

پیش از اینکه دهان خود را باز کنید و حرف بزنید، یک لحظه سکوت کنید و به موضوعی که می‌خواهید بیان کنید، بیندیشید. بسیاری از مردم بدون اینکه فکر کنند حرف می‌زنند و همین باعث می‌شود تا وقتی کلمات از دهانشان خارج می‌شود، معنای حقیقی خود را نداشته باشند.

پیش از سخن گفتن فقط چند ثانیه به خود فرصت دهید و همه کلمات را از فیلتر ذهنیتان عبور دهید. پس از حصول اطمینان از درست بودن واژه‌ها با آرامش و شمرده صحبت کنید. همین کار به ظاهر ساده باعث می‌شود تا دیگران شما را فردی خوش‌سخن بدانند نه گستاج و بی‌نزاکت.

به زبان بدن طرف مقابل توجه کنید

هنگام صحبت با دیگران حتما حواستان به نشانه‌های زبان بدن طرف مقابل باشد. به این ترتیب می‌توانید متوجه شوید که آیا از ادامه حرف زدن با شما خوشحال است یا ترجیح می‌دهد سریع‌تر این مکالمه تمام شود! اگر به این نشانه‌ها توجه نکنید، احتمال اینکه دفعه‌های بعدی از شما در جلسات کاری یا دورهمی‌های دوستانه دعوت شود بسیار کم خواهد بود.

اگر فرد حرافی هستید، پیشنهاد می‌کنیم هر چند دقیقه یک نفسی بکشید و اجازه دهید دیگران هم صحبت و نظرات خود را بیان کنند.

نشانه‌هایی که مشخص می‌کند مخاطب شما حواسش به حرف‌هایتان نیست شامل موارد زیر است:

خمیازه کشیدن
پرهیز از تماس چشمی
نگاه کردن به اطراف و دنبال راهی برای فرار گشتن
عقب ایستادن
پاسخ ندادن
نمایش عدم تمایل برای ادامه یافتن مکالمه
بیشتر بخوانید: زبان بدن یکی از مهم‌ترین بخش‌های ارتباط‌های انسانی محسوب می‌شود

به حرف دیگران با دقت گوش کنید

یکی از نشانه‌های معاشر خوب بودن این است که به دیگران نشان دهید به حرف‌های آن‌ها گوش فرا می‌دهید. هنگامی که طرف مقابل صحبت می‌کند بهتر است به طور کامل زیپ دهان خود را بکشید و با تماس چشمی، همه حواس خود را به او بدهید.

این کار نشان می‌دهد که چقدر برای حرف‌های او ارزش قایل هستید و این سبب ایجاد حس خوب در طرف مقابل می‌شود به طوری که او هم در زمان حرف زدن شما دقیقا همین واکنش مثبت را نشان خواهد داد؛ یعنی با دقت و اشتیاق به صحبت‌هایتان گوش خواهد کرد.

چگونه به دیگران نشان دهیم که با دقت حرف‌هایشان را می‌شنویم:

تماس چشمی خود را قطع نکنید
سرتان را به منزله تایید تکان دهید. یا عبارت‌های کوتاهی همچون «موافقم»، «متوجهم چی می‌‎گی»، «درسته» را بیان کنید.
وقتی فردی که صحبت می‌کند، در بین صحبت‌هایش وقفه ایجاد کرد از زمان استفاده کرده و سوالات خود را مطرح کنید.
از پیروزی‌ها و دستاورد‌های فرد با تبریک گفتن، تقدیر کنید.
آداب صحبت کردن را بیاموزید

پیش از صحبت کردن درباره موضوعی خاص، حتما در مورد آن تحقیق کنید

برای اینکه دیگران از هم صحبتی با شما لذت ببرند بهتر است در مورد موضوعات موردنظرتان تحقیق و حسابی خشاب خود را پر کنید. مزیت این کار در این است که می‌توانید مثلا موضوعات جذاب و هیجان‌انگیزی برای دورهمی‌های دوستانه داشته باشید و با برخورداری از اطلاعات کافی، روی سوژه موردنظران مانور بدهید و دیگران از میزان اطلاعات شما شگفت‌زده شوند. بعلاوه، وقتی از قبل به موضوع مکالمه فکر کنید می‌توانید از کشیده شدن موضوع صحبت به مسایل بی‌ارزش و کسل‌کننده پیشگیری کنید.

ایده‌های خوب برای آغاز مکالمه شامل موارد زیر هستند:

اخبار محلی
غذا‌های مورد علاقه
کسب‌وکار‌های تازه‌ای که در محله، شهر یا کشور ایجاد شده‌اند
موضوعات ورزشی
سرگرمی‌ها
برنامه‌های تلویزیونی، فیلم، سریال
موضوعات فرهنگی
موضوعاتی که نباید در رابطه با آن‌ها با دیگران صحبت کنید شامل موارد زیر است:

عقاید و نقطه‌نظرات سیاسی (مگر اینکه یک فعال سیاسی باشید)
مسایل مربوط به سن و پیری
مسایل مربوط به وزن
وضعیت اقتصادی طرف مقابل / میزان درآمد / دارایی‌های شخصی
مسایل مربوط به سلامتی
اشتباهات رایج در زمینه آداب و اصول صحبت کردن

حتما این شعر سعدی را زیاد شنیده‌اید که: «تا مرد سخن نگفته باشد. عیب و هنرش نهفته باشد.»

این شعر مصداق بارز اتیکت صحبت کردن و اصول معاشرت است. هر فردی ممکن است از دور جذاب به نظر برسد، اما با باز کردن دهان و بیان تفکرات و عقاید خود و حتی لحن صحبت کردنش مشخص شود آن‌طور که به نظر می‌رسد، نیست.

در زیر در مورد آداب صحبت کردن و اشتباهات رایجی که باعث می‌شود معاشرت افراد با هم به بن‌بست برسد برایتان توضیحاتی داده‌ایم که امیدواریم با پرهیز از آنها، به هم‌صحبت بهتری برای دیگران تبدیل شوید.

اشتباهات رایج:

نداشتن شناخت کافی از فردی که با او صحبت می‌کنید می‌توانید موضوع صحبت را به سمتی پیش ببرد که چندان خوشایند نیست. پیشنهاد می‌کنیم وقتی کسی را درست نمی‌شناسید و از علاقه‌مندی‌ها و عدم علاقه‌مندی‌های او هیچ اطلاعاتی در دست ندارید، در مورد موضوعات عمیق و اساسی با او صحبت نکنید.
صحبت کردن در مورد موضوعات بالای ۱۸ سال در موقعیت‌های رسمی و مکان‌های عمومی

تعریف کردن جوک‌های بی‌مزه و نخ‌نما – وقتی هنوز طرف مقابل خود را نمی‌شناید هیچ دلیلی ندارد برای او جوک تعریف کنید، آن هم لطیفه‌های بی‌مزه و لوس.

وسط حرف دیگران پریدن یا متکلم وحده بودن – به دیگران هم اجازه دهید نظراتشان را بیان کنند. این کار باعث می‌شود به جای منفور شدن، محبوب باشید.

عوض کردن موضوع مکالمه به دلخواه خودتان و بدون توجه به اطرافیان/مخاطب – بدون شک کسی دوست ندارد که فردی موقعیت‌طلب به نظر برسد، پس سعی نکنید در جمع موضوع مکالمه‌ها را به نفع خود تغییر دهید.

خود را عقل کل نشان دادن – همه می‌دانیم که هیچ کسی در دنیا نیست که در مورد «همه» موضوعات اطلاعات و دانش داشته باشد.

غیب کردن در مورد دیگران – از کجا می‌دانید که فردی که نزد او غیبت می‌کنید دو روز دیگر دشمن شما نمی‌شود؟ از کجا می‌دانید چه کسی دوست واقعی شماست؟ از کجا می‌دانید مخاطب شما همه حرف‌هایتان را مستقیما کف دست سوژه موردنظر نمی‌گذارد؟ و از همه مهم‌تر: آیا دوست دارید کسی پشت سر شما حرف بزند و غیبت شما را بکند؟

منبع: روزیاتو

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.