×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

در هیات دولت - توقف برخی اقدامات در چارچوب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، حداقل اقدام تهران است/ اقدامات امروز آمریکایی ها علیه ملت ایران جنایت علیه بشریت است -

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت، تحولات هفته گذشته در منطقه و جمهوری اسلامی ایران را بسیار مهم برشمرد و با اشاره به سفر نخست وزیر ژاپن به تهران و دو اجلاس منطقه ای گفت: در هفته گذشته، مذاکرات بسیار مفید و ارزشمندی با نخست وزیر ژاپن در حوزه روابط دوجانبه، مسایل منطقه ای و بین المللی داشتیم و همچنین دو اجلاس مهم شانگهای و سیکا در کشورهای قرقیزستان و تاجیکستان برگزار شد.

رئیس جمهور اظهار کرد: در این اجلاس ها و هفت ملاقات دوجانبه حاشیه ای آن، منطق ایران به خوبی تشریح و تبیین شد.

روحانی با بیان اینکه آمریکا به دنبال انزوای ایران و ایران هراسی مجدد است و می کوشد در برابر زیرپا گذاشتن معاهدات و تخلفاتش، هزینه ای پرداخت نکند، گفت: به رغم این تلاش ها ، آمریکا امروز در حال پرداخت هزینه بسیار بالایی در برابر این تخلفاتش است و به استثنای دو سه کشور کوچک که کار آمریکا را تایید می کنند، مقام و یا کشوری نیست که صبر، متانت و اخلاق ایران را منکر شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: همه معتقدند ایران صبر راهبردی و منطق و استدلال داشته و اقداماتش منطبق با مقررات بین المللی بوده و اقدامات اخیر برای کاستن از تعهداتش ، طبق برجام و بندهای ۲۶ و ۳۶ آن است.

روحانی با بیان اینکه «روح برجام از طرف آنها و برخی متعهدان مقابل ما متاسفانه صدمه دیده»، گفت: روح برجام روابط تجاری و بازشدن مسیر اقتصاد است. هدف برجام این بود که ایران بتواند به لحاظ روابط تجاری و اقتصادی در یک شرایط مناسب با دنیا تعامل داشته باشد و از آن طرف، نکته اصلی برجام نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی و اثبات این موضوع است که فعالیت هسته ای ایران، صلح آمیز است.

رئیس جمهور افزود: ایران تعهدات خود را کاملا انجام داده است. آژانس بر عملکرد ما نظارت می کند و ما طبق مقررات پادمان و البته داوطلبانه، حتی طبق مقررات پروتکل الحاقی عمل می کنیم. به عبارتی روح برجام از طرف ما به طور کامل حراست و حفاظت شده اما اساس برجام و روح برجام از طرف دیگر متعهدان، مورد صدمه جدی قرار گرفته است.

روحانی اظهار کرد: کاری که ما انجام می دهیم علیرغم اینکه برخی از کشورها تبلیغات ناصحیح می کنند، حداقل اقدام ایران است. طرف مقابل نه تنها تعهداتش را انجام نداده بلکه آن را کاهش داده و روح اصلی برجام را که گشایش بخش اقتصادی و تجارت و روابط اقتصادی مناسب ایران با جهان است، زیر علامت سوال قرار داده است.

رئیس جمهور تاکید کرد: بنابر این هیچکس نمی تواند به ایران اعتراض کند و یا ما را مورد سرزنش قرار دهد. ما طبق قانون و در چارچوب مقررات عمل می کنیم و البته اگر اهداف ما تامین نشود بعد از ۶۰ روز که از ۱۸ اردیبهشت محاسبه می شود، اقدامات جدیدی را که قبلا اعلام کرده ایم انجام می دهیم. در عین حال چنانچه آنها در این دوره به تعهدات خود عمل کنند، همه اقداماتی که در ۶۰ روز اول و یا احتمالا ۶۰ روز دوم انجام گرفته، به نقطه اول برمی گردد و مشکلی ایجاد نمی شود، این منطق صریح ایران است.

روحانی با بیان اینکه اقدامات امروز آمریکایی ها علیه ملت ایران صرفا تحریم نیست، گفت: کسی نگوید که امریکا ما را تحریم کرده است، چرا که این تحریم نیست بلکه یک جنایت علیه بشریت است. اگر آنها برخی صنایع حساس ما را تحریم می کردند می شد اسم آن را تحریم گذاشت اما وقتی زندگی مردم، مواد غذایی و نیازمندی های مردم را مورد تحریم قرار می دهند، نام آن «جنایت علیه بشریت و تروریسم اقتصادی است».

ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.