جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41363 تعداد نوشته های امروز : 6 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • مقبره بی بی مریم قشم در تور قشم
    18 تیر 1398 - 18:04
    شناسه : 155485
    0

    قشم یکی از جزایر استان هرمزگان به عنوان یکی از مقاصد گردشگری به حساب می آید که سالانه گردشگران و مسافران زیادی به آنجا سفر می کنند.

    پ
    پ

    بی بی مریم قشم در تور قشم - مقبره بی بی مریم قشم در تور قشم - با تو

    قشم یکی از جزایر استان هرمزگان به عنوان یکی از مقاصد گردشگری به حساب می آید که سالانه گردشگران و مسافران زیادی به آنجا سفر می کنند. قشم از مکان های تاریخی و دیدنی بسیاری برخوردار است که هر مسافری می تواند از تماشای آن ها پی به دوران های بسیار دور میبرد. مقبره بی بی مریم قشم یکی از آثار تاریخی جزیره قشم به حساب می آید که قدمت آن به دوران 8 هجری قمری بر می گردد. مقبره بی بی مریم قشم در آثار ملی به ثبت رسیده و شاید کمتر کسی را بشناسید که حداقل نام آن را نشنیده باشد.

    قدمت مقبره بی بی مریم قشم

    قدمت مقبره بی بی مریم قشم در تور قشم به سال 8 هجری قمری الی 11 هجری قمری باز میگردد که با توجه به تاریخ، می توان گفت قدمت این مقبره به دوره ایلخانان باز می گردد.  همچنین آثار سفالی و سرامیکی باقی مانده در مقبره بی بی مریم قشم، نشان دهنده این است در زمان های بسیار دور در این ناحیه یک شهر پرجمعیت وجود داشته که در آن انسان های بسیاری می زیستند.

    موقعیت جغرافیایی مقبره بی بی مریم قشم در استان هرمزگان، جزیره قشم و در روستای تم سنیتی می باشد. در اصل نام این روستا از لحاظ نگارشی  طم صنیتی می باشد که این نام را اسپانیایی ها به مقبره بی بی مریم داده اند. طم صنیتی یا Tomb stain از نظر مفهومی به معنای مقبره مقدس یا بقعه پیر می باشد.

    معماری مقبره بی بی مریم قشم

    مقبره بی بی مریم قشم از لحاظ ظاهری تا حدودی تخریب شده و تنها قسمتهایی از آن به جا مانده است. در اطراف مقبره بی بی مریم قشم،  قبرهایی وجود دارد که نشان از دین اسلام اهالی آن دارد. این را می توان از نوشته هایی به خط و متن عربی، فارسی و کوفی در اطراف و روی قبر متوجه شد.

    با توجه به بررسی های انجام شده در زمینه معماری مقبره بی بی مریم قشم ، می توان آن را به عنوان یکی از معماری های بی نظیر و مقاوم دانست که تا امروز ه جا مانده است. مقبره بی بی مریم قشم از لحاظ ظاهری، سقف آن به صورت گنبدی شکل طراحی شده و نمای داخلی این مقبره به صورت چهار ضلعی می باشد که در هر از آن یک فرورفتگی زیبا و قوس مانند وجود دارد. در گوشه های آن نیز به شکلی زیبا طاقچه هایی کار شده اند که نمای آن را زیباتر کرده است.

    ما بین هر یک از این طاقچه های طاق نماهایی وجود دارند که در بالای آن ها نورگیر هایی برای افزایش نور درون مقبره طراحی شده است. همچنین دور تا دور گنبد گچ بری هایی کار شده که از جنس ساروج می باشد. ساروج از جمله ابتکارات معماران در دوران های بسیار دور می باشد که شکل ظاهری آن نزدیک به گچ می باشد.

    درون مقبره بی بی مریم قشم، تلی از خاک وجود دارد که روی آن را با یک پارچه سبز پوشانده اند. مردم معتقدند که این درون مقبره بی بی مریم قشم نشان از تدفین یک امامزاده یا شخصی بزرگ در این مکان دارد.

    چگونه به مقبره بی بی مریم قشم برویم؟

    به گزارش سفر باتو ،   برای رفتن به مقبره بی بی مریم قشم روش های مختلفی وجود دارد که از جمله آنها می توان به سفر با هواپیما اشاره کرد. شما می توانید یک بلیط تهران یا هر شهری به قشم را از سایت های مختلف تهیه کنید و چمدان خود را برای سفر تفریحی بلند بالا بچینید و یک سفر آرام و بی دغدغه داشته باشید. روش دوم سفر با قطار است که نسبت به روش اول کمی بیشتر طول می کشد، هر چند بسیاری از افراد سفر با قطار را دوست دارند و از آن لذت می برند. برای رفتن به قشم آن هم به وسیله قطار، باید بندرعباس را به عنوان مقصد خود انتخاب کنید و سپس از بندرعباس به کمک اسکله می توانید به جزیره قشم برسید. روش آخر نیز سفر با ماشین می باشد که مشابه قطار می باشد با این تفاوت که شما شهر به شهر به سمت بندرعباس می روید و از طریق اسکله می توانید به جزیره قشم بروید. در صورتی که بخواهید ماشین خود را به جزیره قشم ببرید، باید آن را از طریق بندر پل و لندینگ کرافت می توانید ماشین خود را به جزیره قشم ببرید و در این جزیره با ماشین خود تردد کنید.

    پس از رسیدن به جزیره قشم در تور قشم  بهتر است در اولین فرصت یک هتل یا اقامتگاه مناسب برای اقامت پیدا کنید. سپس یک استراحت خود و پس از آن یک نقشه راهنما از قشم تهیه کنید تا از طریق آن مسیر رفتن به مقبره را بیابید. ما به شما توصیه می کنیم برای رفتن به مکان های تاریخی از تاکسی های آماده به کار استفاده کنید، به خصوص اگر اولین بار است به قشم سفر می کنید و اطلاعات چندانی از آن ندارید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.