سه شنبه, ۲۱ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 9 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41235 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2365×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • مدرسه آموزش عالی مدیریت عمر کوتاهی داشت اما اثر عمیقی گذاشت/ امیدوارم در این همایش دانشگاه‌ها ارتباطی با فعالان بخش صنایع و تولید بگیرند
    05 مهر 1395 - 13:22
    شناسه : 15699
    0

    اختصاصی/نشست خبری همایش تجلیل از اساتید و مردم شریف لاهیجان و فارغ التحصیلان مدرسه عالی مدریت گیلان با حضور دکتر ایرج والی پور محبوب ترین رئیس مدرسه عالی مدیریت برگزار شد. به گزارش «بامردم»، مدرسه عالی مدیریت گیلان در سال ۱۳۴۹ تأسیس شد و اولین دانشكده خصوصی در زمینه مدیریت در ایران بود كه به […]

    پ
    پ

    %d9%86%d8%b4%d8%b3%d8%aa-%d8%ae%d8%a8%d8%b1%db%8c-%d9%87%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4-%d8%aa%d8%ac%d9%84%db%8c%d9%84-%d8%a7%d8%b2-%d8%b1%d9%88%d8%b3%d8%a7-%d9%88-%d8%a7%d8%b3%d8%a7%d8%aa%db%8c%d8%af-%d9%85

    اختصاصی/نشست خبری همایش تجلیل از اساتید و مردم شریف لاهیجان و فارغ التحصیلان مدرسه عالی مدریت گیلان با حضور دکتر ایرج والی پور محبوب ترین رئیس مدرسه عالی مدیریت برگزار شد.

    به گزارش «بامردم»، مدرسه عالی مدیریت گیلان در سال ۱۳۴۹ تأسیس شد و اولین دانشكده خصوصی در زمینه مدیریت در ایران بود كه به گسترش آموزش این رشته می‌اندیشید و به آن بها می‌داد. درواقع هدف از تأسیس مدرسه عالی مدیریت گیلان تعلیم و تربیت مدیر در سطوح مختلف و در رشته‌های متعدد بود.

    این مدرسه از سوی دکتر حشمت علایی تاسیس شد که تحصیل‌کرده آمریکا در رشته اقتصاد بود اما عمر مدیریت او تنها یک سال بیشتر نپایید و از سمت خود عزل شد و دکتر ایرج والی پور دانش‌آموخته روانشناسی از آمریکا جایگزین او شد. والی پور موثرترین و محبوب‌ترین رئیس مدرسه عالی بود که هم‌اکنون نیز در قید حیات است.

    این مدرسه طی ۱۰ سال فعاليت خود با جذب دانشجو از طریق آزمون خصوصی در رشته‌های مدیریت اداری، صنعتی،مالی به فعالیت مشغول بود و ازسال ١٣٥٦ به همراه مدرسه عالی بازرگانی رشت در دانشگاه گیلان ادغام شد.

    مدرسه عالی مدیریت گیلان اولین مدرسه عالی آموزش خصوصی در ایران بود كه مدرك لیسانس در رشته‌های مدیریت مالی، مدیریت صنعتی و مدیریت اداری به دانش‌آموختگان اعطا می‌كرد. در این مركز كه در یك دهه به فعالیت پرداخت، فارغ‌التحصیلانی رشد كردند كه در طول سال‌های متمادی و تاكنون به خدمات ارزشمند خود در مدیریت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی كشور ادامه می‌دهند.

    از شهدای دانش‌آموخته این مدرسه می‌توان به شهیدان حسن عباس‌پور ، حسن عضدی , حسن آیت اشاره كرد كه هر سه در سال‌های نخست انقلاب به شهادت رسیدند.
    از معاصران بومی می‌توان به «محمدعلی نجفی» استاندار فعلی گیلان، «سیدطاهر طاهری» استاندار اسبق البرز و افرادی چون «ایرج هوسمی» رئیس سندیكای چای اشاره كرد از آنها كه در كشور منشأ امور علمی و فرهنگی و اقتصادی هم هستند می‌توان به بزرگان بسیاری چون دكتر ایرج والی پور، علی‌اكبر فرهنگی، محمود ساعتچی، عزیزقلی عالیور، دكتر بهمن صدر نوری، ایرج خلیق، سیدمحمدرضا روحانی، رضا صدوقی اشاره كرد كه فارغ‌التحصیل این دانشكده بودند.

    حال بیش از ۳۰ سال است كه جمعی از فرهیختگان كشوری و استانی همایشی را در شهر چای سبز یعنی لاهیجان برپا می‌كنند كه در آن به بیان خاطرات و تلاش‌های خود برای این كشور می‌پردازند.
    این افراد دانش‌آموختگان مدرسه عالی مدیریت لاهیجان هستند كه ۵ دهه قبل در این مدرسه و در شهر لاهیجان درس خوانده‌اند، مدرسه‌ای كه سال ۱۳۴۹ بنا نهاده، اما بعدها در دانشگاه گیلان ادغام شد.
    شاگردان اولین مدرسه عالی خصوصی مدیریت گیلان فعالیت‌هایشان را در چند سال اخیر بسط داده‌اند تا بتوانند توانمندی‌های علمی و اقتصادی خود را به استانی كه به آن تعلق خاطر دارند، هدیه كنند.

     همشاگردی‌های قدیمی و نخبه قصد دارند امسال در ۸ مهر امسال، همایشی را در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار كنند.

    پیش‌بینی‌شده است که در این مراسم محمدعلی نجفی استاندار گیلان هم شرکت کند.

    در ادامه در نشست خبری همایش تجلیل از اساتید و مردم شریف لاهیجان و فارغ التحصیلان مدرسه عالی مدریت گیلان پای صحبت های دکتر ایرج والی پور محبوب ترین رئیس مدرسه عالی مدیریت نشستیم

    %d9%86%d8%b4%d8%b3%d8%aa-%d8%ae%d8%a8%d8%b1%db%8c-%d9%87%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4-%d8%aa%d8%ac%d9%84%db%8c%d9%84-%d8%a7%d8%b2-%d8%b1%d9%88%d8%b3%d8%a7-%d9%88-%d8%a7%d8%b3%d8%a7%d8%aa%db%8c%d8%af-%d9%85

    وی در ابتدای این نشست خود را اینگونه معرفی کرد:

    بنده متولد اصفهان هستم و در سال ۱۳۲۶ بعد از فارق التحصیلی در دبیرستان ادب، علی رغم همه مشکلات موجود در آن زمان برای ادامه تحصیل به آمریکا سفر کردم و پس از ده سال در دانشگاه کلمبیا که جزو ده دانشگاه برتر آن زمان بود در رشته روانشناسی تربیتی مدرک دکتری خود را اخذ کردم.

    والی پور ادامه داد: پس از فارغ التحصیلی در آمریکا به ایران بازگشتم و در شورای عالی اداری به عنوان مسئول کمیته آموزش مشغول کار شدم و وظیفه بنده تربیت مدیران، کارمندان و مسئولان رده بالا بود.

    وی افزود: با بررسی نیاز های آموزشی در وزارت خانه ها به این نتیجه رسیدیم که برای تربیت و پرورش مدیران، همچون کشور های پیشرفته جهان نیاز به تاسیس مراکز خاص تربیت مدیران است.

    پیشکسوت پرورش مدیران در ایران، اظهار کرد: با کمک متخصصین و مشاورینی از ایران، کشور های خارجه و سازمان ملل اقدامات اولیه تاسیس مرکز آموزشی انجام شد و سپس برای اولین بار در ایران در سال ۱۳۴۷ به ریاست بنده موفق به تاسیس مرکز آموزش مدیریت دولتی شدیم.

    والی پور ادامه داد: بعد از چند سال شرایط را برای تحقق آرمان ها و اهداف خود مناسب دیدم و به همین دلیل از سمت ریاست مرکز آموزش عالی مدیریت دولتی استعفا دادم و به وزارت علوم منتقل شدم و علی رغم میل باطنی ام که دوست داشتم به شهر خودم اصفهان بازگردم به دلیل وجود مشکلاتی برای ۲۰۰ دانشجو در شهرستان لاهیجان به پیشنهاد وزیر علوم به این شهر آمدم تا این مشکلات را بررسی و حل نمایم.

    وی تصریح کرد: به شرط اینکه یک دوره کامل مدیریت چهار ساله در سه رشته مدیریت صنعتی، مدیریت اداری و مدیریت مالی با اعطای لیسانس در مدرسه مدیریت گیلان برگزار شود به لاهیجان آمدم و با تهیه طرح و ارائه آن به شورای آموزش این پیشنهاد بنده تصویب شد و ۲۰۰ دانشجوی سرگردان نیز مشغول تحصیل شدند.

    در ادامه این نشست توسط خبرنگاران حاضر سوالاتی مطرح شد که دکتر والی پور به آن ها پاسخ داد.

    %d9%86%d8%b4%d8%b3%d8%aa-%d8%ae%d8%a8%d8%b1%db%8c-%d9%87%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4-%d8%aa%d8%ac%d9%84%db%8c%d9%84-%d8%a7%d8%b2-%d8%b1%d9%88%d8%b3%d8%a7-%d9%88-%d8%a7%d8%b3%d8%a7%d8%aa%db%8c%d8%af-%d9%85

    *با توجه به سبقه مدرسه عالی مدیریت لاهیجان، و پیشرفت امروزی که این شهر دارد چقدر می توان مسئولان شهر را به ایجاد یک دانشکده مدرن و تخصصی در لاهیجان مجاب کرد؟

    ‎والی پور: در ابتدا نیاز است بازگو کنم که پس از تأسیس این مدرسه و جذب دانشجو با توجه به اینكه لاهیجان شهر نسبتاً كوچكی بود، این دانشكده چهره شهر را عوض كرد و با ورود دانش‌آموزان برای تحصیل در این مركز، فضای شهر به‌ كلی تغییر كرد و آمار گواه این بود، آن سال‌ها بیشترین تعداد راه یافتگان به كنكور از این شهر بودند.

    در آن زمان حضور استادان بین المللی و تحصیل بیش از ۸۰۰ دانشجو در این مدرسه آموزش عالی که از جای جای کشور عزیزمان به لاهیجان می آمدند و در این شهر زندگی می کردند موجب رونق اقتصادی بسیار خوب و انقلابی در شهر شد.

    مدرسه آموزش عالی مدیریت عمر کوتاهی داشت اما اثر عمیقی بر روی شهرستان لاهیجان گذاشت و امروزه ایجاد یک دانشکده مدرن و تخصصی در لاهیجان می‌تواند ادامه دهنده روند گذشته و پرورش مدیرانی بومی شود.

    *خود انجمن فارغ التحصیلان با توجه به نوستالژی که دارند چقدر تمایل دارند که برای ایجاد یک دانشکده در لاهیجان نقش داشته باشند؟ به جز دانشکده انگیزه ای برای ایجاد یک ان جی او. یا مرکز تخصصی در حوزه مدیریت در لاهیجان یا رشت دارد؟

    وی با اشاره به نشکیل چندین دوره MBA بسیار سطح بالا با همکاری موسسات خارجی در شهرستان های مختلف ایران توسط وی، افزود: هم‌اکنون مدیریت به یک رشته علمی خوبی تبدیل شده و مدیران خوبی پرورش یافته اند چرا که مدیران خوب تاثیر بسیاری بر روی جامعه می گذارند و اگر سیاست وزارت علوم اجازه دهد، می‌توانیم یك دانشكده ایجاد كنیم.

    بنده هم به عنوان مشاور و پایه گذار حاضرم همراهی کنم اما شرایط را برای تاسیس یک دانشگاه مناسب نمی بینم چرا که در حال حاضر با افزایش تعداد دانشگاه‌ها و وجود دانشگاه آزاد اسلامی در شهرستان لاهیجان که فعالیت علمی گسترده ای نیز دارد، تاسیس یک دانشگاه را کار بسیار دشواری می بینم.

    *شهر لاهیجان سه محصول استراتژِی در حوزه کشاورزی به نام چای، برنج و ابریشم دارد. آیا می توان از تخصص فارغ التحصیلان برای ورود به حوزه های مدیریت کشاورزی بهره جست؟

    والی پور گفت: می‌شود مدیرانی تربیت کرد که مناسب نیاز منطقه باشند، مدیریت محدود به تخصص خاصی نیست، مدیران خوب می توانند در هر حوزه ای خوب کار کنند و استفاده از فارغ التحصیلان در بخش های مختلف می تواند موجب پیشرفت و تحول در آن بخش و زمینه شود.

    می توان با توجه به نیاز منطقه بر نوع آموزش تاکیید و توجه بیشتری کرد اما نباید زیاد در حوزه های تخصصی وارد شد چرا که مدیران می بایست در بیشتر حوزه ها آموزش ببینند و محدود نشوند.

    ایرج والی پور موثرترین و محبوب‌ترین رئیس مدرسه عالی در ادامه این نشست با یادآوری اینکه هدف ما در ابتدا گردهمایی سالانه بود اما پس از آن مباحثی چون توسعه گیلان و بهره‌بردن از این استادان به نفع توسعه گیلان مطرح شد، افزود: امیدوارم در این همایش دانشگاه‌ها ارتباطی با فعالان بخش صنایع و تولید بگیرند و بتوانند از این ظرفیت‌ها به نفع توسعه گیلان بهره‌ ببرند.

    وی در سخن پایانی خود خطاب به مدیران گفت: بنده معتقدم که بهترین مدیر مدیری است که انسان خوبی باشد، مدیری است که پایبند اخلاق و در خدمت مردم است، اخلاق را با مدیریت یکی می دانم، مدیری که تمام فوت و فن مدیریتی نیز را فرا گرفته باشد اما اخلاق و آداب مدیریتی را نداشته باشد مدیر خوبی نبست.

    %d9%86%d8%b4%d8%b3%d8%aa-%d8%ae%d8%a8%d8%b1%db%8c-%d9%87%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4-%d8%aa%d8%ac%d9%84%db%8c%d9%84-%d8%a7%d8%b2-%d8%b1%d9%88%d8%b3%d8%a7-%d9%88-%d8%a7%d8%b3%d8%a7%d8%aa%db%8c%d8%af-%d9%85

    منبع: بامردم

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.