پنج‌شنبه, 6 اردیبهشت 1403 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41448 تعداد نوشته های امروز : 15 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • ۱۲ فایده ثابت شده مدیتیشن برای انسان
    19 مرداد 1398 - 11:17
    شناسه : 157312
    0

    محبوبیت مدیتیشن در حال افزایش است، زیرا مردم از سراسر جهان هر روز بیشتر پی به مزایا و فواید آن می‌برند. مدیتیشن یک فرآیند تمرکز ذهن است که در آن افکار به یک مسیر مثبت هدایت می‌شوند. مردم برای افزایش آگاهی از وجود خود و محیط پیرامونشان، کاهش استرس و تقویت افکار مثبت از مدیتیشن استفاده می‌کنند.

    پ
    پ

    - ۱۲ فایده ثابت شده مدیتیشن برای انسان - مدیتیشن

    محبوبیت مدیتیشن در حال افزایش است، زیرا مردم از سراسر جهان هر روز بیشتر پی به مزایا و فواید آن می‌برند. مدیتیشن یک فرآیند تمرکز ذهن است که در آن افکار به یک مسیر مثبت هدایت می‌شوند. مردم برای افزایش آگاهی از وجود خود و محیط پیرامونشان، کاهش استرس و تقویت افکار مثبت از مدیتیشن استفاده می‌کنند.

    در این مقاله ۱۲ اثر شگفت انگیز مدیتیشن و تمرین آگاهی ذهن بر روی جسم و روان که از لحاظ علمی کاملا ثابت شده هستند مورد بررسی قرار دارند.
    ۱ . کاهش استرس
    یکی از رایج‌ترین دلایل رو آوردن مردم به مراقبه و مدیتیشن کاهش استرس است. به طور معمول، استرس ذهنی و فیزیکی باعث افزایش سطح هورمون‌های در ارتباط با استرس، مثل کورتیزول می‌شود.

    تاثیر این هورمون‌ها می تواند:
    خواب را مختل کند
    باعث افزایش افسردگی و اضطراب شود
    باعث افزایش فشار خون می شود.
    خستگی را توسعه می دهد.

    مدیتیشن پاسخ‌های این چنینی را محدود کرده و یا متوقف می‌کند. تحقیقات نشان داده‌ است که مراقبه ممکن است نشانه‌های و علایم بیماری‌های مربوط به استرس را بهبود ببخشید. برخی از این بیماری‌ها عبارتند از:

    سندرم روده تحریک پذیر
    اختلال استرس پس از سانحه
    و فیبرومیالژیا

    ۲ . کنترل اضطراب
    یکی از فاکتورهای ایجاد کننده اضطراب، استرس است. با کاهش استرس طبیعا میزان اضطراب نیز کاهش پیدا می‌کند. یک مطالعه ۸ هفته‌ای روی مدیتیشن مشخص کرد که مراقبه موجب کاهش سطح اضطراب می‌شود. علاوه بر این، برخی علائم اختلالات اضطرابی مانند ترس، اضطراب اجتماعی، افکار پارانوئید، رفتارهای وسواسی و حملات پانیک را کاهش می دهد.

    ۳ . سلامت احساسی را ارتقا می دهد
    برخی از انواع مدیتیشن موجب بهبود سطح تفکر و دیدگاه افراد نسبت به زندگی می‌شود. یک مطالعه به مدت ۳ سال در رابطه با مدیتیشن صورت گرفت و مشخص شد که انجام مراقبه و روش‌های مدیتیشن موجب کاهش افسردگی مزمن خواهد شد. تحقیقات نشان می‌دهد که حفظ عادت مداوم مدیتیشن، ممکن است به شما در حفظ این مزایا در درازمدت کمک کند.

    ۴ . افزایش خودآگاهی با انجام تمرینات آرامش ذهن
    برخی دیگر از اشکال مختلف تمرینات ذهن، به شما کمک می‌کند تا درک قوی‌تری از خودتان داشته و در نتیجه بهترین عملکرد خود را در زندگی ارائه دهید. خودآموزی و سبک‌های مربوط به مراقبه می‌تواند به شما کمک کند خود را بشناسید. این می‌تواند نقطه شروع برای ایجاد تغییرات مثبت دیگر باشد.

    4 . افزایش خودآگاهی با انجام تمرینات آرامش ذهن
    ۵ . کاهش حواسپرتی

    چندین نوع از مدیتیشن باعث افزایش توانایی تمرکز می‌شود. انجام برخی از روش‌های مراقبه حتی برای مدت زمان کوتاه مثلا ۴ روز، باعث قدرت تمرکز و مقابله با عوامل پرت کننده حواس می‌شود.

    ۶ . تمرین آرامش ذهن ، کاهش حافظه ناشی از کهولت سن را کاهش می‌دهد
    تمرکز کردن در حین مدیتیشن باعث افزایش حافظه و یادآوری می‌شود. اشخاصی که برای مدت طولانی و بطور منظم به تمرینات مراقبه می‌پردازند، در دوران کهن‌سالی کمتر از سایرین به مشکلات مربوط به حافظه دچار می‌شوند. همچنین نوجوانانی که مشکلات حافظه دارند، با انجام تمرینات آگاهی ذهن و تمرکز، قادر به افزایش عملکرد مغز خود خواهند بود.

    ۷ . مراقبه به گسترش مهربانی و هم نوع دوستی کمک می‌کند
    بعضی از انواع مدیتیشن موجب ایجاد افکار، احساسات و نگرش‌های مثبتی درباره خود و دیگران می‌شود. متا (Metta) یا مراقبه مهربانی، تمرین ایجاد احساسات مثبت است. شخص ابتدا نسبت به خود مهربان می‌شود، سپس نسبت به دیگران. متا افکار مثبت، همدلی و رفتار مهربانانه نسبت به دیگران را در اشخاص افزایش می‌دهد.

    ۸ . تمرین آرامش ذهن به ترک اعتیاد کمک می‌کند
    تحقیقات نشان داده است که مراقبه می‌تواند برای خودآگاهی بیشتر، افزایش اراده، کنترل احساسات و انگیزه‌ها و در نهایت ادراک بالا کمک کند. همه این ویژگی های مثبت موجب تسریع در روند ترک هرگونه اعتیاد باشد.

    مدیتیشن انضباط ذهنی و اراده اشخاص را گسترش می‌دهد و می‌تواند به شما برای جلوگیری از ایجاد انگیزه‌های ناخواسته کمک کند. تمرینات آرامش ذهن همچنین می‌تواند به شما کمک کند، تا از اعتیاد بهبود یابید، وزن کم کنید و عادت‌های ناخواسته دیگری که در زندگی شما وجود دارند را تغییر دهید.

    ۹ . بهبود خواب
    تقریبا نیمی از جمعیت در برخی موارد با بیخوابی دست به گریبان هستند. تمرینات مدیتیشن می‌تواند بدن شما را تسکین دهد، تنش را آزاد کند و شما را در وضعیت آرامش قرار دهد. در این وضعیت قاعدتا خواب بهتری خواهید داشت. انواع تکنیک‌های مراقبه می‌تواند به شما در آرامش و کنترل افکاری که می‌تواند مانع از به خواب رفتن شما شوند کمک کند. این وضعیت می‌تواند باعث افزایش مدت رمان خواب و بهبود کیفیت آن شود.

    ۱۰ . تمرین ذهن به کاهش و کنترل درد کمک می کند
    بطور کلی درک شما از مفهوم “درد” به وضعیت ذهنی شما بستگی دارد. برای همین است که در شرایط استرس زا، بدن شما درد را بیشتر از هر موقعیت دیگری درک می‌کند. به کمک تکنیک‌های تصویر برداری با MRI، محققان یک مطالعه در رابطه با تاثیر مدیتیشن در تسکین درد انجام دادند. مشخص شد افرادی که مراقبه می‌کردند و یا بیشتر از دیگران تفکر می‌کردند فعالیت‌های مغزی برای کنترل درد افزایش پیدا می‌کرد.

    علاوه بر این، یک مطالعه دیگر در مورد تأثیر مدیتیشن و تمرینات آرامش ذهن  در ۳۵۰۰ نفر شرکت کننده مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد که بیشتر افراد با کاهش شکایت از درد مزمن روبرو شده بودند. بطور خلاصه مدیتیشن می‌تواند درک مغز از درد را کاهش دهد. و ممکن است برای درمان درد مزمن به عنوان مکمل در طول پروسه‌های درمانی یا فیزیوتراپی کمک کند.

    ۱۱ . تمرین ذهن می تواند فشار خون را کاهش دهد
    تمرینات مربوط به ذهن با کاهش فشار بر روی قلب، باعث بهبود سلامت جسمی در انسان می‌شوند. به نظر می‌رسد که انجام مدیتیشن فشار خون را کنترل می‌کند. ثابت شده است که نه تنها با مراقبه و مدیتیشن، بلکه حتی در افرادی که به طور منظم تفکر می‌کنند، فشار خون بالا کاهش پیدا می‌کند. این وضعیت می‌تواند فشار وارد شده بر قلب و شریان‌ها را کاهش دهد و به جلوگیری از بیماری قلبی کمک کند.

    ۱۲ . شما می توانید در هر جای مراقبه کنید!
    در اصل بیشتر انواع مدیتیشن هیچ نیازی به تجهیزات یا ابزار خاصی ندارد. بنابراین مردم می توانند تنها با صرف چند دقیقه در بیشتر مکان ها تمرینات ذهن و تمرکز را انجام دهند.

    دو سبک اصلی مدیتیشن وجود دارد. شما می توانید با توجه به شرایط خود و محیطی که در آن قرار گرفته اید اقدام به مراقبه و تمرین ذهن کنید.
    تمرین تمرکز: در این تمرین به یک شی، صدا، تفکر یا یک چیز مجسم تمرکز می‌شود. شخص باید عوامل پرت کننده حواس را نادیده بگیرد.
    تمرین آگاهی: تمرین آگاهی یک وضعیت گسترده است. شما تمرین می کنید که با مراقبه نسبت به تمام وجود خود و محیط پیرامون خود آگاهی پیدا کنید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.