×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

آموزش و تحقیقات - تهیه طرحی برای تدریس ادبیات محلی در مدارس -

میرحمایت میرزاده، در توضیح این طرح اظهار کرد: طبق اصل ۱۵ قانون اساسی صحبت‌ کردن به زبان مادری در مدارس و دانشگاه‌ها آزاد است و زبان رسمی کتب درسی و نوشتاری، زبان فارسی است. همچنین تدریس ادبیات زبان‌های محلی در مدارس می‌تواند صورت گیرد. اکنون با گذشت بیش از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب هنوز این اصل اجرایی نشده و کار اساسی برای زبان محلی اقوام صورت نگرفته است.

وی افزود: بر این اساس طرحی تهیه شده که طبق آن ضرب‌الاجلی برای دولت جهت عملیاتی و اجرایی کردن این طرح در استان‌های مختلف با اقوام گوناگون در نظر گرفته شده است. ضرب‌الاجل بدان معناست که دولت باید مثلا ظرف ۶ ماه آیین‌نامه و شیوه‌نامه اجرایی این اصل را تدوین کند تا معلوم شود تدریس ادبیات محلی در استان‌های مختلف به چه صورت انجام گیرد.

میرزاده ادامه داد: مثلا در برخی از استان‌ها چند قوم وجود دارد، معلوم نیست که باید برای این استان‌ها کدام ادبیات محلی و به چه زبانی تدریس شود. اگر ملاک اکثریت قوم در استان باشد سوال این است که وضعیت دانش‌آموزان از اقوام دیگر چه می‌شود؟ ابهامات بعدی این است که قرار است تدریس ادبیات محلی جایگزین درس دیگری در مدارس شده یا اینکه ساعت اضافی برای تدریس آن در نظر گرفته شود؟ اینکه در کدام دوره تحصیلی یعنی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان تدریس صورت گرفته و یا اینکه معلمی برای آن وجود دارد که در غیر این صورت باید معلم برای تدریس ادبیات محلی تربیت شود.

به گفته وی این ابهامات باعث اجرایی نشدن این اصل قانون بعد از ۴۰ سال شده است. به همین دلیل ما در این طرح از دولت خواسته‌ایم که شیوه‌نامه اجرای آن را تهیه کند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان گفت که بررسی‌های اولیه در کمیسیون آموزش بر روی این طرح صورت گرفته که با توجه به ابهامات آن قرار است کمیته‌ای با مسئولیت بنده ظرف سه هفته آینده نقطه نظرات کارشناسی و گزارش تکمیلی را تهیه و به کمیسیون آموزش ارائه کند.

ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.