جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41365 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • مشابه سرماخوردگی اما کشنده
    06 آذر 1398 - 20:25
    شناسه : 162323
    0

    از یک بدن‌درد و بی‌حالی ساده شروع می‌شود؛ بسیاری فکر می‌کنند که یک سرماخوردگی معمولی است اما تب بالا و سرفه‌های مکرر می‌تواند علامتی از ابتلا به بیماری آنفلوانزا باشد که این روزها در بخش‌هایی از خاورمیانه و حتی برخی کشورهای اروپایی هم فراگیر شده است.

    پ
    پ

    مریضی - مشابه سرماخوردگی اما کشنده -

    آنفلوانزا با همان دو نوع معروفش که به H1N1 و H3N2 معروفند تا روز گذشته 15 قربانی در کشور داشته‌اند.شاید شما هم در روزهای اخیر اخباری درباره ابتلای برخی هموطنان به بیماری آنفلوانزا شنیده باشید. یک بیماری شبیه سرماخوردگی اما شدیدتر که اگر به موقع تشخیص داده شده و همراه با استراحت مناسب باشد، می‌تواند بهبود یابد اما بی‌توجهی به آن و درمان خودسرانه می‌تواند موجب مرگ فرد شود.

    رییس مرکزی بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه موج اول این بیماری در کشور آغاز شده، تعداد فوتی‌های ناشی از ابتلا به آنفلوانزا را 15 نفر عنوان کرده که هشت نفر به دلیل ابتلا به ویروس نوع اول H1N1 و هفت نفر به دلیل ابتلا به ویروس نوع دوم یا همان H3N2 از دست رفته‌اند. آقای محمد مهدی گویا درباره این افراد نیز گفته است: اغلب این افراد مبتلا به بیماری زمینه‌ای بوده‌اند یا اینکه سن آنها بالای 65 سال بوده است.

    این مقام مسوول در وزارت بهداشت گفته است: هر چه موج ابتلا در کشور زودتر فعال شود، میزان شیوع از لحاظ مناطق جغرافیایی و تعداد مبتلایان افزایش خواهد داشت. به گفته وی، استان‌های قزوین، آذربایجان‌شرقی و غربی، کرمانشاه، تهران، اصفهان، سمنان، مازندران و گلستان بیشترین تعداد مبتلایان را به خود اختصاص داده‌اند.

    البته این ویروس کماکان در کشور فعال است و در اواخر هفته گذشته نیز گزارش‌ها درباره افزایش تعداد مبتلایان بیشتر بوده است.رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری جلسه‌ای در کشور مراکش که با حضور نمایندگان ایران برگزار شد، توضیح داد: در این جلسه که برای بررسی تغییرات این ویروس برگزار شده بود، کارشناسان اذعان کردند که این ویروس دستخوش تغییراتی بوده و این تغییرات همچنان در حال انجام است.

    گویا با بیان اینکه امسال شاهد رشد تعداد مبتلایان به این ویروس بوده‌ایم، گفت: طبق آمار رسیده 3915 نفر به بیماری‌های تنفسی مبتلا شده‌اند که از این تعداد 342 مورد مربوط به مبتلایان به آنفلوانزا بوده‌اند.خودتان دکتر نشویدیکی از عادت‌های رایج و غلط ایرانیان مصرف خودسرانه انواع داروهاست.

    بسیاری از ما وقتی با علائم یک بیماری پیش دکتری می‌رویم و نسخه می‌گیریم، همان داروها را برای بیماری در مواقع دیگر که علامت‌های مشابهی دارد، تجویز می‌کنیم. این اتفاق حتی زمانی که یکی از آشنایان همان علائم را داشته باشد نیز روی داده و داروهای خودمان را برای آنها تجویز می‌کنیم.

    این اقدامات عجیب‌ترین رفتارها در عالم پزشکی است که حتی می‌تواند موجب تشدید بیماری فرد شود. آقای گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در این‌باره گفته است: خوددرمانی از جمله نکاتی است که نگرانی ما را در پی دارد و باعث تشدید این بیماری می‌شود؛ همچنین مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها برای این بیماران اثر چندانی ندارد.

    همچنین بهترین دارو برای مبتلایان استفاده از استامینوفن‌های ساده، مایعات گرم و استراحت در منزل است. وی با بیان اینکه استفاده از داروهای کورتن‌دار در زمان شروع این بیماری به هموطنان توصیه نمی‌شود، افزود: وقتی پزشکی به بیماری توصیه می‌کند که باید در بیمارستان بستری شود، باید به توصیه وی توجه ویژه داشت، به دلیل اینکه وقتی فردی به این بیماری مبتلا شده و در جمع‌هایی مانند مدرسه یا محل کار حاضر می‌شود، ممکن است بیماری را به دیگران انتقال دهد.

    دگزامتازون تزریق نکنید

    عضو کمیته کشوری آنفلوانزا هم با بیان اینکه همچنان بیشترین ویروس در گردش آنفلوانزا در سال جاری H1N1 است، درباره برخی تصورات در زمینه تزریق دگزامتازون در این بیماری گفت: دگزامتازون هرچند علائم التهاب را کاهش می‌دهد، اما ممکن است باعث کاهش قوای سیستم ایمنی فرد مبتلا به آنفلوانزا شده و وضعیت بیمار را وخیم‌تر کند. دکتر مسعود مردانی با بیان اینکه افراد در معرض خطری که تاکنون واکسن آنفلوانزا تزریق نکرده‌اند، حتما هرچه سریع‌تر با مراجعه به پزشک نسبت به تزریق واکسن آنفلوانزا اقدام کنند، افزود:

    افراد در معرض خطر شامل افراد بالای ۶۰ سال، زنان باردار، مبتلایان به دیابت یا بیماری‌های تضعیف‌کننده سیستم ایمنی، بیماران قلبی-ریوی، مبتلایان به نارسایی کلیه، بیماران پیوندی، بیماران اچ‌آی‌وی مثبت و کارکنان مراکز درمانی و پرسنل پزشکی هستند.عضو کمیته کشوری آنفلوانزا با اشاره به برخی علائم آنفلوانزا گفته است: اگر مردم علائمی چون آبریزش بینی، تب، بدن‌درد و… دارند، از رفتن به محل کار یا فرستادن کودک دارای این علائم به مدرسه، به مدت دو تا سه روز جدا خودداری کنند.

    باید توجه کرد که شست‌وشوی مکرر دست‌ها منجر به قطع زنجیره عفونت‌های ویروسی می‌شود. مردانی درباره تزریق دگزامتازون در افراد مبتلا به آنفلوانزا هم گفته است: تزریق دگزامتازون در موارد ابتلا به آنفلوانزا اصلا توصیه نمی‌شود چراکه دگزامتازون نوعی کورتن تزریقی است و هرچند علائم التهاب را کاهش می‌دهد، اما ممکن است باعث کاهش قوای سیستم ایمنی فرد شود و وضعیت آنفلوانزا را در بیمار وخیم‌تر کند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که افراد مبتلا به آنفلوانزای حاد به هیچ‌ع نوان به تزریق دگزا به‌ویژه به صورت خودسرانه اقدام نکنند.

    مورد ابتلا در گرمخانه‌ها وجود نداشته است

    گرمخانه‌هایی که محل استقرار افراد کارتن‌خواب و بی‌سرپناهان هستند، یکی از مراکزی‌اند که می‌توانند موجب فراگیر‌شدن بیماری آنفلوانزا شوند اما به گفته سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، خوشبختانه تاکنون مرگ ناشی از این بیماری در گرمخانه‌ها ثبت نشده است. آقای سیدمالک حسینی در ادامه افزود: تمهیدات لازم برای پیشگیری از این موضوع در نظر گرفته شده است.

    وی افزود: در صورتی که مورد مشکوکی از ابتلای افراد به بیماری‌های مختلف از جمله آنفلوانزا باشد، پزشک مستقر مشکل را بررسی کرده و در صورت نیاز بیمار به بیمارستان ارجاع داده می‌شود.

    برای مبتلانشدن چه کنیم؟

    رعایت نکات بهداشتی را هرگز فراموش نکنید. این توصیه به معنای شست‌وشوی مدام دست‌ها و رعایت آداب تنفسی است، یعنی حتما دستمال به همراه خود داشته باشید و اگر عطسه یا سرفه کردید دستمال را جلوی دهان خود گرفته و بعد از مصرف هم دستمال را در سطل زباله بیندازید.چای گرم و آش گرم را هرگز فراموش نکنید. استراحت، اصلی‌ترین و بهترین راه برای درمان است.

    اگر خدای نکرده آنفلوانزا گرفتید حتما بعد از مراجعه به پزشک و دریافت داروهای لازم، استراحت در منزل را جدی بگیرید.افراد بالای 65 سال، زنان باردار، بیماران ریوی، بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی و افراد مبتلا به سرطان در حال درمان، از جمله افرادی هستند که به آنها توصیه می‌شود واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند. خوشبختانه با تمهیدات صورت‌گرفته واکسن آنفلوانزا به مقدار کافی وارد کشور شده و می‌توان آن را از مراکز درمانی مجاز تهیه کرد.

    منبع: صبح نو

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.