×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

ثبت کارخانه چای هوختیف و کارخانه چای قوم السلطنه لاهیجان به عنوان میراث فرهنگی صنعتی در فهرست آثار ملی ایران - ثبت کارخانه چای هوختیف و کارخانه چای قوم السلطنه لاهیجان به عنوان میراث فرهنگی صنعتی در فهرست آثار ملی ایران - قوم السلطنه

دکتر بیژن عباسی در این رابطه اظهار داشت: شنبه شانزده آذر نود و هشت، کارخانه چای هوختیف و کارخانه چای قوم السلطنه لاهیجان به عنوان میراث فرهنگی صنعتی در فهرست آثار ملی ایران در جلسه شورای ملی ثبت آثار ملی وزارت میراث فرهنگی با پیشنهاد و تهیه پرونده ثبتی آن توسط انجمن حمایت از میراث فرهنگی و طبیعی گیلان به ثبت رسید.

رئیس انجمن حمایت از میراث فرهنگی و طبیعی گیلان گفت: هوختیف، قدیمیترین کارخانه چای ایران است که در سال ۱۳۱۴ توسط یک شرکت آلمانی به نام هوختیف ساخته شده است. این بنا دارای معماری منحصر به فرد و دارای چهار طبقه است و در دامنه کوههای لاهیجان قرار دارد. زمین کنار کارخانه، نخستین جایی است که در آن، کاشف السلطنه چایکار مبادرت به کشت چای در ایران کرد. اکنون از این کارخانه به عنوان مرکز تحقیقات چای کشور بهره برداری می شود.

عباسی افزود: روند تهیه پرونده ثبتی این بناتوسط سجاد سمیعی باستانشناس ویکی اعضای فعال انجمن حمایت از میراث فرهنگی و طبیعی گیلان انجام شده است و درانتها از اداره کل میراث استان و وزارت میراث فرهنگی برای ثبت این اثر تاریخی قدردانی نمود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.