شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41377 تعداد نوشته های امروز : 12 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • چگونه یخ‌زدگی شیشه خودرو را از بین ببریم؟ | ۵ راه جلوگیری از یخ‌زدن شیشه ماشین
    01 بهمن 1398 - 8:50
    شناسه : 165515
    0

    یخ‌زدن شیشه‌های خودرو در سرمای صبحگاهی زمستان امری متداول است و در برخی موارد مانع رانندگی می‌شود. در این مطلب راه‌های برطرف کردن و جلوگیری از یخ‌زدگی شیشه‌ها را معرفی کرده‌ایم.

    پ
    پ

    شیشه - چگونه یخ‌زدگی شیشه خودرو را از بین ببریم؟ | ۵ راه جلوگیری از یخ‌زدن شیشه ماشین - خودرو

    به گزارش همشهری آنلاین، یک روز سرد زمستانی از خواب بیدار می‌شوید. دیرتان شده است. با عجله، صبحانه خورده‌نخورده از در خارج می‌شوید و به سمت ماشینتان می‌روید و در کمال ناباوری می‌بینید شیشه‌های ماشینتان کاملا یخ زده است. اگر با آن شیشه‌های یخ‌زده بخواهید رانندگی کنید با جان خود و بقیه بازی کرده‌اید. اگر هم بخواهید با کاردک یخ‌ها را بتراشید تا ظهر باید کاردک دستتان باشد آن هم اگر شیشه خودرو را با خط و خش یکی نکنید. خوشبختانه راه‌های دیگری برای از بین بردن یخ شیشه‌های ماشینتان وجود دارد که در این مطلب می‌خواهیم چند مورد از آنها را برای شما بازگو کنیم.

    • روش اول؛ آب و یخ‌زدگی شیشه خودرو

    روش اول استفاده از آب است. در دماهای خیلی پایین چون مجدد آب یخ می‌زند بهتر است از این روش استفاده نکنید؛ اما با این حال آب ولرم در دسترس‌ترین مورد برای از بین یخ‌زدگی شیشه خودرو است. آب را ولرم و با آب گرم یخ‌های شیشه ماشینتان را آب ‌کنید. هرچه یخ بیشتری روی ماشینتان را پوشانده باشد طبیعتا به آب بیشتری نیاز دارید. این مقدار از چند لیوان تا چند گالن متغیر است. حواستان باشد که ما گفتیم آب ولرم نه آب داغ و جوش. چون اگر آب جوش استفاده کنید تغییر ناگهانی دما باعث ترک خوردن شیشه‌ها خواهد شد و وضع بدتر می‌شود. آب مورد نیاز را می‌توانید هنگام دوش صبحگاهی‌تان در حمام تهیه کنید. این‌طور وقت اضافی برای تهیه آب گرم هدر نخواهید داد. یکی دیگر از دلایل عدم استفاده آب جوش این است که در دمای سرد، اگر آب جوش را به بیرون بریزید به‌سرعت یخ زده و پودر می‌شود. حالا آب گرم را روی شیشه‌ها بپاشید. روی شیشه‌هایی که یخ زده‌اند آب گرم بریزید. خواهید دید که یخ کاملا از بین می‌رود.
    سپس با دستمال بقیه‌اش را پاک کنید. با این‌که آب گرم اغلب یخ‌ها را ذوب می‌کند اما باقی‌مانده یخ‌هایی را که روی شیشه راننده هستند هم باید با دستمال پاک کنید. خوشبختانه پس از پاشیدن آب گرم یخ مورد نظر به اندازه کافی نرم است که با دستمال یا دستکش از بین برود.

    4387678 - چگونه یخ‌زدگی شیشه خودرو را از بین ببریم؟ | ۵ راه جلوگیری از یخ‌زدن شیشه ماشین - خودرو

    • روش دوم؛ استفاده از ضد یخ

    یک ضد یخ بخرید یا خودتان آن را بسازید. مایع‌های ضد یخ در بیشتر فروشگاه‌های لوازم خودرو و تعمیرگاه‌ها قابل خریداری هستند؛ اما اگر نتوانستید آن را پیدا کنید یا خواستید پولش را پس‌انداز کنید اشکال ندارد، می‌توانید ضد یخ را خودتان درست کنید:

    مقداری الکل را داخل یک ظرف تمیز اسپری بریزید. چند قطره مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید. درش را بگذارید و سپس ظرف را تکان دهید تا خوب مخلوط شود؛ یک ترکیب عالی برای از بین بردن یخ‌زدگی شیشه خودرو.

    ضد یخ تجاری یا خانگی خود را روی شیشه‌ها اسپری کنید. فرقی ندارد چه ضد یخی است، کافی است آن را روی یخ‌ها اسپری کنید و بگذارید به خورد یخ‌ها برود. یکی‌دو دقیقه منتظر بمانید. هرچه مقدار بیشتری ضدیخ استفاده کنید زمان انتظار کمتر خواهد بود. این روش می‌تواند برای یخ‌زدگی شیشه خودرو کاربردی‌تر از مورد قبل باشد. سپس با کاردک یا دستمال تمیز کنید. با استفاده از یک دستمال، کاردک یا دستکش پلاستیکی یخ‌های باقی‌مانده را تمیز کنید. می‌بینید که خیلی سریع‌تر از قبل از یخ‌زدگی شیشه خودرو از بین می‌رود. نقطه انجماد یخ‌های تجاری معمولا پایین است و از این جهت اشکالی ندارد آنها را در ماشین نگه دارید مگر این‌که دما منفی ۲۰ درجه فارنهایت برسد.

    • روش سوم؛ استفاده از کارت اعتباری

    یخ‌آب‌کن ماشین خود را روشن کنید. این روش برای وقتی است که نه آب ولرم در اختیار دارید، نه ابزاری مثل کاردک و دستکش و ضد یخ. در این روش برای تمیز کردن یخ‌ها از شیشه‌های ماشین از کارت اعتباری استفاده می‌کنید. برای شروع ماشین خود را روشن کنید و هیتر/یخ‌آب‌کن را تا بالاترین درجه ببرید. در طول فرایند پاک کردن یخ‌ها بگذارید درجه هیتر همچنان بالا بماند. این‌گونه به مرور زمان یخ‌ها را نرم خواهد کرد و کار را آسان‌تر خواهد ساخت.

    یک کارت اعتباری پیدا کنید. در کیف پولتان بگردید ببینید کارت اعتباری یا کارت شناسایی و از این قبیل مدارک همراهتان است یا نه. فقط یادتان نرود که از کارت لمینت شده استفاده نکنید، چراکه این کارها به اندازه‌ای سفت نیستند که یخ را پاک کنند. در صورت امکان از کارتی استفاده کنید که برایتان اهمیت ندارد و مثلا از یک کارت قدیمی که تاریخ انقضایش هم گذشته استفاده کنید نه کارت پایان خدمتتان. یخ‌ها را بتراشید. لبه کارت را در زاویه مخالف شیشه بگیرید و محکم فشار دهید. سعی کنید کارت را تا جای ممکن صاف نگه دارید تا خم نشود در غیر این صورت کارت از بین خواهد رفت. خسته نشوید و ادامه دهید. کارت‌های اعتباری کمی زمان می‌برند و مثل کاردک عمل نمی‌کنند. سقت بتراشید. اگر می‌ترسید که کارتتان بشکند سه تا کارت را با هم بگیرید و بتراشید.

    4387680 - چگونه یخ‌زدگی شیشه خودرو را از بین ببریم؟ | ۵ راه جلوگیری از یخ‌زدن شیشه ماشین - خودرو

    از دستمال یا مایع تمیزکننده هم کمک بگیرید. همین‌طور که دارید یخ‌ها را می‌تراشید احتمالا مقدار زیادی یخ دور و بر شیشه‌ها جمع شده‌اند. هر از چند گاهی مقداری مایع تمیزکننده روی آنها بریزید و بگذارید چند ثانیه باقی بماند. همه اینها دست به دست هم می‌دهند تا یخ‌ها آب شوند.

    • روش چهارم؛ استفاده از بسته‌های برنج گرم یا گرم‌کننده‌های دست

    برنج را داخل کیسه زیپ‌دار بریزید و به مدت سی ثانیه تا یک دقیقه داخل مایکروویو بگذارید. همین‌طور که داخل ماشین نشسته‌اید بسته برنج گرم را چندین بار داخل شیشه بمالید. با این کار شیشه گرم می‌شود و یخ آب خواهد شد.
    گرم‌کننده‌های دست را هم می‌توانید به همین شکل در داخل ماشین استفاده کنید. سپس می‌توانید وارمرها را با جوشاندن آب شارژ کنید.

    مزیت این روش نسبت به روش‌های قبلی این است که شیشه گرم شده و وقتی استارت زده و شروع به رانندگی می‌کنید دوباره یخ نخواهد زد. همچنین داخل ماشین گرم است و شما در آن هستید.

    مواظب و سریع باشید. همان‌طور که آب جوش ممکن است شیشه را بترکاند، اگر وارمر (گرم کننده)ی داغ را به مدت زیاد نگه دارید به شیشه فشار وارد می‌کند. فقط به اندازه‌ای نگه دارید که نشانه‌ای از آب شدن یخ آشکار شود. برای تمیز کردن رطوبت هم می‌توانید از برف‌پاک‌کن‌ها هم کمک بگیرید.

    • روش پنجم؛ پوشاندن شبانه شیشه‌ها

    شب‌ها شیشه‌های ماشین را بپوشانید. یک راه تضمینی برای جلوگیری از اتلاف وقت و دیر رسیدن هنگام صبح، این است که اصلا نگذارید شیشه‌ها یخ بزنند. بدین منظور، شیشه‌های ماشین را با حوله یا پارچه ضخیم یا مقوا بپوشانید تا شبنم یا یخ روی آنها شکل نگیرند.

    4387681 - چگونه یخ‌زدگی شیشه خودرو را از بین ببریم؟ | ۵ راه جلوگیری از یخ‌زدن شیشه ماشین - خودرو

    صبح‌ها کاور شیشه را بردارید. هر چیزی را که روی شیشه‌ها گذاشته‌اید بردارید. ممکن است نمدار یا یخی باشند و از این جهت اگر بار دیگر می‌خواهید از آن کاورها استفاده کنید حتما قبل از انداختن آنها در صندوق عقب مانع ضد آبی نظیر برزنت را در صندوق عقب پهن کنید.

    هر لکه یخی را بتراشید. با این‌که با این روش می‌توان از یخ‌زدن به مقدار زیادی جلوگیری کرد اما ممکن است هنوز چند لکه یخ روی شیشه‌ها بسته باشد. با کاردک، ناخن یا هر وسیله مناسب دیگری آن چند لکه را هم بتراشید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.