ارسلان سالاری - امکان تعطیلی مدارس گیلان تا پایان اسفند وجود دارد / احتمال تعطیلی ادارات در گیلان وجود دارد -

نشست خبری پیشگیری و کنترل کرونا ویروس به ریاست رییس علوم پزشکی گیلان برگزار شد.

ارسلان سالاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه گیلان با اشاره به ورود ویروس کرونا به گیلان و رشت گفت: از دو ماه پیش برای ۷۰ هزار نفر از مبادی استان و از دو مرز آستارا و انزلی تب سنجی انجام شد.

وی با بیان اینکه جلسه های متعددی برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا انجام شده است، گفت: گیلان در بسیاری از شاخص‌ها در جایگاه واقعی خود قرار ندارد که این مسئله یا کم کاری مسئولان است و یا اینکه خبرنگاران مطالبه‌گری درستی انجام ندادند.

 سالاری با اشاره به اینکه بیماری کرونا بیماری مشترک بین حیوان و انسان است، گفت: ویروس کرونا ۶ نوع دارد که یک نوع آن سارس بود که در جهان ۸۰۰ نفر کشته داده است.

وی در مورد ویروس جدید کرونا اظهار کرد: این ویروس سریع منتقل می شود و بیماری تا دو هفته در بدن باقی می ماند و هیچ علامتی ندارد؛ نکته بعدی فردی که کرونا داشته بعد از سالم شدن نیز ناقل بیماری خواهد بود و این ویروس ۸۰ درصد آن شبیه سرما خوردگی است.

کرونا ابتدا در قم و بعد در گیلان دیده شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: مرگ و میر کرونا از آنفولانزا نوع B بسیار کمتر است و فقط در کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند فوتی رخ خواهد داد.

سالاری با اشاره به اینکه این ویروس واکسن و درمان ندارد، افزود: بهترین راه جلوگیری از ابتلا به ویروس رعایت بهداشت فردی است.

وی با بیان اینکه کرونا ابتدا در قم و بعد در گیلان دیده شد، گفت: در استان‌های دیگر دیده شده است اما این سر و صداها فقط در استان گیلان زیاد بود که می‌توانم بگویم ورود این ویروس در گیلان منشا بیماری سیاسی خواهد بود.

این مسئول یادآور شد: در هیچ استانی پکیج‌هایی جلوگیری رایگان توزیع نشده و فقط در قم در حال توزیع رایگان هستند و شیوع این بیماری در قم نیز بیشتر است و گیلان دومین استان است.

سالاری با بیان اینکه ماسک سبب جلوگیری از انتقال کرونا نمی‌شود، افزود: استفاده از ماسک باید به صورت هدف‌دار باشد و اگر بخواهیم به همین صورت و عادی استفاده شود به خود فرد ضرر خواهد رساند اما استفاده ماسک در مکان‌های عمومی ضروری است.

وی با اشاره به اینکه مردم می‌توانند سوالات در مورد کرونا از سامانه ۱۹۰ پیگیری کنند، افزود: پیشنهاد داده‌ایم که در مورد ورود خروج کارکنان در ادارات دستگاه تایمرینگ کنسل شود.

جنگی به عنوان کرونا به گیلان تحمیل شده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مورد فرد فوت شده در بیمارستان پارس، گفت: تمام کسانی که با این فرد در ارتباط بودند از جمله پرستاران و کادر پزشکی نمونه گرفته شده و به تهران جهت بررسی ارسال گردید.

سالاری با بیان اینکه تست‌ها در تهران و چند استان انجام می‌شود، افزود: در تلاش هستیم که در گیلان هم این امکان را فراهم کنیم.

وی با بیان این مسئله که ویروس کرونا از طریق هوا منتقل نمی‌شود ولی از طریق سرفه و عطسه انتقال صورت می‌گیرد، گفت: در جهت آرامش جامعه جلساتی با صداوسیما برای آموزش‌های لازم انجام گذاشتیم.

رییس علوم پزشکی با بیان اینکه امروز جنگی به عنوان کرونا به گیلان تحمیل شده است، گفت: در شهر رشت بیمارستان رازی با ۱۰۰ تخت که در آینده به ۱۵۰ تخت افزایش می‌یابد و مرکز درمانی ولایت برای بیماران مبتلا و مشکوک به کرونا در نظر گرفته شده است و اگر مواردی در شهرستان‌های دیگر مشاهده شد در همان شهرستان بستری خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ۲۷ بند از سوی علوم پزشکی برای پیشگیری به استانداری ارائه دادیم، گفت: مدارس تا چهارشنبه تعطیل خواهد بود و بعد از آن اگر میانگین مبتلایان پایین باشد مدارس بازگشایی می‌شود و اگر شتاب مبتلایان بالا بود امکان تعطیلی مدارس تا پایان اسفند هم وجود دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه حوزه بهداشت و درمان استان به صورت اماده باش قرار دارند، گفت: در استان تاکنون ۴ مورد مثبت اعلام شد که ۲ مورد فوتی بالای ۵۰ سال داشتیم و همچنین ۷۰ مورد مشکوک نیز نمونه برداری گردید که به تهران فرستادیم که هنوز جواب نیامده است و بخشی در بیمارستان بستری هستند و بخشی دیگر در منزل به سر می‌برند.

احتمال تعطیلی ادارات وجود دارد

بهسالاری با بیان اینکه ۱۰ دستگاه تهویه مکانیکی به بیمارستان‌ها ارسال شده است، افزود: بخش دوم تجهیزات پزشکی و درمانی در حال ارسال است.

وی در مورد تعطیلی ادارات نیز اظهار کرد: اگر تعداد مبتلایان زیاد باشد احتمال تعطیلی ادارات وجود دارد.

سالاری در مورد فعالیت نانوایی‌ها و افرادی که حیوانات خانگی دارند، نیز اظهار کرد: دستورالعمل‌ کروناها ارسال شده و افرادی که حیوانات را در خانه خود دارند از خود دور کنند یا اصلا نگهداری نکنند.

وی با بیان اینکه تمام همایش‌ها، جشن‌ها و تجمعات لغو شده است، گفت: از برخی نمایندگان که پیروز انتخابات شدند از انها خواستیم که جشن‌های خود را کنسل کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مورد اثرات تغذیه بر کنترل ویروس کرونا نیز اظهار کرد: تغذیه درست در افزایش سیستم ایمنی بسیار موثر است.