×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 15 خبر

علی ربیعی - استراتژی فاصله گذاری تعطیل بردار نیست/ کشف واکسن کرونا هجده ماه طول می کشد -

علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری مجازی خود عنوان کرد: ولادت حضرت مهدی (عج) را به همه مسلمانان و ایرانیان تبریک عرض می‌کنم. انتظار و گشایش در آینده همواره بخشی از فرهنگ ما بوده و با فلسفه آینده خود را سامان دادیم و امیدوارم با کنش فعال و حرکت رو به جلو بتوانیم از این ایام سخت عبور کنیم.

وی با بیان اینکه کرونا همچنان مسأله اول دولت و مردم در همه ابعادش است، گفت: تمام جلسات دولت معطوف به مسأله کروناست در ابتدا لازم است دقایقی پیرامون نظریه دولت مطالبی بگویم. استراتژی اصلی ما اصل بودن حفظ جان انسان‌هاست جایگزینی برای این وجود ندارد اگر برخی از تعابیری استفاده می‌کنند که اولویت‌ها دارد تغییر می‌کند، خطاست همه تصمیمات برای حفظ جان مردم است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما از روز اول فاصله‌گذاری را بیان کردیم زیاد گفته نشد اما در عمل تعطیلی مدارس، ترددها و مراکز آموزشی و ورزشی و مذهبی را دنبال کردیم الان اعلام می‌کنم این استراتژی تعطیل‌بردار نیست همه تلاش ما حفظ جان مردم است.

ربیعی خاطرنشان کرد: طرح فاصله‌گذاری فیزیکی هم طرح دولت است و تا کاهش ملموس کرونا خواهد بود اگر در نوروز این طرح را تشدید کردیم برای این بود که احتمال شکستن فاصله‌ها بود و مایلم بر اساس مطالب شنیده اعلام کنم تصمیم‌گیری تاکنون بر اساس نظر کارشناس و در کانون آنها کارشناسان حوزه سلامت و بهداشت بوده است.

وی افزود: کارشناسان یک دستگاه دیدگاه متفاوتی دارند که از همه بهره گرفتیم نظر ما در همه موارد بهره گرفته شده هیچ تصمیمی بر خلاف نظر کارشناسان سلامت اتخاذ نمی‌کنیم هر تصمیمی که مختل سلامت جامعه شود شاخص ارزیابی ما خواهد بود و تصمیم رو به جلو اتخاذ خواهیم کرد. زیست اقتصادی و اجتماعی و با محوریت فاصله‌گذاری و بهداشت در اولویت ما است.

سخنگوی دولت با تاکید بر اهمیت حفظ سلامت و جان مردم، تصریح کرد: سیاست‌گذاری ما سلامت و حفظ جان مردم و در کنار آن جاری کردن زندگی اقتصادی و اجتماعی با اجرای پروتکل‌ها و توصیه‌های اجتماعی و بهداشت محور است و هرجا که بین این‌ها تناقض باشد تصمیمی اتخاذ نخواهد شد و هر تصمیمی بگیریم اساس ما سلامت است.

وی ادامه داد: ستاد ملی کرونا که از اسفند ماه جلساتی با حضور رییس‌جمهور، رییس ستاد کل نیروهای مسلح، وزرا و دادستان کل کشور داشت، همه جوانب را مدنظر قرار داده و با محور قرار دادن این سیاست‌ها تصممیاتی را اتخاذ خواهد کرد.

ربیعی همچنین با تاکید بر اولویت در خانه ماندن مردم، اظهار داشت: شعار ما هنوز در خانه بمانید و خروج برای کار در محدوده خاص است و هرجا که تناقضی که به وجود آید باید به نفع سلامت حل شود. لذا امیدواریم با همراهی که مردم خواهند کرد، با کمک یکدیگر و استعانت از خدای متعال بر این بیماری غلبه کنیم.

ربیعی درباره شرایط اینترنت کشور گفت: ما در زمینه اینترنت و اینترنت خانگی دو کار را همزمان انجام می‌دهیم و امروز در گفت‌و‌گو با وزیر ارتباطات وی اظهار داشت که «ظرفیت‌های ما در شبکه‌ها کاملا تکمیل شده است و باید به سراغ فرکانس‌های صدا و سیما که کمتر کار می‌کنند یا کار نمی‌کنند، برویم»، در این مورد بناست در جلسه بعدی ستاد مقابله با کرونا صحبت شود.

وی افزود: به شرکت‌های اینترنت خانگی اعلام شده است که مشترکین هر سرعتی که خریداری کرده‌اند را به ۱۶ مگا بایت افزایش داده و به صورت رایگان در اختیار مردم قرار بدهند خوشبختانه در تهران و قم نصب اینترنت با سرعت ۴ برابر بیشتر انجام داده شده و جواب هم داده است. به علاوه اینکه مصرف اپراتورهای دانشگاهی به صورت رایگان انجام می‌گیرد. از سویی وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم به سرعت توانسته‌اند زیر ساخت‌های خود را ارتقا دهند.

سخنگوی دولت درباره اجرای سیاست‌های مقابله‌ای اجرا شده برای مدیریت کرونا و درست بودن این سیاست‌ها گفت: ما نسبت به سیاست‌ها ارزیابی و تجدید نظر خواهم داشت با توجه به ارزیابی این سیاست‌ها تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه دیدگاه تمام کارشناسان سلامت کشور و بین‌الملل این است که هیچ چشم‌اندازی برای از بین رفتن این ویروس در کوتاه‌مدت وجود ندارد، گفت: بسیاری از کارشناسان سلامت بین‌الملل اعلام می‌کنند که ممکن است اپیدمی این ویروس تا یک سال هم ادامه داشته باشد.

ربیعی تاکید کرد: اصل بر حفظ فاصله‌گذاری و سلامت است؛ باید سبک‌های زندگی بر محور سلامت بودن را جاری کنیم چرا که نمی‌توانیم ادارات را یک سال تعطیل کنیم؛ بلکه به جای اینکار یک سوم کارمندان را دورکاری کردیم و همچنین ساعت حضورشان را در ادارات کاهش دادیم تا علاوه بر حفظ سلامت آنها شرایط برای قطع شدن زنجیره فراهم شود.

وی افزود: برخی کشورها اعلام کردند که مردم به شرطی بیرون بروند که برای سر کار رفتن باشد، یعنی اصل همزمان هم بر سر کار رفتن و در خانه ماندن است؛ اصل بر در خانه بودن قشرهای آسیب‌پذیر است و اجرای این سیاست با سنجش ظرفیت‌سنجی جامعه اجرا شده است.

ربیعی با بیان اینکه در خانه خواهیم ماند مگر اینکه در صورت ضرورت خارج شویم، اضافه کرد: ما نمی‌توانستیم بانک‌ها را تعطیل کنیم اما کاهش زمان و میزان رفت و آمد دادیم تصمیماتی که تاکنون گرفته شده صحیح بوده اما ارزیابی از آن انجام خواهد شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرگزاری ایلنا مبنی اینکهبا توجه به کاهشی نبودن مبتلایان و بستری شدن افراد در بیمارستان‌ها دولت چه تدابیری برای موج دوم اپیدمی خواهد داشت، با اشاره به آخرین آمار ستاد مقابله با کرونا و در مشاوره با مسئولان ارشد سلامت کشور، تاکید کرد: در اکثر مناطق کشور آمار نزولی اما تدریجی و رو به کاهش است، یعنی منحنی با شیب و ضریب ملایم رو به پایین است.

وی با بیان اینکه در تهران این روند با شیبی متوسط و کندتر در حال انجام است، گفت: به دلیل غربال‌گری که انجام شد آمار سرپایی‌ها به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرد؛ همچنین تعداد افراد از بخش درمان به بخش بهداشت شیفت و کاهش پیدا کرده است.

ربیعی اضافه کرد: تعداد بیماران بستری شده کاهش پیدا کرده است اما تعبیری که یکی از روسای دانشگاه‌ها مبنی بر افزایش یک روزه آمارها ارائه داده هم درست است اما شاخص‌ها را نباید به صورت عکس دید بلکه باید روند آن‌ها را مورد توجه قرار داد.

ربیعی در ادامه اظهار داشت: آمار تعداد فوتی‌های ما به کندی اما کاهشی است، تعداد بیماران بدحال ما که به ICU می‌روند کاهشی است اما چون اثر تجمعی دارد، افزایش را نشان می‌دهد به این علت که مدت بستری طولانی شده و چون ۲۰ روز بستری داریم آمار تجمع در ICU را نشان می‌دهد.

وی درخصوص عمر ویروس کرونا و همچنین داروی آن، گفت: عمر این ویروس اصلا مشخص نیست چراکه این ویروس ناشناخته است و حتی در آمارهای بین‌المللی هیچ نشانه‌ای از پایان آن نیست تا زمانی که واکسن آن کشف شود که کارشناسان می‌گویند کشف واکسن ۱۸ ماه طول می‌کشد نمی‌توان در اینباره چیزی گفت. تاکنون هیچ دارویی برای این بیماری شناسایی نشده و داروهای دیگری که اکنون تجویز می‌شوند ممکن است اثر داشته باشد اما قطعی نیست.

سخنگوی دولت همچنین خاطرنشان کرد: هر دارویی که استفاده می‌کنیم قطعا مورد تایید کمیته علمی مستقر وزارت بهداشت است و هر داروی جدیدی باید آزمایش شود. من فکر می‌کنم اقداماتی که صورت دادیم تاکنون موثر بوده ولی قطعا نتیجه این اقدامات متکی به این است که ما به توصیه‌های وزارت بهداشت و ستاد کرونا مبنی بر اینکه در خانه بمانیم، عمل کنیم.

وی همچنین افزود: از نظر مقابله با کرونا آمار ما بد نیست و نسبت به کشورهای توسعه یافته بهتر است اما باید با برنامه‌ریزی و رعایت نکات بهداشتی این بیماری را کنترل کنیم.

وی در باره بر اینکه دورکاری کارمندان و کاهش رفت و آمدهای مردمی گفت: ارزیابی از سیاست‌ها خواهیم داشت و نسبت به سیاست‌ها و تکمیل آنها براساس ارزیابی تجدیدنظر خواهیم کرد. دیدگاه کارشناسان سلامت در کشور و در فضای بین‌المللی این است که چشم‌اندازی برای از بین رفتن این ویروس در کوتاه‌مدت وجود ندارد.

سخنگوی دولت ادامه داد: تا یک سال آینده احتمال تداوم بحران کرونا وجود دارد و ما باید بر اصل حفظ فاصله‌گذاری و سلامت بر سبک‌های زندگی مبتنی بر بهداشت را اجرا کنیم. ادارات را نمی‌توان یک سال تعطیل کرد. به افرادی که بیماران زمینه‌ای دارند، گفته‌ایم نیایند. گفته‌ایم ساعت کاری هفت تا دو بعدازظهر باشد و افرادی که امکان دورکاری دارند، حاضر نشوند.

وی ادامه داد: یک کشور اروپایی‌ وقتی می‌خواست محدودیت ایجاد کند، رییس‌جمهور آنها گفت افراد به شرط حضور در سرکار از خانه خارج شوند. اصل بر حضور در خانه و سرکار است. ما این تصمیمات را ارزیابی می‌کنیم.

ربیعی گفت: رسانه‌ها مسئولیت دارند. باید بگویم ما باقی خواهیم ماند و ما در خانه خواهیم ماند مگر به خاطر امور ضروری باشد و بخواهیم خریدی بکنیم. نمی‌شود که بانک‌ها و ادارات را تعطیل کرد اما تصمیمات ما نسبتا صحیح بوده و ارزیابی هم خواهیم کرد.

وی درباره پاسخ صندوق بین‌المللی پول به درخواست وام ایران برای مقابله با کرونا و اجرایی شدن اینستکس اظهار داشت: در مورد اینستکس پیشرفت‌هایی داشتیم که آغاز شده هرچند کافی نیست. کار اروپا فراتر از کاری است که از طریق اینستکس شروع شده است. قلدرمابی آمریکا در دوران کرونا بیشتر به نمایش گذاشته شده و دولت آمریکا اعتنایی به سیاست‌های اخلاق‌مدارانه ندارد.

ربیعی با بیان اینکه پیشرفت‌هایی برای آزادسازی پول‌هایمان داشته‌ایم که از تلاش‌های وزیر خارجه و رئیس کل بانک مرکزی قدردانی کرد و گفت: خبرهای خوبی هست که باید نهایی شود تا بخشی از دارایی و اموال خود را آزاد کنیم که برای تامین دارو و معیشت مردم کارساز خواهد بود. پاسخ صندوق بین‌المللی پول را بانک مرکزی دقیق باید اعلام کند. هنوز پاسخ منفی و رسمی صندوق بین‌المللی نشنیده و دریافت نکرده‌ایم.

وی درباره محدودیت‌ها برای کنترل افراد هم گفت: در بحث درمان مسئله خاصی نداریم اگر چند عامل را برای موفقیت کنار هم بگذاریم، یک عامل این است که زیرساخت مناسب داشتیم. آمادگی کادر درمان ما مثل پزشکان، پرستاران و حتی کارگران نظافتی بالا بود و روح ایثارگری جامعه ایران را نشان داد. اینها مهمترین علت‌های موفق ما بوده است. اقدامات و اثرات مثبت طرح تحول هم اثرگذار بود. در برخی از کشورها پرستاران و پزشکان را تهدید کرده یا اخراج کردند. از طرف دولت از خدمات پرستاران و پزشکان تشکر کرد و ابراز همدردی با جانباختگان و خانواده‌های آنها داریم. در مورد پیشگیری و ماندن افراد در خانه و توزیع غذا در کشور ما ممکن نبود. در روزهای اول اجرای طرح فاصله‌گذاری بود که در ایام عید، تشدید شد. اکنون هم مدل فاصله‌گذاری اجتماعی همراه با سیاست تداوم زندگی است.

سخنگوی دولت گفت: مهمترین مسئله مدل بهداشتی افراد است. در یک مغازه سه نفر نباید باشند. وزارت بهداشت پروتکل‌های زیادی تولید کرده و مراکز تولیدی و صنعتی متناسب با وضعیت خودشان دارای پروتکل شدند.

ایلنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.