×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

کرونا کودکان - علائم ابتلای کودکان به کرونا چیست؟ - کرونا

برخلاف تصورات مقامات کاخ سفید، ویروس کرونا بیش از هر کشور دیگری در ایالات متحده منتشر شد و اقشار مختلفی را گرفتار کرد. در تازه‌ترین عوارض بیماری ناشی از این ویروس، خبرهایی از ابتلای کودکان به یک بیماری مرموز مرتبط با کووید-۱۹ منتشر شد.

اندرو کومو فرماندار نیویورک برای نخستین بار روز شنبه در نشست خبری روزانه مرتبط با گسترش ویروس کرونا در ایالت، با اعلام این خبر، گفت در همکاری با مرکز کنترل بیماری‌ها در حال تحقیق بیماری‌های مرموز مرتبط با ویروس کرونا است که زندگی کودکان را در معرض تهدید قرار داده است.

وی افزود سه کودک خردسال در نیویورک در اثر سندروم التهاب شوک توکسیک که با کرونا ارتباط دارد، جان باخته‌اند. این یک پدیده جدید و در حال تحول است.

از روز شنبه، بیش از ۷۳ کودک در نیویورک به بیماری نادری مبتلا شده‌اند که برخی به بیماری کاوازاکی شباهت دارد و در اوایل این هفته برای اولین بار به طور علنی اعلام شد.

با جان باختن سه کودک دیگر در روز دوشنبه، آمار کودکان جان‌باخته در اثر این بیماری به ۶ نفر رسیده است.

از این رو در گفت‌وگو با دکتر سلیمه خزاعی‌نژاد فوق تخصص ریه کودکان در بیمارستان ماریا فرری نیویورک به بررسی وضعیت کودکان گرفتار به کووید-۱۹ پرداختیم که مشروح آن به شرح زیر است:

با توجه به اینکه چند ماه بیشتر از ظهور این بیماری ویروسی نگذشته و از طرفی شهر نیویورک که شما در آن کار می کنید دارای بالاترین آمار ابتلا در دنیا است. به عنوان پزشک متخصص ریه کودکان، وضعیت شیوع و علائم این بیماری در کودکان ومیزان بستری آنها را چگونه می‌بینید؟

میزان ابتلا به این ویروس در کودکان زیر ۱۸ سال کمتر از بالغین و در حدود ۱.۷ درصد بوده است. به طور کلی کودکان کمتر از بالغین علائم بیماری را نشان می‌دهند و عوارض شدید بیماری و نیاز به بستری در آنها کمتر است. همچنین میزان بستری کودکان در بخش مراقبت‌های ویژه بسیار کم و حدود نیم تا ۲ درصد است.

علائم بیماری که تقریبا ۱۴-۲ روز بعد از تماس ظاهر می شود، مشابه بقیه ویروس‌های تنفسی از جمله آنفلوآنزا، شامل تب، سرفه، تنگی نفس، گلودرد، سردرد، اسهال و از بین رفتن حس چشایی و بویایی و راش (بثورات پوستی) است.

در گروه سنی زیر ۱۸ سال، بیماری در جنس مذکر و در گروه ۱۷-۱۵ سال شایع‌تر است اما درصد بستری کودکان زیر یکسال بیشتر بوده است. در میان کودکان بستری ۷۷ درصد بیماری زمینه‌ای همچون بیماری قلبی، نقص سیستم ایمنی و آسم داشته‌اند.

نظر به اینکه در این بیماری بیشترین ارگان درگیر ریه است و شما فوق تخصص ریه کودکان هستید، قطعا بیشتر از سایر همکارانتان با این بیماری درگیر هستید. البته گزارش‌هایی از ابتلای سایر ارگان‌ها غیر از ریه نیز وجود دارد، فرماندار نیویورک از جان باختن ۶ کودک در اثر عوارض خطرناک و کشنده کووید-۱۹ صحبت کرد، اطلاعات جدیدی در این خصوص در اختیار دارید؟

با توجه به شیوع بالای بیماری در جهان، شاهد عواض نادر بیماری نیز خواهیم بود. به عنوان مثال همراهی کووید-۱۹ با سندرم شوک توکسیک التهابی، ایجاد لخته در عروق ارگان‌های مختلف همچون مغز (سکته مغزی) و بیماری کاوازاکی،مننژیت (التهاب پرده مغز )،انسفالیت (التهاب مغز)،میوکاردیت (التهاب عضله قلب)و گیلن باره (فلج عضلانی بالارونده) و التهاب موضعی عروق انگشتان پا گزارش شده است.البته این علائم نادر به طور معمول با تب بالا و طولانی دیده می‌ شوند.

با توجه به اینکه بیماری آسم تقریبا یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ریه کودکان است و سوال‌های متعددی در این روزها برای والدین ایجاد شده است، درباره ارتباط آسم و کووید-۱۹ هم توضیح دهید.

در همه‌گیری کووید-۱۹ بیماران ریوی و آسمی نگران و مضطرب هستند. اگرچه ویروس‌های تنفسی از شایع‌ترین عوامل تشدید آسم هستند اما تمام ویروس‌ها به یک میزان بیمار آسمی را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند. به عنوان مثال ویروس آنفلوآنزا با احتمال بیشتری منجر به تشدید علائم آسم می شود.

در مورد کووید-۱۹ هنوز اطلاعات کافی نداریم، نمی‌دانیم که آیا بیماران آسمی در خطر بیشتری برای ابتلا به این ویروس قرار دارند یا خیر. اما هیچ یافته‌ای وجود ندارد که درمان‌های آسم از جمله استروئید استنشاقی، استروئید خوراکی ، مونته لوکاست و درمان‌های بیولوژیک باعث افزایش ابتلای فرد به کووید-۱۹ شود. البته بیماران آسمی در صورت ابتلا به کووید-۱۹ در خطر بیماری شدیدتری نسبت به افراد سالم هستند.

توصیه شما به این بیماران در شرایط همه‌گیری کووید-۱۹ چیست؟

۱.بیماران آسمی باید داروهای استنشاقی از جمله کورتیکو استروئیدهای استنشاقی تجویز شده توسط پزشک متخصص را ادامه دهند.

۲.در حمله حاد آسم، بیمار می‌تواند دوره کوتاه مدت کورتیکو استروئید خوراکی را مصرف کند.

۳.در موارد آسم شدید، بیمار می‌تواند کورتیکو استروئید خوراکی طولانی مدت را مصرف کند اما این درمان باید در کمترین مقدار ممکن ادامه یابد.

۴.درمان‌های بیولوژیک همچون نوکالا(Nucala) یا مپولیزوماب (Mepolizumab) در موارد شدید آسم باید تجویز شود و ادامه یابد تا نیاز به کورتیکو استروئید خوراکی تا حد امکان کم شود.

۵. در حمله حاد آسم، حتی الامکان نباید از ماشین نبولایزر(Nebulizer) استفاده شود زیرا در صورت ابتلای فرد آسمی به ویروس کرونا، خطر انتقال به دیگران افزایش می یابد چرا که ویروس همراه با قطرات تنفسی ۲-۱ ساعت در هوا می‌ماند.

در صورتی که بیمار آسمی ناچار به استفاده از نبولایزر شود حتما باید در مکانی دور از افراد خانواده همچون بالکن یا گاراژ باشد و تمام سطوح محیط می بایست بعد از استفاده ضدعفونی شوند.

۶.روش ارحج، مصرف داروی استنشاقی در مرحله حاد آسم، PMDI (Pressurized Metered-Dose Inhalers) است که به مصرف اسپری با آسم یار معروف است.

۷. در صورتی که بیمار آسمی دچار حمله حاد آسم شود، درمان‌های قبلی و نگهدارنده می‌بایست همچنان ادامه یابد.

۸. در کودکان مبتلا به حساسیت فصلی (رینیت آلرژیک)، درمان استروئید داخل بینی باید ادامه یابد.

۹. با توجه به خطر انتقال بیماری کووید-۱۹ به هنگام تست اسپیرومتری،این تست تنها در موارد بسیار ضروری باید انجام شود.

۱۰. رعایت پیشگیری از کووید-۱۹ در این گروه از کودکان همچون سایرین است و شامل رعایت فاصله گذاری اجتماعی، اجتناب از سفرهای غیر ضروری، شستن مرتب دست‌ها، ضد عفونی کردن سطوح تماس و پرهیز از استفاده مشترک از وسایلی همچون حوله و لیوان است.

۱۱. در صورت شک والدین به ابتلای فرزندشان به کووید-۱۹ می‌بایست حتما با پزشک متخصص تماس بگیرند و از هرگونه تغییر در داروهای نگهدارنده اجتناب کنند.

بر اساس آخرین گزارش‌های منتشر شده، تا این ساعت در ایالات متحده یک میلیون و ۳۴۰ هزار و ۶۴۳ مبتلا به کووید-۱۹ شناسایی شده‌اند و بیش از ۸۰ هزار نفر هم جان خود را از دست داده‌اند./ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.