×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

کبد چرب - کبد چرب با مصرف کدام غذا‌ها بروز می‌کند؟ - کبد

عادات غذایی نادرست باعث تجمع تجربی در سلول‌های کبد و بیماری کبد چرب می‌شود. در واقع کبد چرب یک بیماری شایع در جهان است که ممکن است افراد زیادی به آن مبتلا شوند، اما بدون در نظر گرفتن سن و جنسیت بیشترین مبتلایان به این بیماری قطعا کسانی خواهند بود که از غذا‌های چرب و فست فود مانند پیتزا، ساندویج به خصوص همبرگر استفاده می‌کنند.

چاقی و اختلال در چربی‌های خون، دیابت، مصرف مشروبات الکلی، الگو برداری از تغذیه نادرست و سوء تغذیه، استفاده از برخی دارو‌های کورتون‌دار مانند پردنیزولون و دارو‌های ضدافسردگی، مسمومیت با بعضی سموم و حلال‌ها، مصرف خوراکی برخی دارو‌ها مثل تتراسیکلین، اسیدوالپروئیک و آمیودارون، دارو‌های ضد تشنج مانند اسیدوالپروئیک و مصرف بی‌رویه هورمون‌ها از مهم‌ترین عوامل ابتلا به بیماری کبد چرب هستند.

کبد چرب با چه علائمی همراه است؟

کبد چرب معمولا علامت دار نیست و از طریق آزمایشات دوره‌ای مشخص می‌شود، اما گاهی اوقات این بیماری علائم اولیه‌ای مانند خستگی دائمی، ریزش مو، انواع لک و جوش پوستی دارد که در این صورت افراد باید به مراکز درمانی مراجعه کرده و به منظور پاکسازی کبد چرب، تنظیم آنزیم‌های کبد ناشی از کبد چرب، کاهش دهنده عوارض دارو‌های شیمیایی روی کبد و پاکسازی کبد از عوارض مکمل‌های ورزشی از دارو‌های تجویز شده استفاده کنند.

در بیشتر اوقات کبد چرب خطرناک نخواهد بود. اما باید به یاد داشت که در صورت درمان نشدن به موقع باعث تجمع مقدار زیادی چربی در کبد شده و در نهایت «التهاب کبدی» را به همراه خواهد داشت. کبد چرب در دراز مدت باعث برو سیروز کبدی خواهد شد؛ بنابراین به هیچ عنوان نباید نسبت به این بیماری بی تفاوت بود.

چربی خون در برخی افراد چاق و مبتلا به دیابت دیده می‌شود، اما افراد لاغر هم ممکن است به علت ژن‌های خانوادگی به این بیماری مبتلا شوند که در هر دو صورت شانس ابتلای افراد به بیماری کبد چرب را افزایش خواهد داد.

انجام فعالیت بدنی برای بهبود کبد چرب

ورزش یا فعالیت بدنی منظم و پیوسته تاثیر بسیار زیادی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های گوناگون دارد، اما باید توجه کرد که حتما به صورت منظم باشند؛ در غیر این صورت نباید هیچ انتظاری از آن برای بهبود وضعیت جسمانی خود داشته باشید.

انجام فعالیت‌های بدنی به صورت مستمر و منظم در طول یک سال باعث کاهش وزن، روحیه شاد و تندرستی خواهد شد. بیشتر متخصصان برای افراد چاق یا آن‌هایی که اضافه وزن دارند، ورزش را توصیه می‌کنند.

به هیچ عنوان از مواد غذایی چرب مانند جگر، مغز، قلوه و کله پاچه، شیرینی‌جات، سس و تنقلات استفاده نکنید و در طول روز مصرف میوه و سبزیجات را حتما در برنامه غذایی خود قرار دهید. به جای مصرف گوشت قرمز می‌توانید از مرغ و ماهی آب‌پز استفاده کنید.

بهداشت نیوز

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.