×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

قلیان - این استان ها رکوردار مصرف سیگار و قلیان اند -

علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در روز جهانی بدون دخانیات درباره مرگ‌های منتسب به دخانیات، گفت: در دنیا ۸ میلیون و در ایران سالیانه ۶۰ هزار مرگ منتسب به دخانیات داریم و بار اقتصادی هزینه سلامت ما ۳۰ هزار میلیارد تومان است  که رقم بالایی محسوب می‌شود. ما سالانه ۵ تا ۶ درصد افزایش مرگ‌ومیر داریم و در آینده این رقم بیشتر خواهد شد چراکه سایر مراقبت‌ها بیشتر شده است و با افزایش امید زندگی مصرف‌کنندگان دخانیات در سنین بالا سرطان می‌گیرند و جان خود را از دست می‌دهند.

افزایش مصرف قلیان در دختران جوان

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به افزایش سن مصرف قلیان در دختران گفت: متاسفانه مصرف قلیان در دختران ۱۵ تا ۱۸ سال افزایش پیدا کرده است و این مسئله می‌تواند به سلامت کشور آسیب بزند و متاسفانه کاهش آمار مصرف نداشته‌ایم و در برخی زمان‌ها مصرف کاهش داشته، اما دوباره میزان مصرف افزایش پیدا کرده و به جای خود بازگشته است.

او  گفت: ۷۰ هزار میلیارد تومان مصرف دخانیات در کشور هزینه دارد و حدود ۱۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال مصرف کننده روزانه سیگار هستند و ۱۴ درصد مصرف کننده سیگار داریم و ۱۵.۴ درصد در روستاها و ۱۳.۶ درصد در شهرها مصرف کننده سیگار هستند.

استان‌های رکوددار مصرف سیگار و قلیان

معاون بهداشت وزارت بهداشت به استان‌های رکوددار مصرف سیگار و قلیان اشاره کرد و گفت: بالاترین میزان مصرف سیگار مربوط به استان مرکزی، آذربایجان غربی، قزوین و البرز است و معمولا بالای ۳۰ درصد مردان در این استان‌ها سیگار مصرف می‌کنند و بیشترین میزان مصرف قلیان در استان‌های جنوبی است و استان‌های بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و فارس بیشتر میزان مصرف قلیان را دارند.

رئیسی بیان کرد: بیشترین میزان مصرف دخانیات در رده سنی ۴۵ تا ۵۴ سال است، البته بنا بر بررسی که در گذشته انجام داده بودیم درباره استعمال دخانیات در ۱۵ تا ۱۸ سال هم متاسفانه آمار خوبی نداریم و امسال مطالعه استپس انجام خواهد شد تا آمار‌ها به روز شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره فروش مصرف سیگار در دکه‌های روزنامه فروشی گفت: دکه‌های روزنامه فروشی مجاز به فروش سیگار نیستند و این اقدام غیرقانونی است، از طرفی باید بدانید که فروش نخی سیگار ممنوع است و شهرداری‌ها باید ورود و با فروش سیگار در دکه‌های روزنامه فروشی برخورد کنند و ما مداوم تذکر می‌دهیم و قدم‌هایی که برداشته شده است به خاطر سماجت‌های ما بوده است، اما گوش شنوایی نیست.

ارزان ترین پاکت سیگار دنیا در ایران

رئیسی ضمن انتقاد از قیمت پایین سیگار و مالیات بر دخانیات در ایران، بیان کرد: یکی از ایراداتی که سازمان جهانی بهداشت به ما می‌گیرد مالیات پایین بر سیگار است، در کشور ما متوسط هر پاکت سیگار ۷ هزار تومان و معادل نیم دلار است، در حالی که هیچ جای دنیا قیمت یک پاکت سیگار نیم دلار نیست و تنها کالایی که گران نمی‌شود، سیگار است، قیمت سیگار خارجی هم که کولبران قاچاق می‌کنند، کمتر از یک دلار است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: نمی‌توانم باور کنم که دست‌های پشت پرده‌ای نیست و با این قیمت‌ها نشان می‌دهد که جوانان ما را هدف قرار داده اند، پاکت‌های سیگار زیبا و قیمت آن کم شده است، وقتی دانش آموزی از مدرسه خارج می‌شود، با ۲ هزار تومانی بی ارزش حتی یک شیر نمی‌تواند بخرد، اما می‌تواند چند نخ سیگار بخرد و با دوستانش بکشد و فندک هم مجانی است و این‌ها نشان می‌دهد که دست‌های پشت پرده‌ای وجود دارد.

رئیسی گفت: مالیات بر سیگار ۲۰ درصد و سیگار بسیار ارزان است، میانگین قیمت پاکت سیگار در دنیا حداقل ۴ دلار و وصولی ما از مالیات کمتر از ۲ هزار میلیارد است و اگر ۷۰ تا ۸۰ درصد مالیات از سیگار اخذ و قیمت واقعی می‌شد، ارز دولتی به سیگار تخصیص می‌دادیم باید یک پاکت سیگار ۱۶ هزار تومان به فروش می‌رسید، سالیانه ۲۰ هزار میلیارد تومان دود می‌شود و اگر این را ۲ برابر کنیم، ۴۰ هزار میلیارد تومان می‌شد و اگر ۷۰ درصد مالیات می‌گرفتیم، ۲۵ هزار میلیارد تومان می‌توانستیم از سیگار مالیات دریافت کنیم.

می‌توانیم صادر کننده سیگار باشیم

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: مهم‌ترین عامل که می‌تواند باعث کاهش مصرف سیگار شود، مالیات است. در جهان ثابت شده است که هرچقدر مالیات افزایش پیدا کند، مصرف کاهش خواهد یافت. در ترکیه مالیات یک مرتبه به ۷۰ درصد افزایش یافت و مصرف دخانیات به وضوح کاهش پیدا کرد. البته قرار نیست مالیات فقط روی سیگارهای خارجی افزایش پیدا کند و این افزایش مالیات باید یکسان باشد، زیرا تولید داخلی زیادی در زمینه سیگار داریم و گویی در این زمینه به شکلی خودکفا شده‌ایم که می‌توانیم صادرکننده هم باشیم.

رئیسی درباره فعالیت مراکز عرضه قلیان، گفت: تعداد مراکز عرضه قلیان در کشور قبل از شیوع کرونا، ۱۹ هزار و ۶۱۸ مرکز بود و واحدهای صنفی که خودشان عرضه قلیان را قطع کردند، ۴۰ درصد بودند. همچنین ۲۲ هزار و ۶۹۱ بازرسی در این زمینه انجام و حدود ۸ هزار و ۵۲۸ مرکز تا تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه سال جاری پلمب شد.

جرائم فروش دخانیات بدون مجوز

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره جریمه‌هایی که برای عدم پایبندی به قوانین مربوط به دخانیات وجود دارد،‌ گفت: برای فروش بدون پروانه محصولات دخانی در حداکثر حالت ۲۶ میلیون تومان، فروش دخانیات به زیر ۱۸ سال، ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و فروش نخی سیگار  ۱۸۷ هزار تومان قید شده است.

او درباره قاچاق محصولات دخانی بیان کرد: با قید شدن کد رهگیری بر بسته سیگارها می‌توان پیگیری‌های لازم را برای محل تهیه و… انجام داد. متاسفانه در مورد قاچاق کالای دخانی این صنایع دخانی هستند که درحال بزرگنمایی هستند و می‌خواهند اینگونه تولید محصولات دخانی را افزایش دهند. مالیات بر دخانیات به هیچ عنوان باعث قاچاق نمی‌شود و این یک دروغ است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.