جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41360 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • ثبت بازار سنتی آسیابر دیلمان
    23 خرداد 1399 - 10:06
    شناسه : 172331
    0

    بازار سنتی آسیابر دیلمان در فهرست آثار واجد ارزش تاریخی-فرهنگی وزارت میراث فرهنگی در روز دوشنبه نوزده خرداد نود و نه به پیشنهاد انجمن حمایت از میراث فرهنگی و طبیعی گیلان و تهیه پرونده ثبتی آن توسط این انجمن ثبت شد.

    پ
    پ

    سنتی آسیابر دیلمان - ثبت بازار سنتی آسیابر دیلمان - آسیابر

    بازار سنتی آسیابر دیلمان در فهرست آثار واجد ارزش تاریخی-فرهنگی وزارت میراث فرهنگی در روز دوشنبه نوزده خرداد نود و نه به پیشنهاد انجمن حمایت از میراث فرهنگی و طبیعی گیلان و تهیه پرونده ثبتی آن توسط این انجمن ثبت شد.

    دکتر بیژن عباسی، رئیس هیات مدیره این انجمن اظهار داشت : این مجموعه به عنوان نخستین بازار سنتی گیلان در فهرست آثار واجد ارزش تاریخی-فرهنگی کشور به ثبت رسیده است. این بازار یکی از مهمترین بازارهای سنتی و تاریخی روستایی گیلان در روستای تاریخی آسیابر از توابع شهرستان سیاهکل است. اکنون چندین مغازه سنتی در این بازار قرار دارد که در گذشته، صاحبان مشاغل سنتی مانند چلنگری، آهنگری، طب سنتی، پالان دوزی، خیاطی، تجارت خانه، دواخانه، خواربار فروشی، چای خانه، لباس فروشی، نانوایی و موزه کوچکی در آن، مشغول فعالیت بودند. در یکی از این مغازه ها بود که آهنگ گیلکی معروف “زرد ملجه” توسط استاد محمد کیانی معروف به محمد نی چی ساخته شد. گفتنی است که پس از بازدید اعضای این انجمن از این روستا به مناسبت برگزاری جشن نوروزبل در پنجشنبه بیست و چهار مرداد ۱۳۹۸، ثبت این بازار مورد تصویب انجمن قرار گرفت و تهیه پرونده ثبتی آن برعهده آقای سجاد سمیعی و تامین مالی آن برعهده یکی دیگر از اعضای فعال هیات مدیره انجمن قرار گرفت. پس از حضور مجدد در محل و تهیه این پرونده، پیگیری ثبت این مجموعه در اداره کل میراث فرهنگی استان و شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی توسط انجمن پیگیری شد. در پایان از آقای سمیعی، اداره کل میراث استان و شورای ثبت وزارتخانه یادشده در ثبت این بازار سپاسگزاریم. عباسی اظهار داشت امیدواریم با پیگیری انجمن و حمایت های مردمی بتوانیم مرمت، احیا و ساماندهی این بازار از جمله سنگفرش کردن کوچه های آن انجام شده و این امر سبب رونق گردشگری و اشتغال زایی بویژه برای جوانان این منطقه گردد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.