جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41360 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • پیک اول کرونا در برخی استان‌ها عبور کرده است/مراعات مردم در خردادماه کاهش یافته است
    24 خرداد 1399 - 16:49
    شناسه : 172380
    0

    رئیس‌جمهور گفت: پیک اول کرونا در برخی استان‌ها عبور کرده است؛ اما در استان‌های دیگر وارد پیک شدیم، مثل خورستان که در حال عبور از پیک اول است.

    پ
    پ

    حسن روحانی - پیک اول کرونا در برخی استان‌ها عبور کرده است/مراعات مردم در خردادماه کاهش یافته است -

    حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا طی سخنانی اظهار داشت: مردم ما می‌دانند که موضوع مواجهه با این ویروس عالم‌گیر یک موضوع بی‌سابقه لااقل در 150 سال اخیر کشور ما بوده است، از سال 1247 که دوران طاعون و مرگ و میر شدید در ایران و عراق بود، دیگر چنین حادثه‌ای به این صورت رخ نداده و در دنیا هم بی‌سابقه بوده است. از سال 1920 به بعد که کشتار عظیمی بر اثر آنفلوانزای اسپانیایی رخ داد و برخی تا میزان 50میلیون نفر کشته را نقل کرده‌اند چنین حادثه‌ای نداشتیم که ویروس خطرناکی از آسیا شروع شود و به اروپا، آمریکا و بعد به آفریقا برسد و تقریباً همه کشورهای جهان را درگیر خود کند.

    وی افزود: روند به این صورت بوده که این ویروس به کشوری وارد شده، به پیک رسیده، کم‌کم از پیک عبور کرده و سپس از دروازه‌ای وارد کشور دوم و به همین صورت وارد سایر کشورهای شده است؛ مثلاً وقتی این ویروس وارد کشور ما شد، استان‌هایی مانند قم و گیلان به‌سرعت وارد پیک شدند و بعد به‌تدریج استان‌های دیگر وارد این مرحله شدند. طبق نموداری که امروز نشان داده شد، بسیاری از استان‌هایی که به پیک رسیدند، از پیک خارج شدند و با وجود اینکه ویروس هنوز در آنها مشاهده می‌شود، شرایط فوق‌العاده ندارند.

    رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز هم چند استان ما همین حالت را دارند؛ ما داخل پیک اول هستیم و این پیک از برخی استان‌ها عبور کرده و الان در برخی استان‌های دیگر وارد پیک شده‌ایم و عبور خواهیم کرد؛ مانند خوزستان که کم‌کم در حال عبور هستیم و پیش‌بینی می‌شود استان‌های دیگر وارد پیک شوند؛ اینها مربوط به پیک اول بیماری است.

    روحانی تأکید کرد: بارها تکرار کردیم که این بیماری هنوز واکسن و داروی قطعی ندارد، البته داروهایی در دنیا گفته می‌شود، ولی این ویروس دارویی ندارد که به درمان قطعی برسد. معمولاً در کشور ما از چند شهرستان که کنار بگذاریم به نقطه‌ای که حدود 65درصد جمعیت با این ویروس مواجه شده و از این ویروس عبور کرده باشند، نرسیده‌ایم. الان واکسن و دارو وجود ندارد و ایمنی جمعی به وجود نیامده است؛ نگرانی ما همچنان ادامه دارد و باید مراقبت کنیم.

    وی افزود: امروز در جلسه‌‌ای که از راه دور با استان هرمزگان داشتیم، گفتند شرایط ما عادی بود، ولی در ایام عید فطر و تعطیلات، رفت‌وآمدها افزایش یافت و متأسفانه استان هرمزگان دچار مشکل شد و هنوز در پیک است. سفرها، رفت‌وآمدها و عدم رعایت دستورالعمل‌ها ما را دچار مشکل می‌کند. مردم باید توجه داشته باشد که نه در کشور ما بلکه در تمام دنیا، هر چقدر هم که یک کشور پیشرفته باشد تخت بیمارستانی و امکانات پزشکی محدود است و این محدودیت‌ها باید مدنظر قرار گیرد.

    رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: رعایت دستور‌العمل‌ها توسط مردم عزیز ما نسبت به این اپیدمی حدود 80درصد بوده، ولی این مراعات از اواسط خرداد به بعد حدود 20درصد شده و این می‌تواند نگرانی به وجود بیاورد. مردم باید مراقبت کنند تا بخوبی از این مرحله عبور کنیم.

    روحانی تصریح کرد: دولت برای اینکه تخت‌های بیمارستانی، تجهیزات، ونتیلاتورها و امکانات حفاطتی برای کادر درمانی افزایش یابد همه توان خود را به کار گرفته و شرایط ما در این نیازمندی‌ها خوب است و مشکلی نداریم. ما حتی خود را برای شرایط سخت‌تر هم آماده کرده‌ایم. مردم عزیز ما هم باید همکاری خود را همچنان ادامه دهند و از شستن دست تا زدن ماسک را رعایت نمایند و به وزارت صمت توصیه شده که ماسک ارزان به اندازه کافی در اختیار مردم قرار گیرد و مردم در این زمینه مشکلی نداشته باشند.

    وی گفت: یکی از توصیه‌هایی که دولت و مردم باید بر آن پایبند باشند این است که حتی‌الامکان اقدامات باید بدون سفر انجام شود؛ خدمات دولت حتی‌المقدور باید به‌صورت الکترونیک صورت بگیرد و برای این موضوع دولت همه توان خود را به میدان آورده‌ است. دولت باید در میز خدمت ادارات تلاش کند مردم در صف‌های طولانی نباشند.

    رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در ماه فروردین و اردیبهشت، تولیدات ما در بسیاری از امور افزایش یافته، ولی در برخی امور مانند گردشگری و صنعت هوانوردی شرایط تفاوت دارد؛ ولی به غیر از اینها، شرایط مناسبی داریم و در این دو ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولیدات ما حدود 12درصد افزایش یافته است. این بسیار خوشحال‌کننده است که تولید و صادرات ما نیز در نقطه خوبی است. صادرات غیرنفتی ما با مشکل بزرگی مواجه بود و دروازه‌های ما بسته بوده؛ ولی در هفته‌های قبل دروازه‌های ما گشایش یافته و صادرات غیرنفتی نیز افزایش یافته و شرایط ارزآوری کشور بهتر شده است.

    روحانی اظهار داشت: از این دو خبر خوشحال‌کننده‌تر، این است که در کشور ما امروز وحدت و انسجام و دست یکدیگر را گرفتن به جای مچ‌گرفتن وجود دارد و همه قوا، نیروهای مسلح و نیروهای مردم در کنار هم هستیم.

    وی تصریح کرد: همان‌طور که در افتتاحیه مجلس یازدهم گفتم باید امسال را سال پیوند و پیروزی قرار بدهیم؛ یعنی همه با هم متحد باشیم. ما درباره این ویروس توانستیم تهدید را به فرصت تبدیل کنیم که یکی از این نکات، نزدیک شدن قوا، جناح‌ها و احزاب است. ما یک اتحاد ملی برای سلامت و زندگی را شاهد هستیم و این دستاوردی بزرگ است و نباید آن را از دست بدهیم. تجربه چندماه اخیر به ما می‌گوید اگر همه دست به دست هم دهیم، هم در برابر کرونا و هم مقابل تحریم به پیروزی می‌رسیم؛ ولی پیروزی نهایی در کنار ایستادگی با ماست.

    رئیس‌جمهور درباره مبتلایان به ویروس کویید19 خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم بگوییم کرونا فقط برای افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای است، حدود 12درصد افرادی که فوت کرده و یا در آی‌سی‌یو هستند نه مسّن‌اند و نه بیماری زمینه‌ای داشتند. از سوی دیگر جمعیت بزرگ ما که مبتلا می‌شوند و جان عزیزشان را از دست می‌دهند یا مسّن هستند و یا بیماری زمینه‌ای دارند؛ ما باید نسبت به این افراد حساس باشیم. در جایی که وارد پیک می‌شویم، اولین هشدار برای این افراد است.

    روحانی گفت: در برخی اماکن مقدس، مراعات خوب یا حتی عالی بوده و گزارش داده شد که در حرم حضرت عبدالعظیم(ع)، در قم و جمکران مراعات خیلی خوب بوده و همه اصول تا حدود 90 درصد رعایت شده است و در این زمینه از همه این عزیزان تشکر می‌کنیم؛ ولی در برخی اماکن شرایط مناسب نبوده است، در حرم رضوی که البته جمعیت بیشتر و با همه‌جا متفاوت است و باید کار بیشتری صورت بگیرد، گزارش‌ها به‌خصوص در زمینه ماسک و تشکیل نمازهای جماعت امیدوارکننده نبوده است؛ از تولیت محترم آستان قدس، استاندار و دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌خواهم که تلاش کنند که در آن استان وارد پیک نشویم.

    وی اظهار داشت: همه این گشایش‌ها مشروط به این است که همه باهم همکاری کنیم، حتی شاید در برخی مناطق مجبور شویم که محدودیت‌های هفته‌های اول فروردین را ایجاد کنیم؛ پس برای اینکه به آن مرحله نرسیم، این همکاری‌ها باید به خوبی ادامه یابد.

    رئیس‌جمهور به مصوبات جلسه امروز ستاد پرداخت و گفت: برای کسانی که در سه ماه اخیر مشمول بیکاری شدند و باید کمکی که به آنها داده شود، مصوب کردیم که این پرداخت‌ها انجام شود و برخی کسب‌و‌کارها که بیمه نبودند و به‌خاطر کرونا دچار مشکل شدند، هم مشمول کمک دریافت این کمک خواهند بود.

    روحانی ادامه داد: نمایشگاه‌های تخصصی بازگشایی می‌شوند، ولی به‌ این شرط که افراد ویژه و خاصی وارد شوند، نه اینکه به‌صورت عمومی باشد. تالارهای پذیرایی در مناطقی که وضعیت قرمز ندارد در چهارچوب مصوب می‌توانند فعالیت کنند و نباید بیش از 50درصد ظرفیتشان پذیرای افراد باشند. کتابخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها می‌توانند در چهارچوب دستورالعمل‌ها فعالیت خود را آغاز نمایند؛ ولی برخی امور مانند فعالیت‌های تابستانی و اردوها فعلاً ممنوع است تا ببینیم شرایط بعدی ما چگونه است.

    وی خاطرنشان کرد: در جلسه امروز گفته شد در استان‌هایی که در این روزها وضعیت قرمز در آن اعلام شده، اختیاراتی به استان‌ها داده شود که برخی محدودیت‌ها را اعمال کنند و بنا شد این‌گونه اختیارات فقط برای ایامی که در وضعیت قرمز هستند، اعمال شود. چهارچوب‌ها باید در جلسه پنج‌شنبه بررسی شود و برای هفته آینده در دستورکار جلسه روز شنبه آینده قرار گیرد. در مسئله زندان‌ها قبلاً تصویب کرده بودیم که مرخصی زندانیانی که حضور آنها در جامعه خطری برای مردم ایجاد نمی‌کند، تا پایان خرداد ادامه داشته باشد و می‌خواستیم برای تیرماه هم تصمیم بگیریم که هماهنگی‌ها انجام نشده بود و هفته بعد تصمیم خواهیم گرفت.

    رئیس‌جمهور در پایان گفت: امیدوارم همه ارکان کشور عزیز ما مسیر پیوند و پیروزی را انتخاب کنند و ما همچنان تا پایان بحران و برای همیشه بتوانیم ائتلاف ملی خود برای زندگی بهتر حفظ کنیم./تسنیم

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.