×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 16 خبر

سازمان امور دانشجویان - سال تحصیلی آینده دانشگاه‌ها زودتر از مهرماه آغاز می‌شود -

مجتبی صدیقی روز یکشنبه در نشست خبری که در سازمان امور دانشجویان برگزار شد به تشریح تمهیدات این سازمان برای سال تحصیلی جدید پرداخت و اظهار داشت: برنامه های مختلفی را برای سال تحصیلی آینده در وزارت علوم دنبال می کنیم که این امر با کمک معاونت آموزشی و پژوهشی در حال انجام است و باید تا پایان خردادماه پیشنهاد خود را به ستاد ملی مقابله با کرونا برای ترم آینده ارایه دهیم.
وی خاطرنشان کرد: اولویت در این برنامه ها آموزش حضوری در نیم سال تحصیلی جدید است و با توجه به شرایط کشور، تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و محدودیت ظرفیت خوابگاه ها به علت شیوع کرونا از ترکیب شیوع حضوری و غیرحضوری استفاده کنیم.
معاون وزیر علوم ادمه داد: اولویت ها برای دانشجویان ورودی قدیم و جدید جهت حضور در دانشگاه ها یا آموزش های غیرحضوری مشخص می شود. احتمال اینکه ترم تحصیلی زودتر از مهرماه شروع شود، وجود دارد و پس از تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام می شود.
صدیقی همچنین گفت: برای دانشجویان ورودی جدید با توجه به اعلام زمان نتایج کنکور سراسری در اواخر مهرماه، تصمیم گیری می شود.
وی درباره فصل امتحانات دانشجویان در نیم سال تحصیلی جاری یادآور شد: ریسک سلامت دانشجویان مانع از برگزاری امتحانات پایان ترم به شکل حضوری بود و بعد از پیگیری ها، روش مجازی و غیرحضوری برای برگزاری امتحانات در اولویت قرار گرفت و راه های مختلف برگزاری غیرحضوری آزمون ها به دانشگاه ها ابلاغ شده است.
رییس سازمان امور دانشجویان درباره تمهیدات دانشگاه ها برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا خاطرنشان کرد: ویروس کرونا باعث شد از ابتدای اسفند ۹۸ دانشگاه ها را وارد شرایط جدیدی کنیم و به دلیل حفظ سلامتی دانشگاهیان آموزش حضوری متوقف و آموزش مجازی جایگزین شد. در ابتدای کار تردید داشتیم که همه دانشگاه های کوچک و بزرگ خود را از جهت سخت افزاری و نرم افزاری تجهیز کنند.

بیش از ۹۰ درصد دروس تئوری در دانشگاه های دولتی مجازی ارایه شد

صدیقی افزود: اما همه دانشگاه ها تلاش خوبی انجام دادند به گونه ای که بیش از ۹۰ درصد دروس تئوری در دانشگاه های دولتی به شکل مجازی ارایه شد؛ دانشگاه آزاد اسلامی هم ۸۵ درصد دروس و موسسات غیردولتی ۷۵ درصد دروس را به شکل مجازی ارایه کردند.
وی یادآور شد: زیرساخت های اموزش های از راه دور به عنوان یک سرمایه برای دانشگاه ها شناخته شده است و می توانیم از این شیوه اموزش برای دانشجویان ایرانی و غیرایرانی استفاده کنیم. زیرساخت های آموزش مجازی افق تازه ای برای پسا کرونا در دانشگاه ها ایجاد کرده است.
وی تاکید کرد: مسیری که دانشجویان در آموزش مجازی دنبال کرده اند منطبق بر تجربه های جهانی است و دانشگاه های سایر کشورها همین مسیر را طی کردند؛ ۱۸۰ کشور دنیا بر اثر ابتلا به کرونا سیستم آموزشی شان تحت تاثیر قرار گرفتند.
رییس سازمان امور دانشجویان خاطرنشان کرد: بر اساس آمار یونسکو، یک و نیم میلیارد محصل تحت تاثیر محدودیت آموزش در دوران کرونا قرار گرفتند و همه سیستم مجازی را انتخاب کردند؛ حتی برخی از دانشگاه های خارجی از هم اکنون برای ترم های بعد تصمیم گیری کرده اند.
صدیقی به اقدامات این سازمان برای مقابله دانشگاه ها با شیوع ویروس کرونا اشاره و تصریح کرد: بیش از ۴۰۰ کانون همیار دانشجویی در حوزه سلامت روان و بیش از ۵۵ کانون در حوزه بهداشت فعال هستند که اعضای آن را دانشجویان تشکیل می دهند؛ ابتدا این دانشجویان آموزش دیدند و بعد با سایر دانشجویان که در خانه ها بودند ارتباط برقرار کردند.
وی افزود: همچنین از ظرفیت مرکز مشاوره برای ارتقای سلامت روان دانشجویان استفاده شد و در این مدت تجربیات موفق دانشگاه ها را بین آنها مبادله می کردیم؛ علاوه بر آن، کمپین بزرگ دانشجویی در خانه بمانیم، ایجاد کردیم که بیش از سه هزار اثر از دانشجویان دریافت شد.
معاون وزیر علوم تاکید کرد: در حوزه بهداشت سلامت و روان دانشجویان تزریق اعتبارات مالی داشتیم و رقم مناسبی بین دانشگاه ها توزیع شد، همچنین خدمات مددکاری برای دانشجویان به شکل مجازی و تلفنی انجام دادیم.
صدیقی همچنین از ابلاغ پروتکل جامع بهداشتی به دانشگاه ها خبر داد و اظهار داشت: این پروتکل جامع و کامل است که برای همه امور دانشجویی، آموزشی و بهداشتی دانشگاه ها استفاده می شود.
وی به تعویق بازپرداخت اقساط دانش آموختگان بدهکار اشاره کرد و گفت: دانشجویان از پرداخت اجاره بها در نیم سال دوم تحصیلی معاف شدند و مهلت ثبت نام برای دریافت انواع وام ها تمدید شد. اعتبارات وام شهریه ۱۰۰ درصد و اعتبارات وام تحصیلی هم ۵۰ درصد افزایش داده شد.
وی، یکی از مشکلات دانشگاه ها را تعیین تکلیف اقلام غذایی باقی مانده در انبارها و فریزرها عنوان کرد و افزود: این موضوع باید تعیین تکلیف می شد؛ دانشگاه ها با ستاد تنظیم بازار در استان خود هماهنگ کردند و اقلام را قبل از فاسد شدن برگرداندند که برای ترم آینده طلبکار شدند.

رییس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: حمایت از کارکنان خوابگاه ها و آشپزخانه ها که بیکار شده بودند یکی دیگر از نگرانی های دانشگاه ها بود که با هماهنگی های به عمل آمده آنان در سایر قراردادهای دانشگاه ها مشغول به کار شدند و دانشگاه ها با رعایت وضعیت قانونی سعی کردند که آنها بیکار نشوند.
صدیقی همچنین درباره وضعیت دانشجویان ساکن در خوابگاه های غیردولتی که اجاره بهای خود را پرداخت کرده بودند، گفت: بازگشت اجاره بهای خوابگاه، درخواست این دانشجویان بود که صندوق رفاه دانشجویان با دانشگاه ها برای شناسایی این دانشجویان و عودت اجاره بها در تماس است.
وی اظهار داشت: تاکنون ۱۳ هزار و ۵۰۰ دانشجوی ساکن در خوابگاه های غیردولتی شناسایی شدند که البته آمار آنها بیشتر از این تعداد است. اگر خوابگاه دار برای بازگشت پول مشکل دارد، صندوق رفاه به جای آنان مبلغ را به دانشجویان بر می گرداند.
معاون وزیر علوم تاکید کرد: اگر دانشجویان در خوابگا های دولتی و غیردولتی لوازم خود را جا گذاشته اند مراجعه کنند و وسایل شان را یا ببرند یا به انبار خوابگاه منتقل کنند.

بیش از ۱۶ هزار دانشجوی غیرایرانی به علت شیوع کرونا از کشور خارج شدند

رییس سازمان امور دانشجویان درباره جذب دانشجویان بین المللی هم اظهار داشت: بیش از ۶ میلیون دانشجوی بین المللی در کل دنیا مشغول به تحصیل هستند و این عدد نسبت به سال ۲۰۰۲ میلادی سه برابر شده است.
صدیقی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود جمعیت دانشجویان بین المللی در سال ۲۰۲۵ به هشت میلیون نفر برسد اما کرونا ممکن است همه این آمارها را تحت تاثیر قرار دهد و شاید همه به سمت جذب و آموزش های غیرحضوری پیش بروند.
وی ادامه داد: در ایران دو عامل در جذب دانشجوی خارجی موثر است، نخست عامل جغرافیای محیطی و دوم سلیقه؛ بیشتر دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در ایران، دانشجویان پیرامونی هستند و تعدادی هم سلیقه آنها ایجاب می کرد که در رشته هایی در دانشگاه های ایران تحصیل کنند.
معاون وزیر علوم همچنین گفت: بعد از شیوع کرونا سه رویکرد برای جذب دانشجویان غیرایرانی خواهیم داشت، نخست جذب به صورت حضوری است و تا جایی که امکان داشته باشد شیوه حضوری را ادامه می دهیم؛ دوم شیوه نیمه حضوری و حضوری به صورت تلفیقی است.
صدیقی خاطرنشان کرد: هم اکنون بیش از ۱۶ هزار دانشجوی غیرایرانی به علت شیوع کرونا از کشور خارج شدند که در صورت امکان از آنان خواسته می شود برای امتحانات به صورت حضوری به ایران بازگردند. رویکرد سوم جذب دانشجویان به صورت غیرحضوری است که نیازمند قوانین جدید هستیم که در این زمینه زیرساخت ها باید تقویت شود.
وی به برخی نکات منفی کرونا در ایران اشاره و خاطرنشان کرد: کرونا برای صندوق رفاه دانشجویان هم مشکلاتی ایجاد کرده است که کاهش درآمدهای صندوق است. به علت تعطیلی خوابگاه ها هیچ اجاره بهایی از دانشجویان دریافت نشد و در آمد این صندوق در این سه ماه به شدت تحت تاثیر قرار گرفت.
وی تاکید کرد: انتظار داریم بخشی از اعتبارات صندوق رفاه دانشجویان از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور برای ارایه خدمات به دانشجویان در بخش وام، خوابگاه ها و سلف سرویس ها ادامه یابد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.