×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 9 خبر

قرص برنج - مرگ ۹۱۹ نفر با قرص برنج در سال ۹۸/ گیلان در رده سوم -

به گزارش ایسنا، سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد:
در سال گذشته از کل تلفات مسمومیت با قرص برنج در کشور ۵۸۶ نفر مرد و ۳۳۳ نفر زن بودند این در حالی است که تعداد مردان فوت شده بر اثر مسمومیت با قرص برنج در سال ۱۳۹۷، ۵۱۵ و تعداد زنان ۳۱۰ نفر بود.

بر اساس این گزارش در این مدت استان‌های تهران با ۲۲۰، مازندران با ۱۲۲ و گیلان با ۸۵ فوتی بیشترین آمار مرگ ناشی از مسمومیت با قرص برنج را داشته اند. همچنین در سال ۱۳۹۸ آمار تلفات قرص برنج در بیش از نیمی از استان ها کمتر از ۲۰ نفر گزارش شده است.

قرص برنج هیچ پادزهری ندارد

با توجه به اینکه تاکنون مکانیسم دقیق بروز اثرات سمی فسفید آلومینیوم در انسان شناخته نشده است، هیچ پادزهر اختصاصی در درمان مسمومیت حاد با آن وجود ندارد و اقدامات درمانی تنها شامل اقدامات حمایتی ـ علامتی است. از لحاظ زمان بروز علائم و نشانه های بالینی نیز بعد از ۱۵-۱۰ دقیقه از مصرف خوراکی قرص فسفید آلومینیوم، علائم و نشانه های مسمومیت ظاهر می شوند و مرگ در مدت کمتر از ۶ ساعت ممکن است رخ دهد.

در صورت مسمومیت خوراکی، علائم تحریکی دستگاه گوارش شامل تهوع، استفراغ و دردهای شکمی می باشد. بیشتر مرگ و میرها در خلال ۱۲ تا ۲۴ ساعت اولیه مسمومیت اتفاق افتاده و معمولاً ناشی از ایست قلبی ـ تنفسی است و مرگ و میر بعد از ۲۴ ساعت اغلب ناشی از نارسایی کبدی و کلیوی است. علائم بالینی در این نوع مسمومیت، ناشی از درگیری سیستم قلبی ـ عروقی، گوارشی، عصبی و ریوی است.

ضرورت اعمال تدابیر سختگیرانه برای جلوگیری از توزیع قرص برنج

طبق آمارهای موجود متاسفانه در سال های اخیر (پنج سال گذشته) شاهد افزایش تلفات قرص برنج در کشور بودیم. به نحوی که این آمار از ۵۱۳ فوتی در سال ۱۳۹۴ به ۹۱۹ فوتی در سال گذشته افزایش یافته است. این روند افزایشی بدون شک نیازمند اعمال تدابیر ویژه و سختگیرانه تر برای جلوگیری از ورود غیرقانونی قرص برنج به کشور و ممنوعیت فروش آن و نیز اطلاع رسانی همه جانبه تر از سوی نهادهای مرتبط برای آگاهسازی عمومی از مخاطرات این آفت کش است.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.