پنج‌شنبه, 6 اردیبهشت 1403 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41433 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • آیا گلاب خاصیت ضدعفونی کننده دارد؟
    03 تیر 1399 - 14:09
    شناسه : 172819
    0

    در پی شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان، بسیاری از شهروندان برای کاهش احتمالا ابتلا به این ویروس ضدعفونی کردن دست ها و نیز سطوح محل تماس را در اولویت کارهای روزانه قرار دادند. در این بین برای برخی این سئوال پیش آمد که آیا محصولاتی چون گلاب نیز خاصیت ضدعفونی دارند؟

    پ
    پ

    - آیا گلاب خاصیت ضدعفونی کننده دارد؟ - خاصیت ضدعفونی

    دکتر حمید شریفی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان پیشتر با اشاره به اینکه  پیک اپیدمی ویروس کرونا بستگی به رفتار مردم دارد، گفت: اگر مردم اصول بهداشتی را رعایت کنند و کاهش تماس‌های اجتماعی را شاهد باشیم می‌توان گفت که پیک اپیدمی به سرعت پایان خواهد یافت، اما اگر مردم مسایل بهداشتی را رعایت نکرده و دید و بازدیدها، حضور در محافل عمومی از جمله بازارها و مراسمات را لغو نکنند، این مشکل ادامه دار  خواهد بود.

    ثابت نشده که سرکه و گلاب اثر ضدعفونی کننده  داشته باشد

    شریفی به صورت مشخص در مورد اینکه آیا گلاب خاصیت ضدعفونی دارد یا خیر گفته بود: در هیچ مقاله علمی ثابت نشده که سرکه و گلاب اثر ضدعفونی کننده برای این ویروس داشته باشند لذا بهتر است از محلول‌ وایتکس و الکل برای ضدعفونی کردن و گندزدایی سطوح استفاده شود.

    همچنین این اپیدمیولوژیست ادامه داد: محلول کلیندامایسین برای ضدعفونی‌کنند سطوح مناسب نیست زیرا این محلول ضد باکتری است و هیچ اثری روی ویروس کرونا ندارد و اصلا استفاده از این محلول برای ضدعفونی دست‌ها و سطوح توصیه نمی‌شود.

    گفتنی است پیشتر برخی رسانه ها مدعی شدند کلاهبرداران با ترکیب کردن آب و گلاب محلولی را تولید می کنند که به عنوان ضدعفونی کننده در بازار توزیع می شود؛ اتفاقی سودجویانه که دستگاه های نظارتی و مقام های قضایی در صورت مشاهده با آن برخورد می کنند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.