جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41365 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • راه‌های واقعاً موثر برای درمان و جلوگیری از ریزش مو
    29 مرداد 1399 - 16:51
    شناسه : 174717
    0

    در این مقاله می‌خواهیم به بررسی راه‌های واقعاً موثر برای درمان و جلوگیری از ریزش مو بپردازیم.

    پ
    پ

    hair mesotherapy - راه‌های واقعاً موثر برای درمان و جلوگیری از ریزش مو - جلوگیری از ریزش مو

    درمان یا جلوگیری از پیشرفت ریزش مو برای بسیاری از ما دغدغه است. تقاضای بالا برای درمان ریزش مو سبب شده که روش‌های موثر، غیرموثر و حتی مخرب زیادی وعده‌ی درمان این مشکل شایع را به ما بدهند. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی راه‌های واقعاً موثر برای درمان و جلوگیری از ریزش مو بپردازیم.

    پیش از این که به سراغ اصل مطلب برویم، باید مروری روی علت ریزش مو داشته باشیم. ریزش مو، طاسی یا آلوپسی می‌تواند دلایل متنوعی داشته باشد؛ از کمبود مواد معدنی و ویتامین‌ها گرفته تا ابتلا به بیماری‌های مزمن مثل لوپوس. در بین این دلایل، یکی از همه شایع‌تر است و آن هم ریزش موی ژنتیکی است. به این شکل ریزش مو در گذشته آلوپسی آندروژنی می‌گفتند و امروز در متون علمی از آن به عنوان ریزش مو با الگوی مردانه و زنانه یاد می‌شود. این که چه فرآیندهایی باعث ریزش موی ژنتیکی می‌شود، هنوز مشخص نیست. فقط می‌دانیم که مجموعه‌ای از علل ارثی، محیطی و هورمونی روی آن تاثیر می‌گذارند.

    hair loss diet 1 - راه‌های واقعاً موثر برای درمان و جلوگیری از ریزش مو - جلوگیری از ریزش مو

    درمان ریزش مو

    همانطور که گفتیم ریزش مو علل متنوعی دارد و درمان هر کدام هم مخصوص به خودش است. ما در این مقاله روی راه‌های درمان ریزش موی ژنتیکی تمرکز کرده‌ایم. هم به خاطر این که شیوه‌ی درمان سایر علل ریزش مو مفصل هستند و مقالات مختص به خودشان را می‌خواهند و هم به خاطر این که برخی از دلایل (مثل بیماری‌های زمینه‌ای) درمان‌های پیچیده‌ای دارند و باید تحت نظر پزشک باشند.

    اگر فکر می‌کنید که یک یا چند مورد از توصیفات زیر برای شما صادق هستند، بهترین کار مشورت با متخصص پوست و مو است:

    • موهای سرتان کم تراکم شده است
    • بعد از خواب مقدار زیادی مو روی بالش شما یافت می‌شود
    • چاه حمام بعد از استحمام مملو از مو است
    • تراکم برخی نقاط سرتان با نقاط دیگر فرق می‌کند

    پیدا کردن علت ریزش مو اولین قدم به سمت درمانی موثر است.

    راه های دارویی برای درمان ریزش مو

    معمولاً اولین اقدام برای درمان ریزش مو استفاده از داروها است. توجه داشته باشید که اثرگذاری و بازدهی درمان با مکمل‌های ویتامینی و داروهای گیاهی در بررسی‌های علمی به اثبات نرسیده است. بیشتر توصیه‌هایی که در این زمینه وجود دارد، حاصل تجربه‌ی شخصی افراد است که در مورد داروها چندان قابل اعتماد نیست.

    راه های دارویی موثر برای درمان ریزش مو با الگوی مردانه و زنانه یا همان ریزش موی ژنتیکی در آقایان شامل موارد زیر است:

    • داروی موضعی ماینوکسیدیل به شکل فوم و محلول در غلظت‌های ۲٪ و ۵٪ استفاده می‌شود. غلظت کمتر برای خانم‌ها و غلظت بیشتر برای آقایان مناسب است. ماینوکسیدیل در یک دوره‌ی مصرف چند ماهه، در بیش از ۷۰ درصد مصرف کنندگان ریزش مو را متوقف کرده و تراکم را بهبود می‌بخشد.
    • قرض خوراکی فیناستراید برای درمان ریزش موی آقایان کاربرد دارد. در یک دوره‌ی مصرف چند ماهه، فیناستراید می‌تواند در ۸۰ درصد از مصرف کنندگان ریزش مو را متوقف کرده و تراکم را بهبود ببخشد. معمولاً برای خانم‌ها از فیناستراید استفاده نمی‌شود مگر در موارد خاص.

    Minoxidil medicine - راه‌های واقعاً موثر برای درمان و جلوگیری از ریزش مو - جلوگیری از ریزش مو

    آیا از داروها استفاده کنیم؟

    همانطور که گفتیم، راه های دارویی درمان ریزش مو از اولین راهکارهای ما هستند و معمولاً اگر جواب ندادند به سراغ راهکارهای بعدی می‌رویم. شرایطی دیگری هست که امکان مصرف دارو را از شما سلب می‌کنند که در این صورت نیز باید به سراغ راه‌های دیگر رفت؛ مواردی مانند:

    • حساسیت یا واکنش ناخواسته به داروها که به ویژه در مورد ماینوکسیدیل مشاهده می‌شود.
    • فیناستراید و ماینوکسیدیل را باید روزانه مصرف کنید. اگر به هر دلیل ممکن است دوزهای دارو را مصرف نکنید، این راه های درمان ریزش مو مناسب شما نیستند.
    • اگر داروهای دیگری مصرف می‌کنید که با داروهای ضد ریزش مو تداخل دارند.

    قبل از مصرف دارو باید چه مواردی را بدانیم؟

    اول باید بدانید که اثر ضد ریزش ماینوکسیدیل و فیناستراید تا زمانی که آن‌ها را مصرف کنید، وجود دارد. معمولاً چند ماه بعد از قطع مصرف داروها، ریزش مو دوباره به حالت سابق باز می‌گردد. داروهای ذکر شده ایمن هستند و به ندرت باعث عوارض شدید می‌شوند. شایع‌ترین عارضه‌ی ماینوکسیدیل التهاب پوستی است. فیناستراید نیز در موارد نادر می‌تواند باعث اختلال در عملکرد جنسی شود.

    راه های کلینیکی درمان ریزش مو

    راه‌های کلینیکی به درمان‌هایی گفته می‌شود که تهاجمی‌تر هستند و باید در محیط مطب یا کلینیک انجام شوند. از جمله‌ی این روش‌ها می‌توان به روش‌های لیزری، PRP و مزوتراپی اشاره کرد که در بررسی‌های علمی مزوتراپی بسیار موثرتر از سایر روش‌ها نشان داده و به عنوان یکی از روش‌های درمانی پرطرفدار در دنیا محسوب می‌شود. لذا در بین راه های کلینیکی درمان ریزش مو، به معرفی مزوتراپی بسنده می‌کنیم.

    مزوتراپی چیست؟

    مزوتراپی روشی موضعی برای درمان ریزش مو است. در این روش با استفاده از ابزارهای مختلفی مثل مزوگان یا درمارولر مزوتراپی، سوراخ‌هایی بسیار ریز با عمق کم در پوست سر ایجاد می‌شود. سپس محلولی حاوی داروهای گیاهی و ضد ریزش، ویتامین‌ها، مواد مغذی و ترکیبات دیگری که در جلوگیری از ریزش مو و تحریک رشد موها موثرند، روی پوست سر قرار می‌گیرد تا جذب سوراخ‌های ایجاد شده روی پوست شود. در واقع به کمک مزوتراپی می‌توانیم داروها را به لایه‌ی میانی پوست (مزودرم) برسانیم. جایی که بیشترین اثر درمانی خود را روی ریزش مو خواهند گذاشت.

    hair mesotheapy - راه‌های واقعاً موثر برای درمان و جلوگیری از ریزش مو - جلوگیری از ریزش مو

    آیا مزوتراپی کنیم؟

    اگر داروهای ضد ریزش اثر بخش نبودند، مزوتراپی قدم بعدی است. مطالعات علمی و تجربه‌ی درمانی ما در کلینیک خانه سفید نشان داده که مزوتراپی هم جایگزین مناسبی برای دارو درمانی است و هم می‌تواند به عنوان درمان مکمل نتیجه‌ی دارو درمانی را بهبود بخشد. اثرگذاری بالا و بدون عارضه بودن مزوتراپی سبب شده که یکی بهترین از راه های درمانی ریزش مو باشد.

    قبل از مزوتراپی چه مواردی را باید بدانیم؟

    مهم‌ترین نکته‌ای که باید مد نظر داشته باشید، انتخاب یک کلینیک معتبر و مناسب برای مزوتراپی است. ترکیب داروهای استفاده شده در این روش درمانی و همچنین مهارت کادر درمانی در اجرای مزوتراپی اهمیت زیادی در اثرگذاری این روش دارند. در کلینیک خانه سفید همواره از بهترین ترکیبات درمانی و ماهرترین متخصصین برای مزوتراپی استفاده کرده‌ایم و موفق شده‌ایم تا رضایت حداکثری مراجعین را جلب کنیم. از موارد مهم دیگر قبل از انجام درمان هزینه مزوتراپی می باشد که ما در کلینیک خانه سفید با تخفیف ویژه برای شما انجام خواهیم داد.

    اگر درمان‌ها جواب ندادند…

    دارو درمانی و مزوتراپی در بیش از ۹۰ درصد بیماران جواب می‌دهند و اگر جواب نگرفتید، می‌توانید به سراغ موثرترین و تنها راه درمان قطعی ریزش مو، یعنی کاشت مو بروید. برای کاشت مو باید ریزش موی شما متوقف شده باشد یا به یک تعادل نسبی رسیده باشد. برای همین مراجعین جوان‌تر و کسانی که ریزش مویشان به تازگی شروع شده، باید تا زمان پایدار شدن شرایط ریزش مو، از دارو درمانی و مزوتراپی استفاده کنند.

    منبع : www.whcl.ir

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.