×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

چشم - قرمزی چشم و خطراتی که تهدیدتان می کند! - قرمزی چشم

مجله قرمز/ چشمان قرمز، ملتهب و خارش دار چیزی نیست که به آسانی از کنار آن رد شوید. برای اینکه بدانید چگونه باید قرمزی چشم را رفع کرد ابتدا باید علت آن را بدانید. اصطلاح قرمزی چشم در مورد چشمان قرمز و پر خون بکار برده می شود.

چشم های خونی معمولا بدون درد هستند و وقتی دچار این وضعیت می شوند که عروق خونی نزدیک سطح چشم بزرگ و گشاد شوند. بعضی از مشکلات هم می تواند موجب التهاب و تحریک چشم ها شود بنابراین ممکن است به دنبال درمان این عارضه باشید.

خشکی چشم

خشکی چشم یکی از شایعترین علل چشمان قرمز و خونی است. وقتی چشم ها خشک هستند، تحریک و ملتهب می شود که موجب قرمزی می شود. اسوِتلانا فیشر متخصص چشم در غرب هالیوود می گوید که اگر چه خشکی چشم ها اغلب بخاطر خشکی آب و هوا است، اما ممکن است به علت نگاه کردن طولانی مدت به صفحه نمایش رایانه هم رخ بدهد. فیشر توصیه می کند که از قطره های اشک مصنوعی برای کمک به درمان خشکی چشم استفاده کنید. شما هچنین می توانید روش های درمان خانگی خشکی و قرمزی چشم را انجام دهید.

آلرژی

بسیاری از مردم نمی دانند که حیوانات خانگی شان موجب قرمز شدن چشم می شود. به گفته دکتر فیشر تیمار کردن مرتب آن ها و کوتاه کردن موهایشان باعث جلوگیری از خارش و ملتهب شدن چشم می شود. حساسیت های فصلی و حساسیت به گرد و غبار هم می تواند موجب قرمزی چشم شود. همیشه خانه را تمیز نگه دارید بخصوص در فصولی که میزان گرده ها در هوا خیلی زیاد است. ترفند دیگری که فیشر توصیه می کند تغییر دادن کفپوش های کرکی به کفپوش چوبی است. آلرژی ها به جز التهاب موجب آبریزش چشم ها می شوند. برای کاهش این عارضه، سعی کنید که کمپرس سرد را چند بار در روز یا قطره های چشم را بخصوص برای آلرژی استفاده کنید.

بعضی از دارو ها موجب قرمزی چشم می شوند

بسیاری از دارو هایی که افراد در طول روز مصرف می کنند می توانند موجب قرمزی چشم شوند. آنتی هیستامین، دارو های خواب، دارو های ضد اضطراب و بعضی از ضد ددر ها همانند ایبوپروفن موجب خشکی و قرمزی چشم بوسیله کاهش جریان خون به بافت داخل و اطراف چشم می شوند. از قطره های اشک مصنوعی برای کمک به رفع خشکی چشم استفاده کنید.

یائسگی

فیشر می گوید که زنان مسن تر بیشتر مستعد خشکی و قرمزی چشم به دلیل یائسگی هستند. تغییر در میزان و عدم تعادل هورمون ها موجب خشکی چشم ها می شود که منجر به قرمزی می شود. فیشر به استفاده از روان کننده های چشم، قطره های اشک مصنوعی یا کمپرس گرم توصیه می کند.

قرمزی چشم به علت خواب ناکافی

چشم ها باید به هنگام شب دوباره شارژ شوند. اگر کمتر از 7 تا 8 ساعت در هر شب بخوابید می تواند موجب قرمزی چشم شود. برای یک درمان موقت می توانید از قطره های مرطوب کننده چشم استفاده کنید. اما در طولانی مدت برای بهبود کیفیت خواب، به تعادل رساندن زمان بندی خواب و کنار گذاشتن صفحه های نمایش حداقل یک ساعت و نیم قبل از رفتن به رختخواب، مفید خواهد بود.

لنز های تماسی

کنتاکت لنز ها می توانند موجب خشکی و قرمزی و خارش چشم شوند، چون مرتبا در تماس با چشم ها هستند و همچنین لنز های تماسی موجب خشکی چشم می شوند. وجود هر چیزی روی چشم به طور مرتب می تواند موجب تحریک شود. اگر متوجه شدید که به دلیل تحریک چشم ها نمی توانید به مدت طولانی لنز استفاده کنید بهتر است با پزشکتان در مورد عوض کردن آن ها صحبت کنید.

قرمزی چشم ناشی از عفونت

عفونت های ویروسی و باکتریایی در چشم بسیار شایع هستند بخصوص اگر با بچه زندگی می کنید یا از لنز تماسی استفاده می کنید. ورم ملتحمه یا چشم صورتی شایعترین علت عفونت است. دکتر فیشر می گوید اگر متوجه خروج هر نوع ترشحی از چشم شده اید، درد چشم دارید، بینایی یا حساسیت تان کم شده، احتمالا ورم ملتحمه دارید و باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

نوشیدن الکل

نوشیدن زیاد الکل موجب می شود عروق خونی شل شوند که باعث می شود چشم های شما قرمز به نظر برسند. برای کاهش قرمزی، سعی کنید نوشیدنی الکل را کنار بگذارید و یک قطره سفید کننده چشم از جمله قطره وایزین استفاده کنید. این کار عروق خون را تنگ می کند و قرمزی چشم را رفع خواهد کرد. از استفاده از قطره وایزین و سایر منقبض کننده های عروق خودداری کنید، چون این کار باعث برگشت قرمزی چشم شده که حتی بدتر از چیزی می شود که از ابتدا بوده.

ترکیدن عروق خونی

مویرگ ها به هنگامی که فشار یا نیروی زیادی بر چشم ها وارد شود، می ترکند. شما به هنگامی که رگ های چشمتان بترکند یا فقط دچار قرمزی موقت شوند، متوجه تفاوت بشوید، چون ترکیدن رگ ها تنها در یک چشم ظاهر می شود. اگر این اتفاق افتاد فورا به چشم پزشک مراجعه کنید.

بلفاریت

بلفاریت موجب التهاب پلک و مژه ها می شود و ممکن است به علت بهداشت نامناسب پلک ایجاد شود. غدد روغنی پلک، واکنش های آلرژیک، عفونت های باکتریایی یا انگل روی پلک ها نیز شایعترین علل بلفاریت هستند. اگر بلفاریت دارید ممکن است متوجه احساس سوزش یا وجود شن در چشمها، اشک ریزش بیش از اندازه، خارش، قرمزی و ورم پلکها، خشکی چشم یا پوسته ای شدن پلک ها شوید. این عارضه مسری نیست و معمولا موجب صدمه دائمی به بینایی نمی شود.

برای برطرف کردن علائم و درمان آن بهداشت مناسب پلک، خیلی مهم است از جمله تمیز کردن مرتب مژه ها و ابرو ها و پوست پلک. اگر متوجه شدید که این کار کمکی نمی کند برای دریافت درمان دارویی به پزشک مراجعه کنید.

اووتیت

اووتیت التهاب عنبیه چشم است که می تواند موجب قرمزی، درد، تاری دید، مگس پران و حساسیت به چشم شود. علائم این عارضه ممکن است ناگهانی رخ دهد و به سرعت بدتر شوند. اووتیت را به خاطر اختلالات دیگر از جمله آب سیاه اووتیت یا شبکیه و زخم مشیمیه، که در صورت ماندگاری ایجاد می شوند، باید به سرعت درمان کرد. پزشکتان احتمالا یک نوع از دارو های استروئیدی را تجویز می کند تا به کاهش التهاب کمک کند. اگر وی قادر به تعیین علت زمینه ای اووتیت باشد، درمان آن در دستور کار خواهد بود.

استفاده مرتب از قطره چشم

آیا به هنگام برخاستن از خواب بلافاصله قطره چشم استفاده می کنید؟ جالب است بدانید که استفاده مرتب از قطره های رفع قرمزی چشم می توانند واقعا ظاهر چشم ها را حتی قرمزتر کنند. استفاده مزمن از این قطره ها می تواند موجب گشاد شدن عروق خونی چشم شده که موجب می شوند چشم ها حتی ظاهری قرمزتر داشته باشند. قبل از استفاده از هر نوع قطره چشمی بهتر است ابتدا با چشم پزشکتان مشورت کنید تا علت قرمزی چشمان شما را مشخص کند.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد

اکثر علل قرمزی لزوما نیازمند درمان فوری نیستند. اگر دچار قرمزی چشم هستید، در صورتی که موارد زیر را هم دارید باید به پزشک مراجعه کنید:

علائم بیش از 1 هفته طول بکشد.

تغییراتی در دید شما ایجاد می شود.

احساس درد در چشم.

نسبت به نور حساس می شوید.

یک یا هر دو چشم، ترشحات دارد.

دارو های رقیق کننده خون همانند هپارین یا وارفارین مصرف می کنید.

حتی با فرض اینکه اکثر علل قرمزی چشم شدید نیستند در موارد زیر باید به دنبال درمان باشید:

چشمتان پس از ضربه یا زخم قرمز شده است.

سردرد و تاری دید دارید.

شروع به دیدن حلقه های سفید، هاله یا نور می کنید.

دچار تهوع یا استفراغ می شوید.

چگونه می توان علائم قرمزی چشم را درمان کرد؟

اگر قرمزی چشم به علت مشکلات سلامتی از جمله ورم ملتحمه یا بلفاریت باشد می توانید علائم را در خانه درمان کنید. کمپرس گرم روی چشم می تواند به کاهش علائم این بیماری ها کمک کند. همچنین مرتبا دستانتان را بشویید و استفاده از لنز های طبی و آرایشی را کنار بگذارید و از تماس با چشم ها خودداری کنید. اگر قرمزی شم همراه با درد یا تغییراتی در بینایی باشد برای درمان باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک از شما در مورد علائم، وضعیت اخیر سلامتی و مشکلاتی که ممکن است موجب تحریک چشم ها شود، سوالاتی بپرسد. پزشک همچنین ممکن است چشم ها را معاینه کند و از محلول نمکی برای شستن هر گونه ماده تحریک کننده در چشم، استفاده کند.

بسته به نوع تشخیص، پزشک درمانی را تجویز می کند که به از بین بردن علائم کمک می کند. این احتمالا شامل آنتی بیوتیک ها، قطره های چشمی و مراقبت های خانگی شرح داده شده در بالا است. در بعضی موراد که چشم ها خیلی تحریک شده باشند، پزشکتان به شما پیشنهاد می کند که چشم بند بگذارید تا نور به آن نخورد و به درمان چشم کمک کند.

اختلالات ناشی از قرمزی چشم چه هستند

اکثر علل قرمزی چشم منجر به مشکلات جدی نمی شوند. اگر عفونتی دارید که موجب تغییر در دید می شود این ممکن است بر قابلیت انجام وظایف عادی همانند آشپزی یا رانندگی اثر بگذارد. اختلالات بینایی در این نواحی می تواند منجر به زخم تصادفی شود. عفونت هایی که درمان نشده اند ممکن است منجر به صدمه دائم به چشم شوند. اگر قرمزی چشم در عرض 2 روز از بین نرود، باید با پزشک تماس بگیرید.

چگونه می توان از قرمزی چشم پیشگیری کرد؟

اکثر علل قرمزی چشم را می توان با استفاده از بهداشت مناسب و اجتناب از تحریک کننده هایی که می توانند موجب قرمزی چشم شوند، پیشگیری کرد. ترفند های زیر را برای پیشگیری از قرمزی چشم می توان انجام داد:

اگر دست ها در تماس با فردی دارای عفونتی چشمی بودند، آن ها را بشویید.

ارایش چشم تان را هر روز پاک کنید.

لنز های تماسی را بیش از زمان گفته شده، استفاده نکنید.

لنز های تماسی را به طور منظم تمیز کنید.

از فعالیت هایی که می توانند موجب فشار روی چشم شوند، اجتناب کنید.

از موادی که ممکن است موجب شود چشم ها تحریک شوند، اجتناب کنید.

اگر چشمتان آلوده شد، بلافاصله آن را با شامپوی چشم یا آب بشویید.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.