×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

نژاد 1 01 - تأملی بر ماجرای قمه کشی در بیمارستان پورسینا -

به عنوان یکی از اهالی گیلان از دیدن صحنه نمایش عده‌ای جوان (که به قطع و یقین در صورت وجود فرصت‌های انسانی، عنوان اراذل و اوباش را یدک نمی‌کشیدند) در شهر و تنبیه بدنی آن‌ها در وضعیت استیصال، خجل شدم اما امید دارم که شهر، استان و کشور ما محل نمایش صحنه‌هایی باشد که نتیجه آن عشق، محبت و نوعدوستی است.

 

 دکتر محمدرضا نظری نژاد*

* حقوقدان

t3 1601632711 4499995 - تأملی بر ماجرای قمه کشی در بیمارستان پورسینا -
در جامعه‌ای با ساختارها وسیاست‌های به‌سامان، نرخ جرم و خشونت، پدیده‌ای بغرنج نیست. از آن رو که برابر آموزه‌های جرم شناسی، ارتکاب جرم، پاسخی به یک نیاز و واکنشی به یک نقص و فقدان است. با رفع نیازهای انسانی و از سوی دیگر آموزش زندگی انسانی، مدنی و مهرورزانه، دلیلی بر در پیش نگرفتن زندگی متمدنانه وجود ندارد.
رشت، با آن سابقه فرهنگی و تاریخی درخشان، شاهد خشونت عریان و علنی عده‌ای، در مکانی بود که اقتضای جوانمردی و مردانگی، پرهیز از تنش، درگیری و منازعه در آن مکان جهت رعایت حال ناتوانان است. به رغم آن‌که سیر و روند کلی جوامع، توسعه و پیشرفت اعمال و رفتارهای اخلاقیست و از همین رو جوامع جدید را نسبت به گذشته، اخلاقی تر محسوب می کنند، با کمال تاسف شاهد نوعی واپس‌گرایی در صحنه روابط اجتماعی هستیم که سخت نیازمند آسیب شناسی و شناسایی کمبودها و فقدان‌ها‌ست. آسیب‌شناسی خلاءها، نافی واکنش قانونمند نظام حقوقی و انتظامی به اقدامات خلاف قانون هنجارشکنان و خشونت‌پیشگان نیست.

رفتار قانونمند و توام با حفظ کرامت انسانی از یک‌ سو، متجاهرین را متنبه و از سوی دیگر جامعه جریحه‌دار شده را تشفی می‌دهد. در زمانه‌ای که با درپیش گرفتن آموزه‌های عدالت ترمیمی، بیش از هر زمان دیگر سعی در بهبود و بازسازی روابط گسیخته وجود دارد و تلاش می‌‌شود با در پیش گرفتن سیاست‌های مبتنی بر رحمت و شفقت، زمینه پذیرش اجتماعی بزهکاران و بازگشت آن‌ها به جامعه فراهم شود، نادیده گرفتن قوانین موجود و درشهر گردانیدن عده‌ای با عنوان اراذل و اوباش و بی‌توجهی به کرامت و حرمت انسانی آن‌ها به هر بهانه و توجیهی (از جمله بازدارندگی) مردود است. به عنوان یکی از اهالی گیلان از دیدن صحنه نمایش عده‌ای جوان (که به قطع و یقین در صورت وجود فرصت‌های انسانی، عنوان اراذل و اوباش را یدک نمی‌کشیدند) در شهر و تنبیه بدنی آن‌ها در وضعیت استیصال، خجل شدم اما امید دارم که شهر، استان و کشور ما محل نمایش صحنه‌هایی باشد که نتیجه آن عشق، محبت و نوعدوستی است. از یاد نبریم که بی‌توجهی به کرامت انسانی متهمین، القای ذهنیت بی‌توجهی به کرامت انسان‌ها به طور کلی است و هیچ توجیهی این ذهنیت را پاک نخواهد کرد، بنابراین خوراک رسانه‌ای بدخواهان را فراهم نکنیم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.