×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

t3 1602566397 166627 - برای افزایش انرژی و تمرکز در پاییز از این گیاهان مصرف کنید -

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از Health Line یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید با شروع فصل پاییز انجام بگیرد، تلاش برای افزایش انرژی و تمرکز است. خوش‌بختانه همه ما با استفاده از گیاهان زیر می‌توانیم به افزایش انرژی و تقویت تمرکز خودمان کمک کنیم. این گیاهان عبارتند از:

جینسنگ 

جینسنگ از محبوب‌ترین و مشهورترین گیاهان خوراکی است که به‌خاطر خاصیت انرژی‌زا و نیروبخش خاصش شهرت زیادی دارد. مطالعات مختلفی نشان داده‌اند که مصرف جینسنگ با تقویت عملکرد مغزی همراه است و درنتیجه می‌توان از این گیاه برای بهبود عملکرد‌های ورزشی و عملکردهای ذهنی استفاده کرد. جینسنگ حاوی ترکیباتی مانند جینسنوزیدها، الئوتروزیدها و سیووجیانوزیدها است که نقش اصلی را در اثربخشی انرژی‌زا و بهبوددهنده این گیاه ایفا می‌سازند. تاکنون در مطالعات متعددی معلوم شده است که مصرف مکمل جینسنگ با بهبود عملکرد بدنی در افراد فعال و کم‌تحرک یا بی‌تحرک همراه می‌شود و حتی خاصیت ضدخستگی و افزایش‌دهنده هوشیاری ذهنی دارد. البته کسانی که از داروهای مختص درمان بیماری دیابت، افسردگی یا بیماری‌های قلبی استفاده می‌کنند نباید بدون مشورت پزشک سراغ مکمل‌های جینسنگ بروند.

مریم‌گلی 

یافته‌های تحقیقاتی نشان داده‌اند که مصرف مریم‌گلی توسط بزرگسالان می‌تواند اثرات مثبتی برای تقویت قوای شناختی داشته باشد. ترکیبات گیاهی خاصی مانند لوتئولین، اسید رزمارینیک، کامفور، کوئرستین و آپیژنین در گیاه مریم‌گلی وجود دارند که نقش مهمی در خاصیت دارویی این گیاه ایفا می‌کنند. چندین مورد از مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از مریم‌گلی در قالب مکمل می‌تواند به بهبود خلق‌وخو، افزایش سطح هوشیاری، تقویت حافظه و عملکرد بهتر در یادآوری کلمات در بزرگسالان و سالمندان شود.

نعناع 

استنشاق رایحه دلپذیر عصاره نعناع که ترکیبی از نعناع دشتی و نعناع آبی را در خود داشته باشد، می‌تواند به تقویت انرژی، خلق‌وخو، عملکردهای ورزشی و همچنین افزایش سطح هوشیاری کمک کند. مطالعات مختلفی هم نشان داده‌اند که اسنتشاق عصاره نعناع با کاهش خستگی و تقویت حافظه و انرژی ارتباط دارد. البته با این‌که عصاره نعناع در گروه ترکیبات ایمن و بی‌خطر قرار می‌گیرد اما هرگز نباید این عصاره را بدون مشورت پزشک به‌صورت خوراکی مصرف کنید. در واقع، زیاده‌روی در دریافت عصاره نعناع یا استفاده از آن توسط افرادی که شرایط مناسبی برای دریافتش ندارند، می‌تواند باعث مسمومیت شود.

رزماری 

آرومای خاص عصاره رزماری مانند عصاره نعناع می‌تواند به بهبود عملکرد شناختی کمک کند. ترکیبات خاصی به‌نام ترپن‌ها در عصاره رزماری وجود دارند که پس از استنشاق این عصاره وارد جریان خون می‌شوند و درنتیجه مستقیما روی مغز اثر می‌گذارند. مطالعات گوناگونی نشان داده‌اند که تنفس در هوای آغشته به عصاره رزماری به تقویت عملکردهای شناختی، خصوصا عملکردهای مرتبط با سرعت و دقت، منتهی می‌شود. حتی بعضی از مطالعات حاکی از آن هستند که مصرف ۲۵۰ میلی‌لیتر آب حاوی مقدار کمی از عصاره رزماری به بهبودی در عملکردهای شناختی مرتبط با کارهای رایانه‌ای منجر می‌شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.