×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

IMG 20201018 100130 592 - عصر حاضر «عصر مشارکت» -

حبیب رمضانی

مدیریت مناطق روستایی و حل مشکلات آن به یک اقدام هماهنگ چند سویه نیاز دارد از آنجا که کلیه بازیگران اصلی مناطق روستایی را دولت، سازمانها، شوراها و مردم در جوامع روستایی تشکیل میشوند‌.
در فرایند مدیریت روستا مشارکت مردم را باید به عنوان یک امر ضروری برای دستیابی به اهداف توسعه روستا در نظر داشت. اهمیت جلب مشارکت مردمی در توسعه کشورها بر کسی پوشیده نیست و آنقدر این مهم حیاتی است که صاحبنظران عصر حاضر را “عصر مشارکت”نامیده اند.
مشارکت یک نیاز سرشتی و یکی از ویژگیهای طبیعت بشری است و انسان بر پایه آفرینش خود نیاز به تعلق و پیوند با دیگران دارد زیرا خو و خصلت اجتماعی بودن در وی نهفته است پس می توان ادعا کرد مشارکت به عنوان کلید اصلی توسعه و مدیریت برنامه های روستایی شناخته شده و تحقق آن در عمل نیازمند توافق عمومی در تصمیم گیری ها و از منظر شناختی مبتنی در بینش درونی شده یکی از ارکان حقوق شهروندی دال بر احساس مسئولیت پذیری آحاد مردم نسبت به فعل و انفعالات و میزان تاثیرگذاری یکایک روستانشینان بر این رخدادها است.
علی رقم خدمات گسترده که از سوی دولت ها در روستاها صورت گرفته هنوز فاصله بین واقعیت های موجود و اهداف توسعه بسیار زیاد است ، مسائل و مشکلاتی در جوامع روستایی وجود دارد که از سر راه برداشتن آن مضایق نیازمند مشارکت حداکثری مردم در قالب نهادهای مدنی ،سازمانهای مردم محور و احساس تعلق بیش از پیش در مدیریت اجرایی روستاها است.
با توجه به اهمیت جامعه روستایی در سیستم تولید محصولات کشاورزی و دامی و . . . ضرورت های انکار ناپذیری ما را وا می دارد تا در چارچوب توسعه ملی به مقوله روستا و توسعه روستایی عمیق تر بیاندیشیم چرا که تامین مواد غذایی و خودکفایی نسبی جز از طریق تحول روستاها میسر نیست. این تحول باید افزون بر افزایش درآمد روستائیان بهره مندی از خدمات و شرایط مناسب زندگی را نیز برای آنها فراهم آورد که این مهم تنها با اعمال مدیریت کارآمد در شیوه مشارکتی امکان پذیر است.
دهیاران و شوراهای اسلامی روستا را می توان به عنوان نهادهای مشارکتی نام برد یکی از نهادهایی که مدیریت منطقه ای و محلی را پُر رنگ تر مورد توجه قرار داده است دهیاران مدیران اجرایی محلی که توسط نهاد انتخابی مردم تحت عنوان شوراها منصوب شده اند که با اهتمام دولت و مشارکت و یاری مستقیم مردم می توانند در این مسیر گامهای شایسته ای بردارند.
دهیاری ها تشکیلات عمومی غیردولتی هستند که اداره امور محلی را با نظارت مستقیم شوراهای اسلامی به منصه ظهور می رسانند و در عرصه امور عمومی ، خدماتی و عمرانی دارای وظایف مشخص می باشند.
با تاسیس دهیاری ها علاوه بر شورای روستا به عنوان قانون گذاران و تصویب کنندگان برنامه های عمرانی و… روستایی مدیریت امور اجرایی محل بر عهده دهیار نهاده شود تا در یک ارتباط دوسویه دولت _ملت تحت نظارت شورای روستا که از سوی مردم منتخب شده است با توان عزل و نصب دهیار و تنظیم بودجه سالیانه و تصویب مصوبات مختلف به اداره بهتر روستا اهتمام شود.
با لحاظ موارد طرح شده میتوان به این نتیجه رسید که مشارکت مردم از طریق حضور در عرصه انتخابات شوراها بعنوان داوطلب و حضور حداکثری پای صندوق های رای با هدف انتخاب افراد اصلح چقدر میتواند در بالندگی روستاها موثر و نقش بسزایی در برداشتن قدمهای استوارتر به سوی توسعه روستاها باشد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.