چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41433 تعداد نوشته های امروز : 14 تعداد دیدگاهها : 2372×

• ناسا تصویری از نور آبی رنگ عجیب از ماه را در اروپا به نمایش گذاشت
    02 آذر 1399 - 18:46
    شناسه : 177860

به تازگی آژانس فضایی آمریکا جدیدترین تصویر قمر اروپا (Europa) را در نور آبی عجیب و جالب‌توجهی منتشر کرده است. گفته شده که این عکس قسمت پشتی قمر که رو به خورشید نیست را نشان می‌دهد و نور آبی رنگ هم تشعشعاتی هستند که سیاره مشتری میزبان این قمر، به جرم آسمانی مورد نظر وارد می‌کند.

آبی رنگ عجیب از ماه - ناسا تصویری از نور آبی رنگ عجیب از ماه را در اروپا به نمایش گذاشت - نور آبی

دانشمندان ناسا می‌گویند که قمر اروپا مقدار زیادی از تشعشعات ساطع شده از مشتری را به خود جذب می‌کند و سطح آن هم یخ زده است. این یخ که به همراه مقدار فراوانی نمک تشعشعات را به خود می‌گیرد، امواج مورد نظر را به صورت نور مرئی به فضا پس می‌دهد. عکس تازه منتشر شده هم به ما نشان می‌دهد که چنین بازتابی از امواج مشتری به چه شکل خواهند بود.

محققان برای تهیه این تصویر ترکیبات مختلف یخ و نمک را در نظر گرفته‌اند و گفته شده که هر ترکیب مجزا، به شکلی ویژه تشعشعات را بازتاب می‌کند. فرد بیتمن (Fred Bateman)، نویسنده تحقیق منتشر شده در رابطه با تازه‌ترین تصویر قمر اروپا می‌گوید که مشاهده رفتار محلول غلیظ سدیم کلرید به هنگام قرار گرفتن در معرض تشعشعات مسیر کلی تحقیقات او و همکارانش را تغییر داد.

در واقع این محلول مقدار بسیار کمی از امواج دریافتی خود را پس می‌دهد و این موضوع ثابت می‌کند که قمر اروپا سیاره مشتری بسیار با ماه ما فرق داشته و وضعیت جذب و دریافت تشعشعات روی این جرم آسمانی هم با قمر زمین متفاوت است. این تفاوت به شکل بازتابی دائمی پدیدار می‌شود که حتی در قسمت شب قمر مورد نظر هم وجود دارد.

اروپا یکی از جالب‌توجه‌ترین اجرام آسمانی منظومه شمسی بوده که از مدت‌ها پیش توجه دانشمندان زمینی را به خود جلب کرده است. در سال‌های آینده، ناسا قصد دارد تا در ماموریتی به نام اروپا کلیپر (Europa Clipper)، فضاپیمایی را به سمت سیاره مشتری بفرستد که با پرواز نزدیک از کنار این جرم آسمانی، تصاویر ارزشمندی را از آن تهیه خواهد کرد.

از همین حالا دانشمندان از خود می‌پرسند که آیا تجهیزات سوار شده روی فضاپیمای مورد نظر قادر خواهد بود تا تشعشعات نمایش داده شده در تازه‌ترین تصویر قمر اروپا را ثبت کند یا خیر؟ با این حال به نظر می‌رسد که باید تا عملی شدن ماموریت مورد نظر که فضاپیمای آن به دور سیاره مشتری هم گردش می‌کند، منتظر بمانیم.