×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر

کرونا - کشف نقطه ضعف جدیدی در کروناویروس برای از بین بردن آن -

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود دریافتند پروتئینی که به محافظت از ماده ژنتیکی کروناویروس کمک می‌کند، می‌تواند نقطه ضعفی برای از بین بردن آن باشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از مجله Cell، پروتئینی که به نظر می‌رسد برای تکثیر و گسترش کووید-۱۹ لازم باشد، یک ضعف بالقوه به شمار می‌رود که درمان‌های آینده می‌توانند آن را هدف قرار دهند.

پژوهشگران بر این باورند که این مولکول که با نام “پروتئین تراپوسته‌ای ۴۱ ب” (TMEM41B) شناخته می‌شود، می‌تواند به شکل‌گیری غشای چربی بیرونی که به محافظت از ماده ژنتیکی ویروس هنگام تکثیر آن می‌پردازد، کمک کند.

پژوهش جدیدی که در “دانشگاه نیویورک” (NYU) انجام شده است، نشان می‌دهد که TMEM41B، برای تکثیر کروناویروس ضروری است.

پژوهشگران در مجموعه‌ای از آزمایش‌ها، نحوه تولید مثل کروناویروس در سلول‌های آلوده را با فرآیندهای مشابه آن در انواع کشنده “فلاوی‌ویروس‌ها” (Flavivirus) از جمله آن دسته از ویروس‌ها که به بروز تب زرد، ویروس نیل غربی و ویروس زیکا منجر می‌شوند، مقایسه کردند. آنها همچنین نحوه تولید مثل کروناویروس را در سلول‌های آلوده، با سه نوع فصلی آن که به بروز سرماخوردگی منجر می‌شوند، مقایسه کردند.

“جان پواریر” (John Poirier)، از پژوهشگران این پروژه گفت: پژوهش ما، نخستین شواهد را در مورد TMEM41B به عنوان یک عامل اصلی در ایجاد عفونت ناشی از فلاوی‌ویروس‌ها و به ویژه کروناویروس ارائه می‌دهد.

وی افزود: نخستین گام مهم برای مقابله با یک بیماری جدید مانند کووید-۱۹، نقشه‌برداری از چشم‌انداز مولکولی است تا اهداف احتمالی در مقابله با آن مشخص شوند. مقایسه یک ویروس‌ تازه کشف شده با دیگر ویروس‌های شناخته شده،می‌تواند ما را به کشف آسیب‌پذیری‌های احتمالی ویروس برای استفاده در درمان‌های آینده امیدوار کند.

پواریر ادامه داد: اگرچه TMEM41B در حال حاضر برای متوقف کردن کروناویروس، مد نظر ما قرار دارد اما نتایج پژوهش ما، بیش از صد پروتئین دیگر را شناسایی کرده‌اند که می‌توان از آنها به عنوان اهداف بالقوه دارویی استفاده کرد.

پژوهشگران در این پروژه، از ابزار ویرایش ژن استفاده کردند تا ژن‌های موجود در سلول‌های آلوده به ویروس‌هایی از جمله کووید-۱۹ را غیرفعال کنند. سپس، اثرات مولکولی غیرفعال شدن هر کدام را با بر توانایی تکثیر شدن ویروس مورد بررسی قرار دادند.

پواریر گفت: برای تشخیص این که آیا جهش‌های TMEM41B مستقیما به محافظت در برابر کووید-۱۹ منجر می‌شوند یا خیر، باید پژوهش‌های بیشتری صورت بگیرد.

وی افزود: موفقیت گروه پژوهشی ما برای ترسیم نقاط مولکولی مورد نظر در کروناویروس می‌تواند الگویی برای دانشمندان سراسر جهان باشد تا به مقابله با شیوع ویروس‌ها در آینده بپردازند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.